Har provat både Wibo och E&C med gott resultat men har gått över till Beckers Tradition, är bättre att måla med, dryyyg, luktar "inget" och tämligen billig. Finns dock bara i vitt.
salve
 
Har ni sett inehållsdeklarationen på Beckers? Därför känns det inte så kul att måla med den. Vet inte varför dom behöver så mycket lösningsmedel mm i den.

Ämne CAS Nr Klassificering Funktion Halt [%]
Linolja 8001-26-1 Icke klassificerad Bindemedel 2,5 - 10
Linstandolja 67746-08-1 Icke klassificerad Bindemedel 25 - 50
Alifatnafta medeltung 64742-48-9 Hälsoskadlig Lösningsmedel 2,5 - 10
Dolomit 16389-88-1 Icke klassificerad Pigment/Fyllnadsmedel 10 - 25
Mica 12001-26-2 Icke klassificerad Pigment/Fyllnadsmedel 10 - 25
Zinkoxid 1314-13-2 Miljöfarlig Pigment/Fyllnadsmedel 10 - 25
Titandioxid PW6 13463-67-7 Icke klassificerad Pigment/Fyllnadsmedel 10 - 25
Tolylfluanid 731-27-1 Miljöfarlig, Giftig Tillsatsmedel 0 - 1
 
Förra sommaren målade jag två bodar jag snickrat. Den ena (den första) använde jag Wibo umbragrön, mellanstryk och färdigstrykfärg. Nästa bod målade jag först med Wibo vit färdigstrykfärg. Jag tyckte dock att de färgerna var mycket rinniga och luktade f-n, typ fotogen med huvudvärk som följd. Jag provade då med att färdigmåla boden med Beckers Tradition, och den kändes mycket tjockare och lukta nästan inget. Av detta drag jag slutsatsen att Wibos färg innehåller mera lösningsmedel än Beckers Tradition. Resultatet blev bra i båda fallen.
 
Nu har jag varit inne hos Gysinge som öppnat butik på Östermalm. Målade med deras umbra och tycker resultatet blev jättebra. Fick dessutom mycket bra råd, Trots detta skall jag prova Ottosson också
 
Vill också tipsa om Allbäcks! Samma färg till alla strykningar både ute och inne, lätt att arbeta med och luktar inte!
 
  • Gilla
universe
  • Laddar…
Är inte superförtjust i Gysinges vanliga linoljefärg, men gillar starkt deras matta linoljefärg. Både vad det gäller torktid, målningskänsla och resultat. Fungerar bra som grundmålning till andra linoljefärgsstrykningar och i tak.
 
Färger från små tillverkare, skall man akta sig för, tycker jag, då dessa i regel saknar den forskning som vill till för att få fram en bra produkt. Sedan är det naturligvis inte lätt att vara färg heller, till det virke som finns idag. Förr var det viktigt att använda kärnvirke till fönster och dörrar, det är dom där, som färgen flagnar av på. Men det gör färgen, för att virket är hårt, och kanske underhållits. Oljefärgens främsta uppgift är att underhålla virket, när virket har sugit åt sig oljan i färgen, ja då hänger färgpigmenten där, och kanske blåser sin väg. Cuprinol har en bra oljefärg, blir du inte nöjd med den, ja då är det objektet/underlaget eller målaren det är fel på
 
Vill nog också framhålla Allbäcks färg. Lättjobbad, väldoftande och snabbtorkande(relativt alltså...)
 
  • Gilla
universe
  • Laddar…
herbert skrev:
Förra sommaren målade jag två bodar jag snickrat. Den ena (den första) använde jag Wibo umbragrön, mellanstryk och färdigstrykfärg. Nästa bod målade jag först med Wibo vit färdigstrykfärg. Jag tyckte dock att de färgerna var mycket rinniga och luktade f-n, typ fotogen med huvudvärk som följd. Jag provade då med att färdigmåla boden med Beckers Tradition, och den kändes mycket tjockare och lukta nästan inget. Av detta drag jag slutsatsen att Wibos färg innehåller mera lösningsmedel än Beckers Tradition. Resultatet blev bra i båda fallen.
Jag målar med Wibos gammeldags linoljefärg som är fri från lösningsmedel. Ganska tunn konsistens, men lätt att måla med och behöver aldrig spädas.
 
saturnus skrev:
Oljefärgens främsta uppgift är att underhålla virket, när virket har sugit åt sig oljan i färgen, ja då hänger färgpigmenten där, och kanske blåser sin väg.
:D ja, det kanske är därför somliga av oss föredrar linoljefärg, rent estetiskt. Den åldras på ett sätt som ger en levande yta, till skillnad från moderna färger livlösa jämnhet. Att färgpigmenten 'blåster sin väg' är en överdrift men åtminstone slipper man skrapa flagor när man ska måla om :D
 
En del tillverkare kör med rå linolja och en del med kokt linolja, vilken är att föredra och när?
 
W
Har målat huset med ottosons och var nöjd. Nu har jag målat garaget med E&C och är oxo nöjd men ottosons var klart drygare men torkade mycket långsammare. Resultatet får väll vänta på sig några år.
 
Wester skrev:
Har målat huset med ottosons och var nöjd. Nu har jag målat garaget med E&C och är oxo nöjd men ottosons var klart drygare men torkade mycket långsammare. Resultatet får väll vänta på sig några år.
Varför bytte du färg? Om du var nöjd med Ottossons menar jag.
 
Målar huset i dagarna med Ottossons, måste säga att den hitills är riktigt bra...

Gräddvita färgen
 
Redigerat:
W
dengroth skrev:
Varför bytte du färg? Om du var nöjd med Ottossons menar jag.
Bra fråga. Men jag ville testa denna då den fick toppbetyg i det stora färgtestet. Enda annledningen faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.