Mikael_L
Jag hade också en massa liknande funderingar, förutom att garaget absolut inte kommer innehålla någon bostadsdel, men kanske förråd.

Första tanken var 120mm stående reglar med 45x45mm korslagd regelstomme. LECA i botten, men jag kunde inte riktigt välja mellan 15 eller 19 cm.

Sen började jag räkna lite på u-värden och insåg att de 20 cm Leca längst ner på väggen skulle släppa ut lika mycket värme som de resterande 230cm ovanför.
Då la jag snabbt om planerna till endast 120mm isolering i väggarna, då garaget i vilket fall skulle läcka värme som ett såll (dvs det blir tvunget att värma det så lite som möjligt).

Sen valde jag 150 mm Leca som sockel. 120mm syllen satt jag ungefär i liv med utsidan, innanför 120mm reglarna är det sen OSB + gips, så totala väggtjocklegen 120+11+13 = 144mm. Så gipsen på insidan livar med insidan på Leca'n (jag putsade übertunnt, i princip nästan slammade), sen sitter det asfaboard på utsidan och spikläkt och panel på detta.

Ska jag nu ha någon del av garaget varmare så kommer jag antagligen slå på 45x45-reglar mellan golv och tak, isolera och på med ny gips.

Jag vet inte om det är till någon hjälp, men så här tänkte iaf jag, och dessa beslut tog jag till sist.
 
Med det du säger om U-värden så är det ju verkligen inte lönsamt då att köra 145+45 i garagedelen... Det skulle vara betydligt mer lönsamt att få bättre isolering av blocken, typ använda sådana där block med cellplast i mitten kanske. Eller med facit i hand gjort som du och kört tunnare vägg och sen byggt på över blocken i framtiden.

Det här blev ju lite jobbigt. Vet inte hur jag ska göra nu.... Det är ju öppet köp på Bauhaus, frågan är om det gäller byggvaror? Ett alternativ är att byta till smalare block men det känns som att det blir konstigt att ha två bredder. Ett annat är att inte gå hela varvet runt utan bara ha block en dryg billängd in i garaget och sedan köra utan. Man kommer nog inte slabba med eventuell vatten så långt in i garaget. Å andra sidan har ju blocken en funktion mot utvändig markfukt också.

Alternativ:
1. Kör på med 19cm block. -> Dålig isolering + konstigt med leca i nederkant i gäststuga men enkelt då jag har alla blocken inköpta och grovutställda.
2. Övergå till 15cm block en dryg billängd in. -> Bättre isolering och finare i gäststugan men måste byta en hel del block och slå loss två 19cm i var sin hörna.
3. Övergå till syll direkt på platta en dryg billängd in. -> Lite billigare och ger bäst isolering och minst murarjobb men måste slå loss de två blocken i hörnen och ger ökad risk för problem med markfukt?

Blir lite snurrig av allt funderande....
 
Ang u-värde så blev det inte så farligt tycker jag. 19cm leca har ju ungefär u=1. I mitt fall har jag ca 25m omkrets vilket blir en yta om 25*0.2=5kvm. Om det är 20 graders skillnad blir det alltså 100W vilket i sin tur blir 72kWh på 30 dagar. Hade det varit 145mm isolering istället så blir u=0.26 och man hade sparat 54kWh på en månad med 10C i garaget och -10C ute.

Det blir alternativ 2 för den som är intresserad...
 
Kan man ha takstolar med 6.3m spännvidd som klarar ett sovloft utan att det blir dyra limträbalkar och sånt?

Funderar på om jag ska ta kanske 2 saxtakstolar i bostadsdelen, sedan övergå till 2-3 ramtakstolar med förhöjt väggliv (om det funkar) och resten vanliga sadeltakstolar. Med 2.7m i "standardtakhöjd" och 22 graders tak så skulle man få kanske 3.5m i takhöjd vid nock i bostadsdelen, sedan kan man klättra upp och sova på ett loft som ligger ovanpå en del av garaget. Om man har 2.1m innertakhöjd i garaget under loftet så blir väl golvhöjden på loftet kanske 2.3m? Och vid nocken på loftet så kommer höjden vara 4m minus isolering vilket gör att loftet kommer ha en höjd från golv till tak om 1.6m kanske. Tillräckligt för att kunna krypa till kojs.

Synpunkter nån?
 
Jag skulle råda att ringa till takstolsfabriken, när jag hade liknande frågor fick jag svar direkt i telefon! De var även bra i pris.

Om du har möjlighet att välja så skulle jag starkt råda dig att ha lägre takhöjd på sovloftet, och högre i garaget. Mina föräldrar har 2.15 i garaget, och det funkar, men är inte högt. Om du skall göra annat än att bara parkera bilen där så tror jag du kommer ångra dig. Tänk på att lysrörsarmaturerna bygger ca 10 cm neråt oxå.
 
Det kanske blev lite knepigt att hänga med i text så här kommer en liten skiss hur jag har tänkt. Det skulle alltså bara vara lågt i tak i en del av garaget. Vad är rimlig lägsta höjd på ett sovloft?
 
  • takstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med takstolsfabriken nyss och det gick bra att göra ett sovloft med 6.3m spännvidd om man accepterar att det sviktar en aning. Dom skulle isf säljas som förrådstakstolar med lastkapacitet på 50kg/kvm istället för 150kg/kvm. Saxtakstolar gick inte så bra/var meningslöst med så låg taklutning.

Vad ska man välja i yttervägg: asfaboard, vindpapp eller gips? Eftersom jag ska isolera och ha skivmaterial invändigt så blir det ju stabilt hur som helst. Vindpapp kanske är smidigt? Eller är vindduk bättre?
 
Fördelen med gips är att den hjälper till att bromsa vid ev brand samt styvar upp.
Asfan är lättare än gipsen men hjälper ändå till till med uppstyvning
Duken slår pappen ordentligt tycker jag och den går ju väldigt fort att montera samt tt den inte väger nått i jämförelse
 
Låter som duk kan vara nåt för mig då. Blir nog tillräckligt styvt med gips+osb på insidan.
 
Sätt några ordentliga stävor under byggtiden bara så ska det vara lugnt
 
Har nu fått några offertsvar på allt virke som behövs inkl isolering, skivmaterial etc. Allt utom bär/ströläkt som jag glömde ta med. Garageport och fönster/dörrar är inte heller med. Inte heller takstolar. Däremot undertak och pannor.

Byggmax - ca 54000kr
Bauhaus - ca 57500kr
Woody - ca 59500kr
K-Rauta - ca 62000kr

Byggmax hänvisade till hemsidan och gav ingen offert så jag gjorde en varukorg där. De har inte pannor så det fick jag plussa på från en annan offert samt att längden på reglar är okänd så man måste åka till butiken och kolla först och sedan plussa på spillet som blir. Priset kommer alltså bli högre och det råder en viss osäkerhet vad man får. Dock är panelen dubbelt så dyr som de andras så man kan dra av 3000kr om man köper det från någon annan.

Bauhaus har plussat på spill på reglarna men har inte 2.7m gipsskivor (påplussat från annan offert) och valde fjällpanel som liggande panel.

Woody kommer med färdigkapade reglar samt har räknat något högre materialåtgång på panelen. Dom offererar 120mm råspont mot de andras 95mm vilket väl är bra? Lär ju gå fortare att spika upp då. Snabbast svar också.

K-Rauta är dyrast, men kommer med färdigkapade reglar och har kanske mer "märkesvaror" om det nu kan vara så på virke? Panelen tex heter Waxholm och kollar man deras hemsida ser man att den kommer från Moelven Wood AB som verkar vara specialiserade på bla paneler.

Vad skulle ni ha valt? Får man vad man betalar för eller har alla bananer ena stunden och raka fina grejer i nästa stund?
 
Mikael_L
steppen7 skrev:
Vad skulle ni ha valt? Får man vad man betalar för eller har alla bananer ena stunden och raka fina grejer i nästa stund?
Jag har sett precis lika mycket skräpvirke som fint virke hos "min" bygghandlare som hos Byggmax.
Fördelen med min bygghandlare jämfört med Byggmax är att dom är närmare, har billig utkörning, betydligt större sortiment och att jag kan handla på nota. Och har jag några hopplöst dåliga reglar i en bunt säger jag till nästa gång jag är i kontakt med dom så krediteras dessa utan problem.

Mitt förslag, prata lite med Woody och ge dom "en till chans". Dom kan garanterat komma ner till BM-priser, dom har bara inte ansträngt tillräckligt i ditt fall.
Säg att du gärna hade dom som leverantör men att det skiljer tyvärr för mycket i pris för att du ska kunna motivera det.

Att dom svarade snabbt är ju en trevlig egenskap som kan tyda på att dom bryr sig om sina kunder, sånt går även jag på.
 
Bra tips!

Fick precis svar från Beijer: ca 47500kr exkl panel eftersom han inte visste vad jag ville ha. Jämförpriset blir ca 56000kr vilket är bra men priset gäller om man tar hela offerten medan Woody tex sa att jag kunde plocka vad jag ville från offerten.

Skivmaterial och isolering är väl inte så bra om det ligger ute även om det ligger under presenning? Det är ju en nackdel att köpa rubbet på en gång isf?
 
Du borde väl kunna köpa/göra klart med dom, och sen få hemkört eller passa när du kommit till tex skivning?
Jag fick hem 2 buntar gips ihop med stomvirket mm, bygger jag igen så ska jag inte göra så. :)
 
Jag håller med Mikael, att ta den som ligger närmast, så länge det inte helt spårar iväg i pengar, är mycket värt! Jag har hittills fått en utkörning med lastbil (stomvirket+råspont till taket) resten har jag hämtat med släpkärran. Jag prutade med 3 fria utkörningar, och det är ju något du med kan testa med för att spela ut dem mot varanda ;) Man får med sig rätt mycket på en släpvagn och det blir i lite mer lagom portioner tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.