Finns många gamla trådar i detta ämne. De återkommer lika säkert som mössen på hösten.

Tyvärr så händer det ju att möss (även om de är ganska sympatiska och oskyldiga små varelser) kan ställa till med en del skada som man inte önskar i ett hus. Och detta förutom att de nallar på den månatliga matbudgeten. Så därför finns det ju ett intresse att slåss mot dem med någorlunda framgång.

Men en mus är en fantastisk liten varelse. Med flexibelt kranium så kan de pressa sig igenom en öppning på 6 mm. Ta fram tumstocken eller linjalen och kolla upp hur mycket det egentligen är...
M a o försvann där all förhoppning hos gammelhusägare att kunna stänga ute dem genom att täta. Åtminstone så länge ni inte tänkt ta in en fogskumspatron av megaformat och smälla av inne i huset.

Hittills har jag aldrig hört någon som skaffat en elektrisk manick och som sagt att "DET FUNGERAR!" ...åtminstone inte någon som inte har egenintresse i försäljningen av den aktuella manicken.

Med sin fantastiska sexualinriktade livsföring (mössen alltså - inte de som säljer de elektriska manickerna (i det fallet vet jag inte hur det ligger till... men man kan undra ibland då de verkar dyka upp både lite här och där...)) så är de dessutom ypperliga på att genom evolution anpassa sig till lämpligt födointag på så vis att de käkar gift som en annan sväljer vitaminer till frukost. Anticimex och liknande har vassa verktyg och de slipar dem hela tiden. Men det är en ständig kamp att ligga steget före mössens anpassningsförmåga till varierad kost av gröna och röda korn med diverse smaksättning.

Återstår gör katt. Katt är av naturen tilldelad oss för att göra jobbet med dessa små gnagare.

"Nä, jag gillar inte katter", finns det de som säger då. Nähä? Det var inte fråga om att gilla eller inte gilla katt. Det är ingen dokusåpa med telefonröster det är fråga om.
Brinner det så finns det ingen som säger att "jag tycker brandsläckare är så röda och fula så jag tänker använda den här elektriska manicken instället..."
Så problem med möss = katt.

Sedan kanske inte alla katter inser sin uppgift här i livet. Rent allmänt kanske man ska hålla sig borta från diverse raskatter då de kanske glömt av sitt kall längs vägen(?).
Å andra sidan har jag stött på Bonnisar som inte fattar att de ska slita nacken av den lilla svansföraren och jag har även sett feta Perser som är rena mördarmaskinerna i ämnet. Så egentligen är det nog ganska individuellt.

Tycker du att det är läbbigt att den tar in musen i huset för att stolt visa upp sitt byte för husbonn´(och dessutom ha mage att leka med det), så är det dig det är fel på - inte katten. Den gör det den ska. Du gör det antagligen inte.

Några större hundar som jag haft har varit duktiga på råttjakt, men möss är jag osäker på? Sedan vet jag inte hur det skulle funka med en hund av modell Jack Russel eller liknande? De är ju ganska intresserade av att krypa runt och fastna där de kan. Vill de bita ihjäl vintergästerna oxå? Eller ligger de bara och ger "ståndskall" och väntar på att man ska börja gräva sig igenom bjälklaget?

Men med katt tror jag det finns en poäng med att det luktar katt oxå. Vi har bott här i huset några år nu och vi har ett par strykarkatter som patrullerar av tomten ett par gånger per dygn och jag har faktiskt inte sett tillstymmelsen till någon gnagare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Guzzi skrev:
"Nä, jag gillar inte katter", finns det de som säger då. Nähä? Det var inte fråga om att gilla eller inte gilla katt. Det är ingen dokusåpa med telefonröster det är fråga om.
Brinner det så finns det ingen som säger att "jag tycker brandsläckare är så röda och fula så jag tänker använda den här elektriska manicken instället..."
Så problem med möss = katt.

Fast man ska ju leva med katten också och då underlättar det ju om man åtmistone kan känna någon slags empati inte bara se den som ett verktyg för att ha ihjäl mössen...

Tycker du att det är läbbigt att den tar in musen i huset för att stolt visa upp sitt byte för husbonn´(och dessutom ha mage att leka med det), så är det dig det är fel på - inte katten. Den gör det den ska. Du gör det antagligen inte.

Min hund har många icke önskvärda beteende också (t ex omsorgsfullt slicka platsen där en löpande tik just utfört sina behov :p) men jag ser inte det som något jag måste stå ut med utan jag tränar bort beteenden jag inte gillar. Visst på det sättet sätter jag mig över djurets instinkter men det var ganska länge sedan hundar (eller katter) var vilda...

Men med katt tror jag det finns en poäng med att det luktar katt oxå. Vi har bott här i huset några år nu och vi har ett par strykarkatter som patrullerar av tomten ett par gånger per dygn och jag har faktiskt inte sett tillstymmelsen till någon gnagare.

Fast det där undrar jag. Vi bor verkligen på landet och har flera katter som dagligen passerar vår tomt (eftersom jag tränat bort min hunds benägenhet att jaga katter) och det verkar inte mössen ha lagt märke till. I vintras såg jag tom spår i snön av en uggla som slagit ett byte. Så musjägare finns det överallt på vår tomt - det verkar mössen fullständigt sk-ta i!
 

Hittills har jag aldrig hört någon som skaffat en elektrisk manick och som sagt att "DET FUNGERAR!" ...åtminstone inte någon som inte har egenintresse i försäljningen av den aktuella manicken.
Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. (Har inte läst tråden förrän nu.)

Men vi har kämpat mot råttorna i många år. Gift o dyl de första åren men de dog bara i väggarna vilket resulterade i en hemsk odör sådär en 10ggr per vinter.
Men efter många olika fällor och så så testade vi Topo Stop. först en sådan man sätter i uttaget fungerade sådär. De gömde sig bara under isoleringen och i väggarna. sen så testade vi en som ljudet skall sprida sig i stommen, vi testade den i gäststugan först. och faktiskt de slutade tugga på kartonger iallafall. :D

Nu så har vi en i krypgrunden på huset oxå. och vi har inte lika många möss längre. Det kan fortfarande komma in någon då och då. men det är en stor skillnad mot förut. jag kommer att sätta upp en på vinden oxå nu i höst så slipper jag dom kanske helt.

Det ända med dom som man sätter i stommen är att det blir ett durrande ljud av dom så man får inte ha dom för nära ett sovrum.

/Magnus.
 
Jag bebodde ett 1600-talshus med 80 cm tjocka stenväggar som under århundradena fungerat som transportbana för mössen upp till vinden. Maken hade resandejobb och jag låg där ensam och hörde mössen kuta i en snitslad bana ovanpå sovrumstaket/vinden.  Anticimex avrådde från gift just för att mössen i så fall bara skulle dö i gångarna och lukta pyton. Anticimex placerade ut 30 fällor på vinden och maken vittjade dessa varje gång han kom hem.

Efter ett par veckor blev det tyst.
Gruvligt tyst.
Förfärligt otäckt tyst.

Och jag var tvugnen att erkänna att det faktiskt var trevligare med de där små tassande liven. (De kom aldrig in i rummen utan höll bara till i husväggarna.)  :'(

Rottehundar - jack russel, foxterriers, danskskånsk gårdshund är utmärkta musjagare - över huvud taget alla grythundar är lämpliga för detta ändamål. Om man nu inte gillar katter ...  ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag brukar använda fogskum för att täta rörgenomföringar och liknande, mössen tar sig inte igenom det, och skummets expansion gör at det tätar effektivt.
 
E
Skakar liv i en gammal tråd, funkar det verkligen med fogskum? Jag är lite orolig för hur vi ska göra för att försöka förhindra möss i blindbotten och isolering nu när vi ska bygga upp golven igen efter syllbyten. :-? Vi kommer självklart att gå runt huset och täta så det inte är krypvänligt för det små och utan att stänga igen ventilationen som förhoppningsvis ska fungera bättre nu sedan vi fått det utgrävt under golven. :cool:
 
Håller med Katt är rätt sätt att bli av med möss. Bor själv ute i skogen och här bor ett gäng vildkatter som strycker omkirng på min tomt. Har inte sett en enda mus i huset eller spår av någon.
 
E
Vet av egen erfarenhet sedan tidigare att trots jaktmarker inomhus har möss en otrolig förmåga att hitta in även om man har katt. Vi har två stycken och de kan ju inte ta de möss som springer i golv och vägg. ;) Ska titta lite närmare på den här ekoisoleringen, verkar som gnagare inte gillar sån fyllning. :)
 
Nu är det dags igen att planera för att stoppa mössen! Som ni tidigare påpekat så är katter toppen. Andra saker som man bör tänka på inom byggnadsvård är de material som möss inte tycker om:
lerklinade väggar = inget springutrymme
fint sågspån/kutterspån i golv = kan man inte bygga så bra bon med
kalk i krypgrunder, makadam = tycker de inte om att gå på eller bo i

andra bra tips:
- byt ut material kring där de har gnagt tidigare! Inte bara täta hålet. De hittar in i gamla spår, tror jag.
- täta med lister inifrån. Jag tror att man försvårar för dem att hitta doftspår
- undvik eftertraktade produkter (lättuggat material, syntetmaterial mm!) och håll rent!
 
Att lägga enris runt grunden och inne i skåp där man vet att mössen brukar vara ska tydligen hålla dem borta.
Själv har jag både katt och iller på gården - inga möss har synts till!
 
Har väldigt mycket möss- vintertid kryllar det av musspår kring huset! Dom är välgödda tack vare hästarnas havre, hm. Hade en katt när vi flyttade in och nu har vi skaffat två till. Dom tar väldigt många möss, men som någon sa: man får vara beredd på att hitta slaktade möss i soffan, kattens matskål osv ::)
 
E
Enris fungerar faktiskt riktigt bra. Huset i fjällen får nytt enris varje höst och det håller de små rackarna borta iaf över vintern. :D
 
Elektra skrev:
Enris fungerar faktiskt riktigt bra. Huset i fjällen får nytt enris varje höst och det håller  de små rackarna borta iaf över vintern.  :D
Var lägger ni det då? De varianter jag har hört har gått ut på att lägga ris nere i trossbotten, men det verkar ju lite komplicerat att ta upp golven en gång om året ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
jag köpte en liten burfälla på ica förra året. Det är en liten fallucka och så ramlar dom ner i en liten bur. Jag lokaliserade vart dom gick in i huset och satte fällan utanför. Jag tog nog 2-3 per natt i 1 månads tid. Sen tunnade det ut betydligt och jag hörde väldigt lite möss inne efter detta. Man kan ju av detta dra slutsatsen att det inte är 5-6 st möss som konstant bor i huset utan att det är en större population på kanske 100 individer som bor i området och turas om att komma in och leta mat. Så täta och döda är nog helt rätt teknik. Att skrämma dom med olika apparater funkar inte i längden enligt mina erfarenheter.

 
Jag har också haft hink med fall-bräda ner i vätska med något som skyddar för frysning i kallutrymmen under hus och i uthus. Fungerar också mycket bra trots den kanske plågsamma processen. Jag har sett samma fenomen att det först kommer många för att sedan trappa av.

Enstaka fäller hjälper inte för det är som sagt stora släkter vi pratar om. En vinter tog vi 11 möss på raken i en fälla och de var i stort sett identiska till utseendet och troligen från samma kull. Efter en mindre ombyggnation försvann den ingången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.