Oj! En av nackdelarna med att flytta in i ett gammalt hus på landet har nu uppenbarat sig!

3 möss i fällan i förrgår, varav 2 fortfarande levde  :p (antagligen defekt fälla, nu utbytt mot en annan). En till i natt. Ni som bott lite längre i era byggnadsvårdsobjekt, vilka är era bästa knep? Pipande apparater, fällor, gift, vitlök, Svinto, aluminiumfolie... Råden vi har fått är många!

Jag är lite tveksam till gift, eftersom jag inte vill ha stinkande, ruttnande möss i trossbotten. Jag är också fundersam om man alls bör täta runt diskbänksavloppet, där de verkar komma in. Det känns ju som att risken då är stor att de kommer ut någon annanstans i huset istället, och en av de få ljuspunkterna på musfronten just nu är att de i alla fall bara verkar dyka upp runt diskbänken. Kanske är det bättre då att hålla vägen öppen och ta dem när de kommit in?

Missförstå mig samtidigt rätt, jag är uppväxt i ett äldre hus på landet, och har inga illusioner om ett helt musfritt hem. Men läget när jag var liten var mer att vi fick in några möss per säsong. Nu är det alltså flera stycken under en natt - lite väl mycket tycker jag!

Tror ni att det hänger samman med att huset stått delvis tomt tidigare - har de helt enkelt vant sig vid att ostört kunna flytta in här under vintrarna? Kanske det är första året som är värst?  
 
Har tyvärr ingen lösning till dig men även vi har "plågats" av musbekymmer. Vårt problem ligger snarare i att katterna släper in dem och förväntar sig beröm...vilket de också får, jag kan ju knappast skälla på dem för att de handlar efter sina mest grundläggande instinkter. Så cirkus 2 möss/natt blir det, varav 1 styck brukar hamna i sängen.

Jag kan trösta dig med att åtminstonde hos oss så har det varit ett fenomen som avtagit och nästan upphört ganska fort. Under två månader från skörd och framåt springer det en massa förvirrade möss runt som inte vet var de skall bli av. Det vill säga - musspringet borde snart vara slut för den här säsongen.

Mvh

KMN
 
Jag tror på total tätnig från krypgrund. Tänd överallt i huset och gå under och kolla var det lyser. Det ska tydligen hjälpa att ta mössen med fällor utomhus innan det hinner bli så kallt att dom vill gå inomhus. Verkar vara försent i ditt fall. ;D

Var noga med att aldrig ha mat tillgängligt. Förvara inte matavfall inomhus etc...
/CC
 
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=733
Längst ner finns en länk till en broschyr Gnagarsäkring
Kanske till lite hjälp ;)
Vi löste våra musproblem med TopoStop, katter och en hund. Katterna var bäst på att plocka in mössen och hunden tog då död på dem:D Info: katterna och hunden brydde sig inte om ljudet från TopoStop ;D Jag hörde det, men ingen annan i familjen  :'(
 
Inga tips men vi lite sympati kan du få. Vi verkar också ha ett mindre zoo i vårt hus ;D Spindlar och små kryp finns överallt, getingar bor inne under taket.

Dessutom såg jag att nånting större verkar bo längs husväggen, för det är ett hål ner i marken, knytnävsstort. Definitivt nåt större än en mus, suck. Vi ska i alla fall ta oss ett snack med Anticimex.

Helt klart finns det fler än jag som tycker vårt hus är toppen :surprised: Det hade väl varit ok om de betalat hyra...
 
Köp vipomatic fälla och häll glykol i hinken, finkar jättebra och luktar inte...
 
Vi är också där - hela huset kryllar av hyresgäster (läs möss) som inte betalar för sig! Jag, som är den mest inbitna hundmänniska som finns på denna jord, har t o m gått så långt att jag lovat barnen en katt  :p(fast jag blir tveksam när jag läser om katter som TAR IN mössen :surprised:).

Innan vi byggde ut huset hade vi inga problem med möss - jag tror en tidigare ägare gjort ett hästjobb med att täta fasaden/grunden från mössintrång (chris47 vad menar du med att tända överallt och gå under och kolla var det lyser menar du att hus kan vara så otäta nedåt att man ser ljus?). Nu verkar det dock vara öppet överallt!

Vi har en sådan där elektronisk manick som heter silverline vars effekt sägs vara att på lång sikt avhålla mössen från att bosätta sig i huset. På kort sikt sägs det att mössen blir intresserade av manicken och ofta kan man därför hitta spillning i närheten av den. För mig låter det lite som "hängslen-och-livrems-marknadsföring" typ denna apparat fungerar om den inte skulle fungera kommer den snart att börja göra det ::). Dyr var den oxå hela 500:-!

Våra möss är ju modell skogsmöss lite förvirrade och riktiga lantisar vars avsikt förmodligen inte är att bosätta sig utan bara fixa lite enkel mat. Därför tror jag modellen är att stänga in dem där de tar sig in dvs under diskbänksavloppen. Se till att ha en fungerande tätning upp i skåpen så de inte kommer in där och sedan låta dem härja fritt i sparksocklarna under skåpen men täta dem så att de inte kan komma ut på köksgolvet!

Morsan kul att se att det finns hundar som kan döda möss! Jag tror vår hund är döskraj för möss! Han springer uppe på natten nu sedan mössen kom in - det gör han inte annars maken till sjusovare får man leta efter han snarkar värre än min man! Dessutom har jag märkt att på morgonen när jag går in i köket kommer han direkt springande efter och antingen dricker vatten som en tokig eller kastar sig över matskålen - jag tror helt enkelt inte han törs gå in i köket på nätterna när mössen dansar på bordet! ;D

Läste broschyren om gnagarsäkring. Är det verkligen möjligt, rent praktiskt, att täta ett hus från alla öppningar större än 0,5 cm? Katt känns som ett bättre och bättre alternativ. Fångar de verkligen möss inne? Ska man sikta på en speciell ras/kön/kastrerad/okastrerad om man vill ha en riktigt vass jägare?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Katter gör nytta både ute och inne vad gäller möss, de håller undan runt huset och om det dyker upp en inne tar de den också om man öppnar skåpet där den håller till.
En av våra katter (kastrerad hane) tar musen i munnen, sedan kan man lyfta ut hela ekipaget så att måltiden kan intas ute.
En annan (kast. hona) ska prompt leka med musen inne vilket inte känns nåt vidare, så hon är inte förstahandsvalet när mus inne ska fångas.

Men vi har bara enstaka möss i huset, nån gång kan en höras i en vägg, tak eller köksskåp.

Annars tror jag mycket på att hålla all mat och alla matrester, ute och inne, fågelmat och människomat i mussäkra behållare.

Att helt täta huset från små öppningar är säkert bra, men inte helt lätt i de flesta fall med gamla hus.

/T
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hade problem när vi flyttade in förra året, precis som Ni gick de upp under vasken via hålen runt rören. Försökte täta där men utan resultat. Fångade 8-9 stycken i fällor samt 3 stycken med händerna (Mindre kladdigt än fällor). Jag kom sedan på att de gick in via ventiler i grunden samt ventillationskanal in i köket. Efter att placerat ut gift boxar i grunden (Plastboxar  med steariliknande bitar i) samt att jag installerat en fläkt i den misstänkta ventilationskanalen samt stålnät i ventilerna i grunden har mössen inte syns eller hörts till. en enda gång.

Lycka till!

MVH plexi
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
co skrev:
Våra möss är ju modell skogsmöss lite förvirrade och riktiga lantisar vars avsikt förmodligen inte är att bosätta sig utan bara fixa lite enkel mat. Därför tror jag modellen är att stänga in dem där de tar sig in dvs under diskbänksavloppen.
Är inte så insatt i olika musarter - hur ser man skillnad?

Fö så testade vi i natt med att försöka hålla dem borta från ingångshålet, för att se om de verkligen verkar komma upp någon annanstans istället.

Efter tips från en bekant la vi helt enkelt en hel vitlök intill avloppsröret och faktiskt - i natt var det ingen i fällan där! Dock för tidigt att säga om det verkligen berodde på vitlöken, och även om de håller sig borta eller letar reda på någon annan ingång istället...
 
Istället för vitlök kan man ha ett par droppar klorin i en glasburk under diskbänken. Sticker nog bra i en musnos.

mvh plexi
 
Hos oss kommer dom också in på hösten, men det har inte börjat än för i år :)

Första hösten skaffade vi katt som visade sig vara en duktig jägare - utomhus, som promt måste leka en stund innan avlivning av bytet. Har t.om hänt att kattskrället somnat på en mus som fortfarande levde..

Har vid ett tillfälle sett katten och en mus på köksgolvet och katten var nog mest intresserad av att leka >:( Jag lyckades se var musen försvann så det hålet tätades omg med silicon och efter det har vi inte sett några fler möss i köket.

Jag tror definitivt på lösningen att täta i första hand utomhus och i andra hand så att dom inte kommer in i kök & skåp osv. Att de springer i väggar och under socklar spelar mindre roll.

Vi har även en musskrämma som man sätter i vägguttaget, men mössen springer i väggen ändå, så dom är nog inte jätterädda :(

Morfar använde fällor modell vattenhink med slitzat omslagspapper över. Med en liten bräda som landgång och lite havregryn på pappret var den effektiv mot råttor och ofarlig för katten.

En kollega berattade att han köpt en låda med råttgift hos Antizimex och ställt på vinden. När han senare tittade till lådan visade det sig att en musfamilj byggt bo av isolering i giftlådan... Tror inte han köper några fler sådana lådor....

 
co skrev:
chris47 vad menar du med att tända överallt och gå under och kolla var det lyser menar du att hus kan vara så otäta nedåt att man ser ljus
Jag är kanske naiv. Ljus går rakt, möss går i kringelkrokar, men metoden kan vara användbar. Oftast är det nog runt rör genomföringar som mössen hittar hål, så man kan ju börja där.
/CC
 
Möss ska man nog hålla undan så mycket som möjligt!
När dom springer i väggar skapas hål i isoleringen, skapar bra drag i kåken.
Har du otur kan dom få smak för elkablar eller skapa en kortis i centralen.
Bohålor och annan skit kan dra med sig annan ohyra också (typ löss och ängrar).

Se till att täta rörgenomföringar och hål. Kolla att det finns "musklossar" i panelen. Skottpengar på sådana som spikar panel utan att sätta musklossar (eller band). Har själv fått komplettera med dessa.

Hälsningar Flurken
 
co: ras eller kastrerad spelar nog ingen roll, jag föredrar kastrerad (färre ungar då) ;) Problemet är att man inte vet om katten blir en musjagare eller inte :-/ Vi har haft alla varianter, från katten som inte rörde en min när musen satt och putsade sig framför nosen på honom till den som jagar allt som rör sig inbegripet getingar och ormar :surprised:
Jag tror inte heller att det går att täta allt, men så mycket man kan bör man nog täta. Svinto är som sagt bra, men stenull eller annan isolering gillar de :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.