Suhagg skrev:
Intressant. Kommer själv bygga ett stort enbilsgarage på ca 72m2 men inte med någon övervåning men ca 3m i invändig takhöjd.

Väldigt nyfiken vad vad alla moment kostade för dig då jag inte fått till min prisuppskattning ännu.
Portar kan ju kosta 10-100.000kr så hur mycket kostade dina?
Köpte du någon byggsats eller var det lokala brädgården?
Gjorde du allt jobb själv eller är det gräv och snickartimmar i detta pris?
Jag kommer göra grundarbete samt grävning själv men kommer ta in egna snickare för att resa stomme.
Suhagg:
Du ska få ett pm med vad mitt har kostat och lite mer info om dimensioner o.s.v. dock så är mitt lite lägre, 2.5m invändigt, men yttermåtten är lite större 6.5x13m.En bit över 180k ligger mitt på i alla fall, men jag har en spec på vad alla moment kostat.

Måste bara dra igång andra datorn, men det får bli till kvällningen!
 
Braktabbe?

Jag skulle precis montera golvbrunnarna. För få ner dem till rätt höjd behöver jag kapa rören som kommer upp, men fogskummet i första lagret cellplast har gjort att dom sitter som...

Edit: Det löste sig genom att såga loss fogskummet med en handsticksåg...
 
Redigerat:
fogskum är ett jättebra klister :)
 
Nu är plattan gjuten och klar! Allt gick bra. Får väl bifoga en bild eller två här sen.

Jag har nu börjat mura ett varv lecablock men blev lite osäker på en grej:
-Blocken har urgröpningar för armering på ovansidan. Jag frågade på bauhaus om det fanns utan men killen sa att det inte fanns och att det bara vara att mura igen dem. Är det rätt? Känns lite onödigt, det lär ju gå åt några säckar att fylla 27m. Jag kör 19x19x59 för att passa 145+45 regelstomme.
 
steppen7 skrev:
Nu är plattan gjuten och klar! Allt gick bra. Får väl bifoga en bild eller två här sen.

Jag har nu börjat mura ett varv lecablock men blev lite osäker på en grej:
-Blocken har urgröpningar för armering på ovansidan. Jag frågade på bauhaus om det fanns utan men killen sa att det inte fanns och att det bara vara att mura igen dem. Är det rätt? Känns lite onödigt, det lär ju gå åt några säckar att fylla 27m. Jag kör 19x19x59 för att passa 145+45 regelstomme.
Det är bara spår på en sida va?
Vänd den neråt? :)
 
Ja det var också min första tanke vilket jag sa till killen på bauhaus men han sa att man skulle ha den med spåren uppåt och fylla. Själv vet jag inte vad som blir bäst. Om man kör med spåren nedåt blir det mindre fogyta mot plattan och därmed sitter blocken sämre, å andra sidan får man ju lite luft där som isolerar, och det kanske är tillräckligt starkt ändå?

Hoppas nån kommer med nåt starkt argument. Tänkte fortsätta om nån timma...
 
Spåren blir ju fyllda med bruk också. :)
Du bör alltså lägga på pass med bruk att spåren fylls, eller fylla dom först och sedan på med bruk på plattan och vända runt den fyllda stenen.
 
Hmm, googlade lite och såg en annan tråd här som handlade om garagebygge och murning. I den tråden hade killen murat så att det var två strängar bruk mellan plattan och blocket.

Killen som gjöt vår platta gav som tips att man skulle dra med mursleven så att det blev två strängar. Han sa att annars blir det otroligt stumt och svårt att trycka till blocket i våg. Jag bredde dock ut en plan yta med bruk för att jag tyckte det var så enkelt ändå. Och ska man bara mura ett varv behöver det ju inte vara millimeterplant tänker jag.

Hmm du säger att man ska fylla, gjutaren säger två strängar pga justeringsmöjlighet och i en annan tråd har dom kört två strängar. Aldrig är svaret enkelt... :)
 
Där ser man :)

Jag kommer nog mura resten åt andra hållet. Då behöver man bara mura på en sida av blocket och får en slät yta uppåt som blir lättare att få tät mot syllen... Jag har bara hunnit mura 10 av 45 block så det är ingen katastrof direkt.

En bonus när jag kollade på bilderna var att det slog mig att jag måste bestämma vart dörrarna ska vara och inte mura där. Det hade jag glömt bort om jag inte hade sett bilderna.
 
knotobert skrev:
Suhagg:
Du ska få ett pm med vad mitt har kostat och lite mer info om dimensioner o.s.v. dock så är mitt lite lägre, 2.5m invändigt, men yttermåtten är lite större 6.5x13m.En bit över 180k ligger mitt på i alla fall, men jag har en spec på vad alla moment kostat.

Måste bara dra igång andra datorn, men det får bli till kvällningen!
Du får gärna skicka den vid tillfälle.
Hjälper mig i mitt budgeterande.
 
Är det en dum idé att mura hela varvet runt om det är troligt att man delar av en del av garaget till gäststuga senare?

Tänker att om man ska ha gäststuga blir det ju inte direkt snyggt med lecablock i nederkanten på väggen... Om man då klär över blocken invändigt med gips eller annat, hur blir det då med fukttransport och isolering?
 
Mikael_L
+ att 19 cm LECA motsvarar endast 4-5 cm mineralulls-isolering. :S

Men murar du hela vägen kan du öka på väggtjockleken just vid bostadsdelen med 45 eller 95 mm till, och alltså lägga på extra mineralulls-isolering innanför, även innanför LECA-sockeln. Borde ge varmare golv typ.
 
För utseendet går det ju att böka dit kakelplattor, på leca-varvet alltså.
 
Jag hade ju tänkt köra 145+45 isolering. I bostadsdelen kanske man ska köra 145+90 då istället så det går ner över lecan? Fast då kommer det nog bli för nära väggen med tex WC-anslutningen.

En annan idé är ju att byta ut en del av blocken mot 15cm, då kan 45mm isoleringen gå ner över lecan, men då är vi där igen att jag måste veta hur gäststugeavdelningen kommer se ut.

Nu när jag tänker efter så kanske man borde ha kört 15cm runt om och kört 145mm isolering till att börja med. Sedan när man delar av för gäststuga lägger man på ytterligare 45mm som går ner över lecan. 145mm i garagedelen lär ju räcka gott om man har 10C i garaget och bara drar upp till 20C när man ska serva bilen typ eller?

Jag har varit inne i på detta tidigare fast då var tanken att bara skippa 45mm isoleringen i garaget och alltså bara köra 145 regel på 190 syllen. Men nu känns det nästan självklart att man borde ha kört 15cm leca istället. Hmm vad gör jag nu då. :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.