Skruva osb ordentligt, sedan gipsen på denna, gipsens skruvar behöver inte alls hamna på reglar.
 
Snabbaste svaret hittills, tack Bengtsson :) Så får det bli!
 
Jag fäste bara upp OSBn sedan drog jag gipsen genom OSBn och i reglerna.
Detta för att undvika mer hål än nödvändigt i diffspärren, dock har ju du 45mm isolering bakom OSBn.
Jag fäste OSBn med 3,9x30 och sedan gipset med 3,9x41mm
 
Redigerat:
dagens beting avklarat, väggen osb'ad och gipsad! Tog ett tag att vänja sig vid skruvautomaten men jäklar vad det går undan när man väl kan blåsa på. Tidsbesparingen kanske inte är så enorm på ett så pass litet bygge, men så mycket smidigare och roligare!

Imorgon blir det montage av första porten och jag har redan sett en liten detalj som nog inte blir så bra, och förhoppningsvis är inte porthålet för brett :), lär ju märkas imorgon!
 
Ett porthål kan aldrig vara för brett, möjligen kan porten vara något liten :)
en extra regel och några spikplug eller så fixar väl det?
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Rätt formulerat Mats! :) Och det ser ut att funka. Första porten sitter där nu, återstår att montera fjäderpaketet så då får man se hur den känns att öppna. Så här långt ser det bra ut! Måste nog ta tag i pann-eländet snart nu så vi får se när nästa kommer på plats.
 
Båda portarna är nu monterade men ej färdigjusterade. Kan varmt rekomendera att förborra med ett litet kort borr istället för att låta de självborrande plåtskruvarna som följer med göra allt jobb! Nu återstår öppnarna och även i dessa paket var det sjukt mycket skruv och lösa delar!

Monterade ytterdörren idag med och det gick otroligt smidigt. Alla fönster och dörr plåtar är nu beställda och det skall bli spännande att se hur de kommer att passa. En hyggligt stressad kille som tog emot beställningen!
 
sweFredrik skrev:
Nu återstår öppnarna och även i dessa paket var det sjukt mycket skruv och lösa delar!
Det är som att bygga Lego ;)
Skämt åsido, själva öppnaren gick rätt fort att montera ihop.
 
Var en hel del småplock på mina med.
De har nu börjat sätta till sig lite efter en ca 20 öppningar så nu går de mjukt och fint.
Hängrännor och stuprör kvar samt gjutning av ramper. Sen var det där med en fotplåt till dörren ja ....
 
Takavttningen var en skön post, som jag bommade i kalkylen..
Knappa 4000:- om jag minns rätt, med 2 nerlöp då... springer iväg bra med alla smågrejer.
Tror jag betalade 20:-/m för rännan.. och ändå så pass mycket slantar för 'lite plåt'. :)
 
mjo. Snudd på att man kan tro att det är guld i prylarna alltså
 
Lär nog köpa snörasskydd till vintern..
12m, sist jag kollade skulle jag få böta 6000:- för det, men det var tydligen bra pris enligt plåtslagaren jag haft hem i div ärenden.
 
Har du lagt taket än? Isf råder jag dig till Terra Plegel, en sandstensbelagd takplåt från Plannja tror jag. Den är som "inbyggd" snörasskydd. Lite dyrare är vanlig takplåt men mycket snyggare och merkostnaden är ändå mycket billiagre än att köpa vanlig plåt + rasskydd.
La tyvärr inte detta på mitt hus ,men på stugan la jag det och jag ångrar mig som faaan att ja inte la det på huset också...
Och 6000 för 12 skydd lät väldigt billigt. Synd bara det är så fult med dom där skydden o är det mycket snö som denna vinter så bryts dom ändå sönder o förstör med sig delar av taket.
 
Jo taket är på sedan 1½år eller liknande. :)
Benders betongpannor.

Så länge snön är kvar på taket är de ju frid och fröjd, men när runt 50m2 x 2-3dm blötsnö =15m3 faller ner på gången och utanför förrådsdörren är det lätt att hålla sig för skratt. :)
 
Jo tack,
9X6 meter här och jo det var blött och bra samt blandat med lite isklumpar som gjorde det hela extra "skoj"
Takavvatningen fixad idag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.