svarar med en liten bild på mitt
 
  • nya_forradet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut, både sweFredriks och mats_o´s :)
Jag har precis satt på locket på färghinken och gjort rent rollern efter att äntligen spacklat, slipat, spacklat slipat osv.. och slutligen målat taket 2ggr.
Ska skynda mig upp med väven på väggarna och få dom målade också, sen är det nära till att man kan kalla det 'klart' (förutom taklister, bänkar och förvaring osv... men de e en annan sak :))
 
Saiter: Tack för det! Jo det känns riktigt bra! 6 st fönster blir det totalt, inkl 1 runt fönster på 70 cm som blir mot den sidan bilden är tagen, kommer hamna precis under invändig nock på "högdelen" och släppa in kvällsolen :)

Mats O; då fattar jag, och vi verkar vara i ungefär samma stadie!

FredrikR: Bara att gratulera! Ser fram emot att få börja ställa in grejjer i mitt, om typ tidigast 6 månader ;)
 
sweFredrik: Japp. Vi ligger i fas helt klart.
Ska bli skönt med att få det riktigt vädertätt nu, måste dock skaffa ett par förlängare till portlåsen bara samt montera upp ytterdörren.
Sen blir det till att läkta fronten också samt sätta några tunna strimor asfa utanpå ramen för portarna. bara så det blir jämntjockt med resten
 
sweFredrik skrev:
FredrikR: Bara att gratulera! Ser fram emot att få börja ställa in grejjer i mitt, om typ tidigast 6 månader ;)
Va?!
Du menar du tänker vara förståndig och vänta tills det är klart?! :)
 
Jag byggde 6.5x13m-garage förra sommaren... eller ja, det är ju inte riktigt klart än, men det brukades flitigt i vintras ändå :)

Lite smågrejer som man tabbar sig med som alltid när man gör något för första gången... Jag klantade mig bl.a. med plåtintäckningen i dörrhålet för garageporten, jag var lite för ivrig med att hämta grejer hos plåtslagaren innan semestertider så jag glömde räkna med luftspalten, så jag får lite extrajobb med smyg runt garageporten som annars går att slippa om man tänker först!

Om det var rörigt får du fråga om du inte förstod.
 
Haha! jag skulle väl bli den förste att lyckas då gissar jag:) Kommer nog börja använda det men har lite pryttlar inackorderade som nog får vänta. Målet är dock att behandla golvet med betongolja innan jag drar in mer material, får se hur det går :)
 
sweFredrik skrev:
Haha! jag skulle väl bli den förste att lyckas då gissar jag:) Kommer nog börja använda det men har lite pryttlar inackorderade som nog får vänta. Målet är dock att behandla golvet med betongolja innan jag drar in mer material, får se hur det går :)
Prova på något osynligt ställe först... en kompis till mig blev väldigt besviken på sin olja, han tyckte bara att smutsen fastnade ännu mera.

Vi provade Beckers betongolja på vår murstock på ett ställe under bänken, men jag tyckte inte att det torkade någongång.
 
Det var inte bra! En kompis till mig som har bilverkstad körde just beckers betongolja och han började använda golvet redan dagen efter och är mycket nöjd! Han menar att det dambinder ytan bra också. Några andra rekommendationer?
 
sweFredrik skrev:
Det var inte bra! En kompis till mig som har bilverkstad körde just beckers betongolja och han började använda golvet redan dagen efter och är mycket nöjd! Han menar att det dambinder ytan bra också. Några andra rekommendationer?
Sambon jobbar som ridskoleinstruktör och hon låter mycket nöjd med den oljan som stallgångarna oljas med.
Jag själv är nog inne på nån 2komponents färg, tror jag. :)
 
Ok, skall kolla på Oxinolja och Lithurin också.

Har nu gjort enligt beskrivningen på traguiden.se gällande ångspärren. Först satt 145 isolering i regelstommen, sedan plast och nu liggande 45x45 regel med 45 isolering och sist OSB+gips. För säkerhetsskull så slog jag en pling till Beijer, och där svarar killen att man ABSOLUT skall ha plasten längst ut, allt annat var fel Sen fortsatte jag goggla och tycker att de flesta tom rekomenderar att sätta in plasten 1/3 i isoleringen för att få ett tätare skickt då man slipper ta hål för kabelrör och kontakter mm. Hur har ni gjort?

16_isolering_lager.jpg
 
Redigerat av moderator:
Du ska inte lyssna för mycket på bygghandelsfolket, även om Beijer borde veta vad de talar om.
Helt klart ska du sätta en 45mm isolering innanför plasten så att du kan dra all el utan att behöva göra 100st hål.
 
Jag hoppade korsreglingen/isoleringen, men hade jag gjort som du så hade jag satt plasten mellan 145an och 45an. :)
Bra Beijer.. eller inte kanske. ;)
 
Man kan sätta plasten upp till 1/3 in i isoleringen. Din sitter med andra ord helt OK
Beijer har ju som slogan att man ska fråga nån som kan, dvs inte beijers personal
 
Bra då har vi rett ut det, tack för stödet! Det roliga är att när jag refererade till att elektrikern hade sagt att det var så man brukade göra så lägger han av denna i luren " Ja, elektrikern kanske kan elinstallationen, men detta KAN jag!" rätt självsäker kille va ?! :)

Nu har jag precis kommit in efter att ha satt sista (liggande 45) isoleringen runt portarna där jag hoppas jag inte vill ha några uttag. Går allt vägen räknar jag med att ha i minst 1 port senast söndag.

BTW en annan kille från samma affär rådde mig ta bandade 42 mm skruv istället för låddan med 50mm som jag hade för att dra upp OSB+gips. Det blir ju (11+13) bara 18 mm in i regeln, låter inte det lite fjuttigt? Visserligen näster man väl första lagret en del, men man behöver väl inte "fullskruva" båda skivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.