Status
Tråden går ej att kommentera.
Låter man AM gå på manuellt läge där han bara klipper tills batteriet är slut håller han på i drygt 2 timmar sen stannar den, så svaret på din fråga hur länge han letar borde bli 1- 11/2 timme
 
zigge65 skrev:
Han måste vara hemma klockan 21:00. Igår kväll gick han lydigt och lade sig vid 21:00 men när jag tittar ut vid 22:00 är han ute och kör igen.
Du har inte pillat med vilket program A, B eller C han kör (default för varje program är dygnet runt-klippning)? Var den i Auto? Schemaläggaren rätt inställd? Går klipparens klocka rätt?

zigge65 skrev:
hittar honom inne i grannens trädgård med felmeddelandet utanför arbetsområdet.
Ajdå, hur kom han över kabeln? Branta slänter just där?

zigge65 skrev:
Nästa märkliga sak som händer är att jag ser honom köra varv efter varv runt dammen som är avgränsad med begränsningskabel.
Det står om det där i manualen. Om klipparen går efter begränsningskabel för att hitta laddstation och träffar på en ö kan den gå några varv runt ön innan den ger upp och letar på nytt efter begräningskabeln. Lägg en guideslinga så slipper du det "problemet".

Edit: Testa även komplex trädgårdsform så kanske du slipper "snurra runt sin egen axel i flera minuter".
 
Äntligen :)!

Nu har jag lagt begränsningsslinga halva delen av tomten och kopplat in våran 230 "El-vis" :cool: .
Den andra delen av tomten "zon-2" skarvar jag på senare. Jag har följt denna tråd med stort intresse och blivit lite bekymrad eftersom det tycks vara problem med kvalitén på HQ ?? Många här rapporterar problem med mjukvara, laddstationer etc etc...
Inte kul med en pryl som kostar 25,000 kr och krånglar direkt......:(:(


Peppar, peppar, min Automower har fungerat perfekt i två dagar :) För tillfället så är Elvis programmerad för att hitta hem till laddningsstationen genom att följa begränsningsslingan, och det "funkar".
Lite långt blir det dock, när Elvis går åt "fel håll" och går runt mer än halva tomten innan den kommer hem (men hem har den alltid kommit så här långt).

När jag kopplar in Zon-2 så kommer jag behöva guidekablar. Några funderingar:

(1)
Någon som vet, ungefär vilket avstånd (radie) från laddstationen då AM ska klara av att känna/hitta hem, utan guide?

(2)
Är det verkligen så korkat, som mandarinboy beskriver tidigare denna tråd? , Att, om AM är i området för guide 2, så kan den gå över guiden flera gånger under de första minuterna innan den hittar guiden. Dvs att den bara söker guide 1 de första minuterna och först därefter guide 2 ?. Borde vara självklart att HQ programmerade AM ta första bästa guide - eller hur ?

(3)
En annan sak, är det någon annan än jag som saknar en funtion att kunna programmera enskilda veckodagar ? (borde vara busenkelt att programmera)

T.ex.
Klipp område.1 Måndagar
Klipp område.2 Tisdagar
Klipp område.3 Övriga dagar
På detta sätt skulle AM kunna koncentrera klippningen på mindre ytor till perfekt skick, för att sedan låta området "vila" några dagar innan nästa omgång. Det kan även finnas andra orsaker varför man vill undvika klippning på ett visst område vissa dagar. Jag har svårt att förstå varför inte en sådan funktion finns..

Annars,- helnöjd. Kan bara hålla med övriga att AM sparar ingen tid alls. Man måste ju bara titta på den hela tiden :blushing:


jokomoko
 
Redigerat:
jokomoko: Grattis! :)

1: Ingen aning men har du väl fått ned guideslingorna så hittar den även dem snabbt i närheten av laddstationen.

2: Så funkar inte Asimow, han hoppar på första bästa guide. Däremot tycker jag det är korkat att den inte byter och istället följer guidekabel om den har börjat följa begränsningsslingan och kommer fram till ett ställe där guideslingan är inkopplad. Guideslingan torde i 99% av alla installationer vara kortare än begränsningskabeln?

3: Det är inte lång stund klipparen stannar kvar i en given zon, rätt snart har den letat sig iväg till någon helt annanstans. I varje fall för mina klippare, så funktionen skulle inte fungera hos mig.
 
Tobbe Arnesson skrev:
jokomoko: Grattis! :)

2: Så funkar inte Asimow, han hoppar på första bästa guide.
Toppen :) (Då har mandarinboy något fel på sitt ex bara)

Tobbe Arnesson skrev:
Däremot tycker jag det är korkat att den inte byter och istället följer guidekabel om den har börjat följa begränsningsslingan och kommer fram till ett ställe där guideslingan är inkopplad.
Helt klart ! Mycket konstigt att den är programmerad på detta sättet


Tobbe Arnesson skrev:
3: Det är inte lång stund klipparen stannar kvar i en given zon, rätt snart har den letat sig iväg till någon helt annanstans. I varje fall för mina klippare, så funktionen skulle inte fungera hos mig.
Du har kanske rätt Tobbe. Jag har mina områden avgränsade med smala passager men Elvis har en förunderlig förmåga att "smita iväg" (lurig sak :) den där Elvis)

jokomoko
 
jokomoko skrev:
Den andra delen av tomten "zon-2" skarvar jag på senare. Jag har följt denna tråd med stort intresse och blivit lite bekymrad eftersom det tycks vara problem med kvalitén på HQ ?? Många här rapporterar problem med mjukvara, laddstationer etc etc...
Inte kul med en pryl som kostar 25,000 kr och krånglar direkt......:(:(
De fel som har funnits på AM märks nog mer i ett sånt här forum. Dels är folk här vana vid sociala medier och dels är många användare av AM relativt intresserade av ny teknik.

Vi skriver i vilket fall mer reklamationer mot Husqvarna på åkgräsklippare än Automower och vi säljer ungefär samma volymer av båda. Det som sticker ut i vår reklamationshantering är gräsklippare/trimmers av märket Partner (ägs av Husqvarna), men det handlar om stora volymer maskiner som säljs på stormarknader så det är inte så konstigt att vi får mycket reparationer av sådana. Procentuellt sett ligger reklamationer på saker Husqvarna tillverkar på låga nivåer, även om det finns tillverkare som ligger ännu bättre till (Stihl, Honda).

Sedan är en vanlig gräsklippare ganska enkel att laga om man är lite händig och då kanske man inte frågar om en sak som att byta tändstift på ett forum. Det mesta som folk har lite problem med på AM är installationer eller mjukvarurelaterade saker. Går du igenom alla AM-inlägg hittar du inte mycket mekaniska fel, hjulmotorer t.ex jämfört med bl.a. iMower som var på gång för något år sedan där alla hjulmotorer var kass från fabrik.

Det enda jag har uppfattat som lite problematiskt har varit de tidiga laddstationerna, men det är ändå små problem i förhållande till antal maskiner som sålts. Oftast har det även varit stationer som stått ute året om som krånglat pga frostsprängning, men då är det lite självförvållat även om reparationerna i stort sett alltid har täckts av garanti. Ta in stationen på vintern helt enkelt, iaf om det blir fler vintrar som den senaste. Det är ändå en elprodukt/dator som det handlar om.
 
zigge65 skrev: Han måste vara hemma klockan 21:00. Igår kväll gick han lydigt och lade sig vid 21:00 men när jag tittar ut vid 22:00 är han ute och kör igen.


Tobbe Arnesson skrev:
Du har inte pillat med vilket program A, B eller C han kör (default för varje program är dygnet runt-klippning)? Var den i Auto? Schemaläggaren rätt inställd? Går klipparens klocka rätt?
Inte pillat med något där. Det har inte hänt igen så vi får se.

zigge65 skrev: hittar honom inne i grannens trädgård med felmeddelandet utanför arbetsområdet.




Tobbe Arnesson skrev:
Ajdå, hur kom han över kabeln? Branta slänter just där?
Japp, där är en slänt ner till grannen och även blött i gräst vid tillfället.


zigge65 skrev: Nästa märkliga sak som händer är att jag ser honom köra varv efter varv runt dammen som är avgränsad med begränsningskabel.



Tobbe Arnesson skrev:
Det står om det där i manualen. Om klipparen går efter begränsningskabel för att hitta laddstation och träffar på en ö kan den gå några varv runt ön innan den ger upp och letar på nytt efter begräningskabeln. Lägg en guideslinga så slipper du det "problemet".

Edit: Testa även komplex trädgårdsform så kanske du slipper "snurra runt sin egen axel i flera minuter".
Enligt manualen kan den gå 2 varv runt en ö om den följer begränsningskabeln. Gösta gick minst 4 varv. Problemet är att har den börjat följa begränsningskabeln byter den inte till guidekabeln men det är klart man kanske minskar risken med en guidekabel som ligger i närheten av ön.
 
Hej Nonkan :)

Jag tror du har rätt. I ett Forum som detta skriver/frågar man ju angående ev. problem, dvs man skriver ju vanligtvis inte om allt som fungerar. Det är naturligt så att problemen blir överrepresenterade i ett Forum ....


Jag passar på att fråga dig en sak Nonkan:
Som sagt, det är ju en smärre investering att köpa Automower och den ska ju gå nästan dygnet runt kanske i fem månader, år ut och år in och alla prylar går sönder förr eller senare tyvärr.

Att man behöver byta batteri ibland är självklart. Men, vad är att förvänta senare? vad går vanligtvis sönder först, vad är dyrast att reparera. Hur länge kan man t.ex förvänta sig att elmotorn håller?



Jag tror personligen dock att Automover är en mycket bra (om än dyr) investering. Jag tänker så här nämligen:

-1- Arbetstkrafts-tids-kostnad (3000 kvm)
I mitt fall, (fritidshus) som jag kommer ut till helgerna, ville jag ha hjälp med klippningen för att sköta gräsmattorna eftersom jag inte kan sköta den själv under veckorna och inte heller gärna vill börja klippa gräsmattor direkt man kommer ut till sommarparadiset. Låt oss säga att vi betalar 100kr/ timme för klipphjälp och det tar 2,5 timmar med handjagare. Anta klippming 2ggr i veckan i 4 månader månader = 250 x 2 x 4 = 2000kr

-2- Gödsling:
Minskat behov av gödsling. Tittade på Strollers gräsmattegödsel och blev mörkrädd när jag började räkna på vad deras gödslingrekommendation skulle kosta för mina 3000kvm.
Man kommer säkert billigare undan med andra gödslingsprogram/produkter, men ett lågt värde på gödslingen skulle ändå vara, låt oss säga 2000kr/år, för min gräsmatta

-3- Drift
Elströmmen är betydligt billigare än vad Miljösoppan skulle kostat för Handjagaren (tror jag)



Alltså, jag sparar minst 4000kr / år med AM (skicka inte detta till HQ) :D
På sex år har AM betalat tillbaka sig :)

Nu kan man kanske inte räkna exakt som jag gjort :cool:, men, det känns väldigt bra att tänka på detta viset....


jokomoko :)
 
Japp, där är en slänt ner till grannen och även blött i gräst vid tillfället.
Var den långt inne på tomten eller bara nedanför slänten? Den ska stanna väldigt tidigt när den har hasat utför slänten nämligen, och inte gå in i trädgården.

Lösningen på det här är nog att flytta in begränsningskabeln någon dm.

Enligt manualen kan den gå 2 varv runt en ö om den följer begränsningskabeln. Gösta gick minst 4 varv. Problemet är att har den börjat följa begränsningskabeln byter den inte till guidekabeln men det är klart man kanske minskar risken med en guidekabel som ligger i närheten av ön.
Hittar den ur loopen för eller senare? Om det händer igen så prova med att inte hjälpa den. Kör den tills batteriet är slut så är det något som inte är som det ska. Korsade kablar ut till ön kanske?
 
Att man behöver byta batteri ibland är självklart. Men, vad är att förvänta senare? vad går vanligtvis sönder först, vad är dyrast att reparera. Hur länge kan man t.ex förvänta sig att elmotorn håller?
Hittills har jag inte direkt sett några rena saker som går sönder utan vi säljer olika delar varje gång. Nu låter det som att vi spottar ur oss reservdelar men så är det inte alls.

Det som säljs frekvent är knivar, skarvdon till begränsningskabel, märlor och kabel och givetvis batterier.

Som slitdel kan man även räkna bakhjulens gummidäck, iaf på stora installationer med hård mark men det är inte alls vanligt. Framhjulen kan ta ganska mycket stryk om du har mycket plattsättningar där det är nivåskillnad mellan gräs/sten, men det är också ovanliga saker.

Vi har inte bytt många hjulmotorer alls och de som är bytta är yngre än 2 år (=garanti). Klippmotor har vi inte bytt någon hittills. Det verkar som att de prylarna håller och gör de inte det så går de sönder väldigt fort, så vi ser det som ett underleverantörsproblem och inget vi tar så allvarligt på än.

Plastkomponenter som chassi, hjul, knivdisk mm är billigt när det väl går sönder medan specialgrejer som transformator, hjulmotorerna och moderkortet kostar ganska mycket, men dyrt är det bara om det inte är värt pengarna. Det beror på vem som har tillverkat delen helt enkelt.

Det jag spontant tycker är ganska dyrt är kompletta framhjul med axel och lager i sats, men det är troligen för att det är många komponenter till varje hjul och allt kommer från olika underleverantörer.

Det är helt enkelt för tidigt för att säga något mer om det här. Våra kunder har inte börjat reparera så mycket än så vi har ingen tillförlitlig statistik på annat än de förstnämnda delarna.

Flera av de AM vi sålt har gått uppemot 4000 timmar så det borde väl vara dags att det börjar gå sönder lite snart, annars är det en väldigt dålig affär att sälja AM ;)

-3- Drift
Elströmmen är betydligt billigare än vad Miljösoppan skulle kostat för Handjagaren (tror jag)
Vi brukar räkna med att batterikostnaden motsvarar ungefär vad bensinen kostar på motsvarande yta. Svårt att säga att det är exakt så, beror mycket på vilken bensinmotor man ersätter.
 
Den går 2 varv runt en ö innan den söker vidare.
Lägg en guidekabel så löser du många problem.
Jag har satt begränsningskabelns söktid till 99 = aldrig.
Den stänger av knivdisken när det är halva batteriet kvar och letar då efter 1: laddningsstationen 2: Guidekabeln 3: Begränsningskabeln.

Ställ in den på Trädgårdsform Komplicerad, det brukar lösa en del problem har jag märkt.
Hos grannen? Lagt begränsningskabeln konstigt? I en spets kanske?


Edit: Hade visst rullat in andra svar innan jag la detta... Såg bara frågeställningen.
 
Redigerat:
min 220 drar åt höger oavsett hur gräsmattan är, någon sa att det kan vara inställning av lutningvinkel som är fel men var hittar man det isåfall, nån som vet.
 
Lutningsvinkeln nollställs vid kalibrering av tiltsensorn som görs när du lämnar in den på service.

Vad är det för årsmodell?

För övrigt så passar en sån här fråga bättre i någon av de stora trådarna som finns om robotklippare istället för som nu i ett nytt ämne. Kan moderator flytta kanske?
 
Jo det blev lite fel när jag la in den så kan moderatorn flytta den så vore det bra men iallafall så är det modell 2009.
 
Ok. Är det 2009 ska du inte pilla då du har garanti. Åk in till din ÅF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.