Det är kanske fler än jag som tänkt på det, men det flesta mäklare brukar idag byta ut en grå himmel mot en dito med små molntussar för att objektet skall se mer attraktivt ut. Ibland blir det dock fel när samma himmel dyker upp på fler objekt samtidigt. Är det riktigt illa förstorar man dessutom "havsutsikten" för att den skall komma närmare.
Fick detta bekräftat av en mäklarkompis som blev lite genererad. Han jobbar på en landets största mäklarfirmor. :D

Montage, fel perspektiv

4897466.jpg

Utbytt himmel som är samma i olika väderstreck

4834446.jpg
4834438.jpg

Dito, mulet väder. Samma klarblåa himmel i olika väderstreck
3PHQOR36K74P7GCG_3POJCGHC8E7SU9EN_____resize_s_800_0.jpg
3PHQOR36K74P7GCG_3POJCGPBAE7SU9KF_____resize_s_800_0.jpg
 
Tja, mäklare finns ju till för att bilhandlare ska verka hederliga, så...
 
Vadret är ju lätt att kontrollera på plats, men det kommer säkert någon köpare i framtiden och åberopar dolt fel.
 
pbengtsson skrev:
Vadret är ju lätt att kontrollera på plats, men det kommer säkert någon köpare i framtiden och åberopar dolt fel.
Precis. I den översta bilden är det helt klart falsk marknadsföring. Nämnde detta för mäklarkompisen och naturligtvis kastade han direkt skit på en konkurrent.

"- Förvånar mig inte alls med dem!"

:D
 
Vilka sköningar. Undrar om det där verkligen genererar pengar. Men det gör det nog. Om inte annat så till mäklarfirman.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Montage, fel perspektiv

[bild]
Inte säkert, huset har kanske sättningar, och har satt sig ca 15° :D :D :D
 
Redigerat:
Var och kollade på ett hus här i norge där både huset hadde en annan färg i anonsen än i värkligheten och så hadde de lyckats ta bort den stora kraftledning som gick øver tomten
 
Johan Gunverth skrev:
[bild]
Men alltså... Det där är ju inget foto (balkongen), det är ju rendrerat. Måste vara nyproduktion?
 
Nyfniken skrev:
Men alltså... Det där är ju inget foto (balkongen), det är ju rendrerat. Måste vara nyproduktion?
Ja, jävlar. Du har nog rätt. Kanske ett dåligt exempel. Ni kommer dock att hitta fusk i var och varannan bild därute nu när knepet är avslöjat. :D:cool:
 
De har hålt på länge de där väskdängarna med att redigera himmelen m.m tar även bort minde skönhets fel. Och att mixtra med kontrast, ljus och färgkurvor kan man få mycket att se bättre ut.


Var någon annons som låg uppe i stholm där de hade redigerat kringliggande byggnader så in i hel*****

Fanns i länkarna på buzz bazooka för en tid sedan. Men jag han inte hem och spara ner dem innan den var ner plockad av mäklaren.
 
Redigerat:
En klassiker, även om det inte är fusk i samma utsträckning, är ju att fotografera utsikten från balkongen hängandes över räcket med kameran riktad åt ena hållet för att inte få med byggnaden mitt emot.
 
Nyfniken skrev:
En klassiker, även om det inte är fusk i samma utsträckning, är ju att fotografera utsikten från balkongen hängandes över räcket med kameran riktad åt ena hållet för att inte få med byggnaden mitt emot.
Ja! eller var för inte " Havs Glimt " den där telescop linsen som mäklaren använde några kvarter läger bak hade fått vilken viltfotograf att dö av avund! :D
 
Det ser ut som om bild 2 och 3 har samma formation av moln... kan iofs vara molnen som drivit mellan bildernas tagning...
 
Bulldog skrev:
Det ser ut som om bild 2 och 3 har samma formation av moln... kan iofs vara molnen som drivit mellan bildernas tagning...
Moln brukar ändra form ganska snabbt. Snabbare än fotografen rör sig på marken. ;)

Tror du inte på fusket trots att mäklaren har erkänt att "alla gör det". :)
 
Kan numera inte låta bli att titta på allt annat än huset i mäklaranonnser, jösses vad fina himlar det finns.

Jag har egen brygga för oss i området, den brukar vara med i mäklarannonser så fort man kan komma hit med bil även om huset och bryggan inte har någon ihop, skall man ringa mäklarn och be att få provision?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.