steppen7 skrev:
Hur kinkiga är kommunen tror ni om garaget blir pyttelite större, säg 60,1 eller 60,2 istället för 60 som är max? Med grundmåtten 6,3x9,3 blir det ju snarare 6,4x9,4 med fasad = 60.16kvm och garageuppfarten kommer bli 5.96m så jag kommer sno 4cm prickmark om jag bygger som jag tänkt.
Har det varit problem med att få bygglovet eller andra turer med grannarna hade jag väldigt noga med att inte kliva över 1mm. Så är du minsta osäker så kolla med kommunen direkt.

Jag har varit med om att riva en altan som gick in 10 cm på samfälld mark, den fick kortas 10 cm helt enkelt och det var kommunens utsättare som hade gjort fel men det spelade ingen roll.
 
  • Ledsen
TCG
  • Laddar…
Glappet mellan kantelementen är väl kanske 5mm. Det känns som att betongen borde rinna ner där eller?

Det har inte varit några problem med bygglovet. Grannarna överklagade förra tomtägarens bygglov men dom skulle bygga en 6m hög komplementsbyggnad som en vägg för deras utskikt så dom är nog rätt glada över vårt 2.7m höga garage istället...

Det blir inget övertramp mot grannen med nuvarande utsättning utan bara 4cm extra mot prickmark och egen tomt.
 
Kör du med självkompakterande så klar risk för att den rinner ja.
Lösningen är som jag skrev tidigare fogskum. Dock får man naturligtvis inte vålda dit för mycket och man brukar få renskära lite när det har torkat
 
Mikael_L
Även halvflyt som är tjockare, men väldigt vanligt till husplattor, tar sig nog rätt hyggligt in i en 5mm springa, kanske inte riktigt hela vägen, men ändå.
Det blir i vilket fall tråkiga köldbryggor så något borde du försöka täta med.

Lyckas du kapa ur smala remsor av frigolit kan du pillra in det i springan också, men då måste man nästan ha en glödtrådskap kan jag tänka mig.


På tal om köldbryggor, har det blivit kvar betong på ovansidan av kantelementen efter gjutning (antingen pga ojämnt placerade kantelement i höjd eller att hela betongytan helt allmänt kom högre) ska du skrapa bort denna innan den brinner. Skrapa bort 5 cm innanför ytterkanten, samma bredd som frigoliten är där. Sen går det att lägga t.ex. ett extra lager syllisolering av liggunderlagstypen under syllen för att isolera där om det verkar behövas. Den finns nog inte att köpa i 45mm, så man för köpa en bredare och kapa en remsa.
 
Stenytan på kantelementen går ju en bit in över frigoliten redan som det är. På vissa element är det kanske 2cm. På andra är det kanske 2cm på mitten av ovansidan och 3-4cm i ändarna (som vetter mot nästa kantelement). Se bifogad bild. Ska man göra nåt åt detta?

Tack för alla snabba svar! Ovärderligt! Nu ska vi på semester en sväng men grundbygget kommer igång igen till helgen så då dyker det säkert upp fler frågor...
 
  • kantelement.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ytan paddad och avvägd (plan)?
Eller lurar man sig på bilderna? :)
 
Ja den var det men inte helt exakt. Grundläggaren sa att jag behövde finjustera elementen med planlaser. Sedan har jag traskat runt i gruset när jag har jobbat vilket gör lokala ojämnheter. Jag tänker mig att det räcker med att "gnugga" elementen mot gruset för att få det helt jämnt sen när jag sätter höjden med laser. Låter det ok?
 
Då var det dags för ett par frågor igen. :)

-Vad jag har förstått brukar man dra rör-i-rör för kallvatten under isoleringen och varmvatten i isoleringen. Hur gör man lättast spår för de som ska gå i isoleringen?

-Laseravvägaren (Tamo) jag hyrde nyss har två indikeringslägen på mottagaren: "ett streck" och "ett streck med två pilar riktade mot strecket". Vad är skillnaden? Hittar ingen manual på nätet...
Så här ser den ut: http://www.tamolinefinland.fi/se/esitteet/34_Receivers_2.htm
 
fogsvans är fin för att göra spår i frigoliten sen kan man ta en kniv eller kanske ett stämjärn och bryta bort bitar med.
 
steppen7 skrev:
Då var det dags för ett par frågor igen. :)

-Vad jag har förstått brukar man dra rör-i-rör för kallvatten under isoleringen och varmvatten i isoleringen. Hur gör man lättast spår för de som ska gå i isoleringen?

-Laseravvägaren (Tamo) jag hyrde nyss har två indikeringslägen på mottagaren: "ett streck" och "ett streck med två pilar riktade mot strecket". Vad är skillnaden? Hittar ingen manual på nätet...
Så här ser den ut: [länk]
Det brukar vara två olika nogrannheter på givaren, vilken som är vilken törs jag inte säga.
 
Ja jag misstänkte att det hade nåt med noggrannhet att göra. Antar att det är tillräckligt noggrant för en grund i båda lägena.

Jula har en batteridriven sticksåg för 449kr. Funderar på om det kan vara nåt, fast det kanske inte är så jobbigt med fogsvans.
 
Du sågar LÄTT i frigolit med fogsvans, och bryter bitar med kniv/stämjärn. En Rasp kan vara bra för att "gnugga" upp eventuella hål du gör för uppstickande rör!

För att väga av din grusbädd skulle jag rekomendera att du knackar ner två stabila rör, kanske 40x5 eller vad du hittar. Du knackar ner och mäter in dem med lasern på några punkter längs med. Sedan fyller du på med stenflis mellan rören, och drar av med en rätskiva. Då får du en mycket slät och fin bädd att ställa elementen på, men det är kanske redan försent? Jag fick höra att om det blev ca 3-4cm stenflis skulle det paddas om för att minksa risken för sättningar.
 
Vad menar du med "om det blev 3-4cm stenflis"?

Jag "krattade" och jämnade ut med en raka tror jag det heter. Sedan stampade jag för att packa där jag hade rört runt. Det var lite pyssel med kantelementen men blev bra till slut. Skulle gissa på att alla element sitter inom 5mm.

Cellplastskivorna orkade jag inte vara så noga med. Jag krattade runt hela ytan och stampade sedan. Det finns några ställen där plasten sviktar ner kanske 1cm när man kliver där men jag tänker att det är jämnt nog. Kraften fördelas ju ut över en stor yta av betongen.

Idag är det dags att sätta andra lagret cellplast, vv-ledningar, golvvärme och armering.

-Har ni provtryckt era slingor före gjutning? Vår grundläggare sa att han aldrig hade varit med om läckage i slingorna. Det skulle säkert ta en hel dag för mig att montera fördelare, köpa kopplingar och manometer, få allt tätt, släpa dit en kompressor...
-Ska jag tänka på något speciellt vad gäller gjutning/betong? Tänkte ringa idag och boka in någon.
 
steppen7 skrev:
-Har ni provtryckt era slingor före gjutning? Vår grundläggare sa att han aldrig hade varit med om läckage i slingorna. Det skulle säkert ta en hel dag för mig att montera fördelare, köpa kopplingar och manometer, få allt tätt, släpa dit en kompressor...
-Ska jag tänka på något speciellt vad gäller gjutning/betong? Tänkte ringa idag och boka in någon.
Du måste ju ändå ha allt detta ändå sen. Lägga 3tim extra nu. Testa, sen sova gott på natten.

eller. Gjut in skiten det brukar ALDRIG vara några problem. Sen får du stå 3 dagar med en hyrd bilmaskin som kostar stålar och förstöra din fina nya platta. d^_^b
 
Du har rätt... :)

Så hur provtrycker man lättast? Ladda upp farsans kompressor och sen köra över den till tomten och koppla på?

Vår grundläggare sa att han körde tryckluft 3kg och sedan väntade en viss tid (kommer inte ihåg hur länge) och tittade på en manometer.

EDIT: Det har regnat på grunden så nu ligger det lite vatten på PE-folien. Gör det något eller kan man fortsätta med lager 2 av cellplasten ändå?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.