-MH- skrev:
Visst är det roligare att tro att alla som har lägre ränta än man själv antingen ljuger eller har mycket speciella förutsättningar som de inte anger. Det känns säkert mycket lättare då.

Min ränta gick upp till 1,12%.
Såg i en annan tråd att du skriver:

Jag har på miljoners miljarder år, dvs amorterar inte alls. Utom när jag känner för det, vilket var länge sedan nu.
Grattis, MH, du är en extremt bra affär för din bank, det är en delförklaring att de ger dig bra villkor.

Själv amorterar jag av HELA mitt bolån på 30 år, sen har jag inga räntekostnader, dvs min ränta blir 0%! Sjukt lågt... ;)
 
Jag har raderat diverse osakliga inlägg och spekulationer i den här tråden. Skärpning.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Såg i en annan tråd att du skriver:



Grattis, MH, du är en extremt bra affär för din bank, det är en delförklaring att de ger dig bra villkor.
Kanske det, men det är win-win i så fall. Se nedan.

Själv amorterar jag av HELA mitt bolån på 30 år, sen har jag inga räntekostnader, dvs min ränta blir 0%! Sjukt lågt... ;)
Fram till dess har du sjukt låga ränteintäkter...

Även jag tyckte amortering var bra en gång i tiden, men efter fyra hade jag amorterat av halva huslånet, och hade väl nästan resterande del i likvida medel så insåg jag att den där frihetskänslan var ganska undflyende. Så jag bestämde mig för att investera istället för att amortera. För två år sedan maxade jag mitt huslån för att investera mer.

Om jag var som du skulle jag låta bli att amortera och sätta in pengarna på tex Hoist istället. Även med den höga räntan du har nu går du plus, utan någon nämnvärd risk.

Men det framgår av den andra tråden, så varför inte fortsätta där istället?
 
J
Har 1.3% nu på mitt bolån (3mån euribor + marginal), amorterar bort det på 24år (egnahems hus, nybygge).
 
Stringfellow Hawke skrev:
.

Själv amorterar jag av HELA mitt bolån på 30 år, sen har jag inga räntekostnader, dvs min ränta blir 0%! Sjukt lågt... ;)
Själv har jag gärna lite fler tusenlappar kvar i plånboken närmsta 20 åren med allt vad småbarn och nöjen heter. Sen kommer jag att klara mig med mindre (när barnen har flyttat ut). När dom flugit ut är det nog ändå dags att byta till mindre och billigare boende, eller så har inflationen ätit upp stora delar av lånet så att det går bra att bo kvar ändå... :)
 
J
1,63% räntedag 2010-06-16
 
Vi följer Swedbanks listpris på 3-månaders eftersom vi inte förhandlat något alls. Däremot så ligger vårat topplån några punkter under, i dagsläget 1,95... Skaplig topplåneränta som jag är mycket nöjd med!
 
Vi har just nu 1,59 på 3-månaders och 1,59 på topplån. Justeras till 1,95 på båda i slutet av aug om jag inte missminner mig. Resten av lånet (halva) band vi på 1 år till 1,69 i slutet av maj. Ser ut att bli en god affär för en gångs skull att binda räntan. Jag är normalt helt emot att ha bundna lån, men just vid det tillfället kändes det som att det skulle kunna gå att plussa på bundet.
 
Står överallt att det är svårt att få lån och så vidare.
Jag köpte kåken för snart två år sedan och lånade hela beloppet. Inklusive lagfart.
För ett par veckor sedan så gick jag in på banken och bad de värdera upp huset.
"Jaha, hur mycket vill du låna?" var svaret.
Ingenting egentligen, jag vill stoppa ner topplånet i bottenlånet sa jag.

De pratade en stund om värderingsmän, värdera allmänna uppgången i området och så vidare. Sen ställde de frågan minst fem gånger till: -Du vill inte låna mer pengar????
Det vill jag inte, bara få bort topplånet.

Skulle ta ett par dagar sa de och sen gick jag därifrån.
45 minuter senare ringde de och bekräftade att allt var klart:x

DET ser jag som en betydligt högre vinst än att få till sista procentenheten på den rörliga räntand^_^b

Kanske lite off topic, men "vinsten" är ju enorm jämfört med att byta bank och jaga enstaka procentenheter :)
 
Topplån på 1.45%
Botten bundet på 1år på 1.60% (till feb -11)
 
V8dc skrev:
Står överallt att det är svårt att få lån och så vidare.
Jag köpte kåken för snart två år sedan och lånade hela beloppet. Inklusive lagfart.
För ett par veckor sedan så gick jag in på banken och bad de värdera upp huset.
"Jaha, hur mycket vill du låna?" var svaret.
Ingenting egentligen, jag vill stoppa ner topplånet i bottenlånet sa jag.

De pratade en stund om värderingsmän, värdera allmänna uppgången i området och så vidare. Sen ställde de frågan minst fem gånger till: -Du vill inte låna mer pengar????
Det vill jag inte, bara få bort topplånet.

Skulle ta ett par dagar sa de och sen gick jag därifrån.
45 minuter senare ringde de och bekräftade att allt var klart:x

DET ser jag som en betydligt högre vinst än att få till sista procentenheten på den rörliga räntand^_^b

Kanske lite off topic, men "vinsten" är ju enorm jämfört med att byta bank och jaga enstaka procentenheter :)
Jag ser det nog snarare som att någonting i vårt samhälle är sjukt när bankerna försöker få privatpersoner att belåna siga ännu mer än nödvändigt för konsumtion. Någon form av ekonomiskt ansvar i form av långivare borde man ändå kunna kräva av bankerna. Fast de anställdas bonus påverkas antagligen av hur mycket pengar de kan låna ut oavsett risk.
 
Deven skrev:
Jag ser det nog snarare som att någonting i vårt samhälle är sjukt när bankerna försöker få privatpersoner att belåna siga ännu mer än nödvändigt för konsumtion. Någon form av ekonomiskt ansvar i form av långivare borde man ändå kunna kräva av bankerna. Fast de anställdas bonus påverkas antagligen av hur mycket pengar de kan låna ut oavsett risk.
I just det här fallet kanske det fanns marginaler som tillät ökad belåning utan orimliga risker.

Jag vet inte hur det samhälle skulle se ut där ett vinstdrivande företag tackar nej till att öka sina inkomster. En ansvarstagande bank som tackar nej till att låna ut får finna sig i att bli frånåkt av mindre nogräknade konkurrenter. Tycker man att dagens utlåning är ohållbar får man väl arbeta för strängare regler för utlåning.
 
lurk12345 skrev:
I just det här fallet kanske det fanns marginaler som tillät ökad belåning utan orimliga risker.

Jag vet inte hur det samhälle skulle se ut där ett vinstdrivande företag tackar nej till att öka sina inkomster. En ansvarstagande bank som tackar nej till att låna ut får finna sig i att bli frånåkt av mindre nogräknade konkurrenter. Tycker man att dagens utlåning är ohållbar får man väl arbeta för strängare regler för utlåning.
Strängare regler för att reglera bankernas utlåning hade helt klart varit önskvärt. Man får hoppas att bankerna själva får stå för kalaset om det skulle bli digra kreditförluster.
 
Deven skrev:
Strängare regler för att reglera bankernas utlåning hade helt klart varit önskvärt. Man får hoppas att bankerna själva får stå för kalaset om det skulle bli digra kreditförluster.
Även med den nya 85%-regeln finns det ju egentligen ingen gräns för hur hög utlåningen kan bli. När priserna stiger kan banken låna ut mer. Då har folk möjlighet att låna mer, så de kan vara aggressivare på budgivningen, vilket trissar upp priserna. Och då marknadsvärdet stiger går det bra att låna mer...

Var tar det slut? När ränteutgifterna blir för höga, eller när bankerna får strängare regler om utlåning? Den som lever får se.
 
lurk12345 skrev:
Även med den nya 85%-regeln finns det ju egentligen ingen gräns för hur hög utlåningen kan bli. När priserna stiger kan banken låna ut mer. Då har folk möjlighet att låna mer, så de kan vara aggressivare på budgivningen, vilket trissar upp priserna. Och då marknadsvärdet stiger går det bra att låna mer.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. "Regeln" på 85% sätter ju tre begränsningar för den som inte har detta kontant eller att låna mot alternativ säkerhet:

  1. Man måste amortera. Amorteringsfria blancolån finns inte mig veterligen.
  2. Högre ränta. Räntan på ett blancolån ligger väl på drygt 4% idag vilket tyder på en skillnad på drygt 2 procentenheter. Tittar man på storbankerna så har väl räntan, när den varit hög, legat på 5-6% de senaste 10 åren. Dvs 7-8% på ett blancolån.
  3. Man kan inte få hur stora blancolån som helst. Nu har jag aldrig tagit ett blancolån, men om man ska gå på annonserna så ligger väl maxgränsen på runt 300.000:-
Naturligtvis sätter inte gränsen något absolut tak på utlåningen, men nog tusan verkan den för lägre priser (än utan begränsning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.