Ena halvan av taket är nu pappat och klart. Farsgubben drösade ner när hans trappstege välte efter att ha vi lagt första två varen med råspont, spräckte förmodligen några revben och kunde inte jobba mer den dagen. Jag körde fram till 23 med spikpistol i högsta hugg och kom till slut upp till toppen. Dag 2 hjälpte brosan mig med pappningen, det var inte så lätt som jag trodde och ännu en kväll slutade jag vid 23 (vi började kl 18.30). Målet blev nått då jag inte kunde jobba mer med taket över helgen då jag varit med och arrangerat en sven6a som skulle hållas hemma. Nu är jag som ni förstår högt älskad av mina grannar, spikpistol till 23 två källar i rad, och 10 bröliga grabbar i trädgården kväll nr 3 :)

Jag har följt tillverkaren rekommendationer och spikat genom båda lager papp med ca 6 cm mellanrum i sicksack, men har fått många kommentarer om att detta kommer ge problem med läckage mm. Hur har ni gjort? Känns ju som att om det är allmän byggnorm att spika genom båda lagren så är det ingen fara, men att spika i understa, lägga över lager två och trampa till, så har man ju ett bättre skydd då alla "spikhål" är täckta. Eller?
 
Det är " tillverkaren rekommendationer " som gäller att följa, alla andra tips och synpunkter behöver du bara följa om du behöver "kompisar"...

ser bra ut, fortsätt så...
 
Den papp jag la spikades/klamrades dolt, alltså undre lagret spikades/klamrades varpå det övre lagret täcker hålen.
Hjälpte svärfar lägga papp på ett tak för nån vecka sen och enligt instruktionerna där skulle pappen bara spikas i överkant sedan dubbel klisterremsa (på undre och överliggande papp).

Vad lägger du för papp?
Dock instämmer jag i att tillverkarens rekommendationer bör följas. :)
 
När vi byggde vårt garage så var det dolda spikar. Rullade ut ett lager som spikades i ovankant och sedan klistrades i nerekant på tidigare lagrets skipkar.

Sen är det ju så att du kommer troligen inte få läckage där ändå. Det är ju så att det inte skall rinna speciellt mycket vatten på underlagspappen så länge yttertaket är i bra skick.
 
jag lägger Icopal Macoflex YAP 2200(?)med dubbel klisterkant. Snackade med Beijers byggrådgivare och han sa att enligt tillverkarens rekomendationer så skall det spikas genom båda. Även gubben på Ramirent som hyrde ut pickan, och jobbat som byggare i 25 år, sa att han alltid spikar genom båda lagrena. Det är väl så att det finns alltid mer än ett sätt :)

Även vilken sida som skall vara uppåt på råsponten är det svårt att få ett rakt svar på. jag körde grova uppåt för att få lite bättre friktion under skosulorna.
 
img0703qv.th.jpg

Håller också på med garagebygge. Så här löste jag mina hörn.
 
Mange- skrev:
[bild]

Håller också på med garagebygge. Så här löste jag mina hörn.
Går det att få en klickbar bild? :)
 
Gissar att det är samma sätt som du gjorde FredrikR, att sätta små klossar i hörnen?
 
2010-07-09
13_pappatoklart.jpg
La igår papp på resterande takhalva. Jag var själv så det var tungt och tog tid plus att spikpistolen jag hyrt krånglade. Givetvis fattades en våd att lägga över nocken så det blev lite stressat, men tillslut blev det klart! Känns otroligt skönt nu när det skall bli sämre väder, har ju inte haft många regndagar i bygget så här långt, och nu kan de få komma :)

Elektriken var hemma igår och kopplade in strömmen, så nu kan jag sätta in byggterminalen istället för att dra långa förlängningskablar!

Nästa moment blir att reglar klart i gavelspetsarna och sen blir det väl till att börja gipsa. Något speciellt man skall tänka på?
 
Redigerat av moderator:
Första rejäla regnvädret med åska och störtregn har nu drabbat graget. När jag tittade i morse så syns det tyvärr ca 15 små dropp pölar på betonggolvet längs med framsidan ( ca 1 m innanför väggen med portar. Detta var den första våden jag la, och insåg efter den var spikad att vi missat att dra BÅDA plastfilmerna. Man kan också se nu om man "tittar lite snett" att ganska många spikhuvuden inte är helt i. Beror nog på för lågt tryck i pistolen och att den inte var helt vinkelrät mot ytan. Frågan är hur illa detta är. tanken är att kanske kladda på någon form av tätningsmassa över de tre nedersta vådernas spikningar. tänkte göra detta först när jag läktar upp taket så jag har något att kliva på. Någon som har någon synpunkt / förslag på detta?

På andra takhalvan så syns ingent, vilket väl tyder på att det blev bättre där, och att den sidan ligger mera i lä.
 
Känns inte som det borde läcka då våderna överlappar varandra med iaf. 10cm. Det kan ju blåsa in men det känns ändå skumt. Fast det var synliga spikar genom båda lager va? Är väll bara upp och klämma åt spikarna med hammaren så är det ju löst.
 
jepp dubbelspikat och överlapp. Men det var ett riktigt extrem åskväder igår. Tycker att det borde vara tätt ändå, enligt de jag frågade skulle det kleta ihop runt spiken och då borde det ju inte spela någon roll att spiken inte är fullt i. Tycker med det är skumt men att slå i dem blir ju ett första försök.
 
Det händer något underligt i min dator.

När jag öppnar denna tråd så ser jag en bild på det färdigpappade taket i sweFredriks inlägg 2010-07-10, 09:36.

När sidan laddat klart försvinner bilden. alla andra bilder i tråden blir dock kvar. Om jag skall citera fredik ur det inlägget så ser jag hans bild när jag skall skriva mitt inlägg eftersom jag citerar även bilden.

Är detta något speciellt med bilden eller är det min burk som är muppad?
 
Jag får samma fenomen så det är inte din dator i alla fall
 
Jepps samma här, kan det vara så att bilen är för stor på nå vis?
Även om jag vill minnas att jag sett den i tumnagelstorlek innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.