Anna_H skrev:
Jag uppfattar det som att de varit snabba med att kontakta kronofogden för att "bevisa" att du inte vill göra rätt för dig.

Personligen trodde jag att det var kutym att ge folk en chans att betala "normalt" först?
I skadeståndsfall är det inte så, det är upp till den skadeståndskyldige att snarast betala det utdömda skadeståndet. Det är då upp till den skadeståndskyldige att själv ta reda på hur det går att betala, kontonummer etc.

Min son extraknäcker i en större matvarubutik, bemannar kundtjänst. En av hans första arbetsdagar kom det in en man som ville betala ett skadestånd, hans fru hade snattat i butiken, i tingsrättsdomen stod det att hon skulle ersätta butiken med 24:95 för värdet av det stulna föremålet. Kul sak att hantera för en nyanställd, hur hanterar man detta? Men det löste sig.
 
Sveda o värk: Mina kostnader som t.ex. semesterdag vid huvuförhandling samt tingsrätten. Tid hos advokaten. Mycket grubbleri. Julsemestern 2008 förstörd. Lust vara medlem hos HA :cool:

Köparen har via Kronofogden ha pengarna senast den 13 juli. Lugn, De syns den 12 juli. :D

En sak som är intressant. Att köparen vill ha dessa 2.000 kr snabbt som möjligt, är det inte tecken på att han har inga pengar så han kan betala mig 5.000 kr sen?
 
Jag skulle svarat med samma mynt, begär in dina 5000 via KFM direkt. Då får ju äve de betala deras avgifter. öga för ett öga, tand för en tand....
 
Att få in de pengarna skall advokaten sköta (.) Att själv börja göra olika saker är helt förkastligt.

/Kent
 
Hubbe2 skrev:
...öga för ett öga, tand för en tand....
Säg inte det till fel person, Jag råkade i ett "samtal" med en granne som är polis (borde inte ha något med saken att göra, men jag tror faktiskt att det hade det) säga detta gamla svenska ordspråk... Kostade mig 23000:- i böter för hot mot tjänsteman...:@
 
Jag antar att det inte var vid ett vanligt "över staketet samtal"?
 
Micke_vb skrev:
Säg inte det till fel person, Jag råkade i ett "samtal" med en granne som är polis (borde inte ha något med saken att göra, men jag tror faktiskt att det hade det) säga detta gamla svenska ordspråk... Kostade mig 23000:- i böter för hot mot tjänsteman...:@
Men vänta nu.. Om det ska bli hot mot tjänsteman så måste väl hotet framförts med koppling till hans tjänsteutövning?
 
Micke_vb skrev:
Säg inte det till fel person, Jag råkade i ett "samtal" med en granne som är polis (borde inte ha något med saken att göra, men jag tror faktiskt att det hade det) säga detta gamla svenska ordspråk... Kostade mig 23000:- i böter för hot mot tjänsteman...:@
Det är inget svenskt ordspråk, det kommer från gamla testamentet i Bibeln och är en av grundvalarna i islam och judendomen. I kristendomen är detta budord upphävt av "vänd andra kinden till".

(själv är jag ateist men håller mig att bemöta andra som jag själv vill bli bemött, det där med hämnd blir aldrig bra)
 
Micke_vb skrev:
Säg inte det till fel person, Jag råkade i ett "samtal" med en granne som är polis (borde inte ha något med saken att göra, men jag tror faktiskt att det hade det) säga detta gamla svenska ordspråk... Kostade mig 23000:- i böter för hot mot tjänsteman...:@
Det där skulle ju vara oerhört intressant att få mer information om. Låter ytterst otroligt!!!!!
 
hempularen skrev:
Jag antar att det inte var vid ett vanligt "över staketet samtal"?

Nä, det har du alldeles rätt i.... det var ett samtal om hans i mitt tycke alla övertramp...

Men vänta nu.. Om det ska bli hot mot tjänsteman så måste väl hotet framförts med koppling till hans tjänsteutövning?
En polis är i tjänst 24/7 enligt honom och länspolismästaren...

Det där skulle ju vara oerhört intressant att få mer information om. Låter ytterst otroligt!!!!!
En lång historia, men min advokat var inte speciellt imponerad av tingsrättens dom och vi blev inte heller beviljad prövningstillstånd i hovrätt..q(;^;)p

Samma polis begärde strax efter domen tvångsförrättning av fastighetsgränserna då han inte tyckte att han hade tillräckligt stor tomt att parkera sin bil på, han hade bara 3300kvm och ville ha ytterligare 700kvm, vilken han även det vann i rätten...
 
Micke_vb skrev:
Samma polis begärde strax efter domen tvångsförrättning av fastighetsgränserna då han inte tyckte att han hade tillräckligt stor tomt att parkera sin bil på, han hade bara 3300kvm och ville ha ytterligare 700kvm, vilken han även det vann i rätten...
Vilken story. Snart vill han även ha din bil som stod på de 700kvm. Den utgjorde troligen befintligt lösöre...
 
Anders_Roslagen skrev:
Vilken story. Snart vill han även ha din bil som stod på de 700kvm. Den utgjorde troligen befintligt lösöre...

Det var en jordbruksfastighet med lite mark runt honom som inte brukades.... men lite dålig stil ändå..q(;^;)p
 
Detta ämne känns som en separat tråd. Du får gärna utveckla lite mer objektivt runt detta men det låter helt sjukt.

Alla med lite insikt vet att tingsrätter inte alltid är så objektiva.

Åter till tråden, som var oerhört intressant
 
Micke_vb skrev:
Säg inte det till fel person, Jag råkade i ett "samtal" med en granne som är polis (borde inte ha något med saken att göra, men jag tror faktiskt att det hade det) säga detta gamla svenska ordspråk... Kostade mig 23000:- i böter för hot mot tjänsteman...:@
Nu är vi dessvärre utanför trådens ämne men måste ändå skriva några rader.
Det finns två kategorier man inte säljer till.

- De som sysslar med juridik.
- De som skall skydda oss och säkerställa ordning.

Känner till några försäljningar som närstående har gjort till advokater/poliser som fullständigt spårat ur.

Jag har aldrig sålt själv men mina föräldrar och mängder med bekanta har.
Advokater/jurister är värst... betalar bra men sen kommer kraven och dom processar ihjäl dig.
Poliser är i vanliga fall som oss andra men lite för många av dessa lagens väktare utnyttjar sina kontakter på ett sätt som man inte kunde drömma om.

Jag satt med föräldrarna då dom skulle sälja villan och diskuterade buden och så sa mäklaren att
-högsta budet är lagt av X och han är jurist.
Då sa jag nej och mäklaren skrattade bara och sa att "du har varit med förr eller?".

Naturligtvis är inte alla advokater / jurister/ poliser skitstövlar utan det är ju några få som lever för att utnyttja sina kontakter och sitt kunnande.
 
Om man nu ska betala 2000 till någon och denna person ska betala 5000 kr till en själv, så inte skulle jag betala ut några 2000. Den enda skuld som finns är ju på 3000 kr till Coolman. Måste väl gå att bestrida detta hos kronofogden med den motiveringen. Du har ju faktiskt skriftligt på ett domstolsbeslut vad som gäller. Vid en rätt inlämnad bestridan kan jag inte se hur kronofogden skulle kunna driva in dessa pengar? Eller är det några speciella lagar vid skadestånd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.