Prata med advokaten, det där löser sig.
Jag kan givetvis inte garantera det och förstår verkligen att det känns jobbigt men något säger mig att det löser sig, kommentaren är baserad på erfarenhet.

Det med domstolar etc är ofta något som folk inte är vana vid och man är givetvis rädd för att bli sedd som brottsling mm, nu är detta ett civilrättsligt mål och då kan man ta saker lite lugnare än vid brottsmål.

Jobbigt är det givetvis och jag har full förståelse för att man inte gillar läget men har man en bra advokat så löser sig saker oftast rätt bra.

Hmm, sen baserat på erfarenhet, ett lugnande ord från advokaten är värt mycket mer än annat och sen tar sånt här tid eftersom allt sker skriftligt. Man bör nästan vara van vid sakerna för att orka med det och det är gemene man inte, kan tyvärr inte ge bättre råd än att ta saker mycket lugnt.

Kan ju säga att jag engagerar mig en del för typ brottsoffer och det kanske förklarar en del av ovan så ingen får en helt felaktig bild av mig. Saker tar som sagt en jäkla tid.

/Kent
 
Hmm, åldern på de som stämde spelar faktiskt ingen som helst roll här om vi nu skall vara riktigt petiga.

/Kent
 
Coolman skrev:
Idag fick man brev från Kronofogden där köparen har begärt utmätning av mina tillgångar / lön får att få in 2.000 kr + ränta 269 kr. Kronofogden avgift på 600 kr tillkommer.

Eftersom de har överklagat, varför begär köparen utmätning på mig?

Har sökt efter advokaten som återkommer sen.

Mitt livs första brev från Kronofogden. Dagen förstörd...
Nu är jag ev. ute på väldigt hal is. Men det kan vara så att de faktiskt har rätt. I rätten har ni "dömts" att betala 2000 kr, de har dömts att betala era kostnader osv. Ni har inte överklagat domen om 2000. Iom. det så förfaller troligen det beloppet till betalning i samma ögonblick som domen vinner laga kraft, och den delen är ju inte överklagad.

Eran fodran är ju överklagad och har därför inte förfallit till betalning.
 
Hej!

Advokaten har varit lite seg med att informera att de fick inget prövningstillstånd i hovrätten.
Beslutet om det kom i måndags. Samma dag tog köparen kontakt med kronofogden för att få
dessa 2.000 kr. Dock hade det räckt med att hans advokat överlämnat kontonr tycker
advokaten. Men betala ska jag göra. Vi har trots allt vunnit det "stora".

Hur advokaten ska få sina 108.000 kr(därav 5.000 till mig) vet han bäst själv :)

Men fan vad skönt. Nu finns det väl inga fler instanter att överklaga till?

Bara att betala denna räkniung på 2839 kr och sen är saken ur världen hoppas jag!!!
 
Men som hempularen säger, De överklagade inte domen på 2.000 kr utan det de överklagade var på badrummet och advokatkostnaden.
 
Kan inte förstå varför de skall blanda in KFM överhuvudtaget? Men det kanske är praxis? Hade väl varit så mycket enklare att bara skicka en räkning tycker man.

Fast om de nu är skyldiga DIG 5000, så kvittas "din" skuld väl bort, och de blir skyldiga dig mellanskillnaden? Är väl också för enkelt antagligen.
 
I min värld känns det krångligt och märkligt att kräva ngn på 2000spänn om man samtidigt är skyldig dem 5000? Svara med samma mynt, skicka din fordran på dem via KFM.
 
Jag uppfattar det som att de varit snabba med att kontakta kronofogden för att "bevisa" att du inte vill göra rätt för dig.

Personligen trodde jag att det var kutym att ge folk en chans att betala "normalt" först?
 
O
Grattis! Nu är det över!
För att chansen att HD skulle ta upp målet eller be hovrätten ta upp det är nog lika med noll!
 
Coolman skrev:
Köparen ska betala min advokat på 103.000 kr + Sveda och värk på 5.000 kr till mig = 108.000 kr.
Sen trodde jag det skulle göras avdrag på 2.000 kr.
Det är inget min advokat har sagt något om tidigare. Bara att de överklagat och avvakta och se. Inte att under tiden begära pengar...
Sveda och värk? Utveckla gärna.
 
Sveda och värk. Formellt färdigtryckt på papper med advokatens kostnader. Psysiskt lidande kanske.
Jag sa bara ta en praxis summa. Så advokaten satte dit 5.000 kr.
Nu e kronofogden räkningen reggad för betalning näst sista dag. Tro ej han får pengarna snabbt...
 
ja men vadå sveda och värk? Har du haft det eller pratar vi nåt slags skadestånd för att de stämde dig?
Som sagt utveckla, skriv det som står i domen.
 
Coolman skrev:
Nu e kronofogden räkningen reggad för betalning näst sista dag. Tro ej han får pengarna snabbt...
Kan du utveckla meningen? Jag hänger inte med riktigt.
 
Sveda och värk i en sån här rättegång handlar ju om lite ersättning för all nerlagd tid, grubblerier och av psykisk ohälsa av ovissheten om utgången.
Nu hade ju säljaren rätt och blev därmed felaktigt stämd, då har han rätt till viss ersättning.
 
Folk som är sura gör dumma saker, det med kronofogen är säkerligen ett sätt att hämnas.
Det där med sveda och värk gissar jag är symboliskt och som ersättning för merkostnader på grund av stämningen.
Att HD tar upp detta målet är uteslutet, då skulle hovrätten beviljat prövningsrätt först och så har ju inte skett vilket är en mycket tydlig markering.
Det som eventuellt kan ske är att köparen JO-anmäler tingsrätten men det lär köparen knappast ha mycket för och JO ändrar heller inga domar.
Saken är liksom utagerad.

Skulle faktiskt vara mycket intressant att höra köparnas version, det hade varit underhållning på hög nivå.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.