Har fått tag i en ny robotgräsklippare billigt som var importerad från Kina, men det står väldigt dåligt om hur den ska fungera i instruktionsboken. Jag har hittat den här http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/robot-lawn-mower-automatic-electric-robomower/ men där blir man inte mycket klokare... Är det någon som har erfarenhet från denna och kan ge mig lite tips? Har lagt ut kabel runt hela gräsmattan nu, men tycker mest den bara följer linan runt utan att gå in mot mitten och klippa. Sen 'drar' den något åt vänster hela tiden så den går längs linan kanske 1-2 meter innan den stannar och måste justera sig i riktning och detta gör ju att det tar en himla tid för den att komma runt mina 2-300 meter lina!

Är det vanligt att man måste sätta vikter på hjulen för att få fäste överallt? Denna fastnar ibland då den ska backa då hjulet slirar, men trycker man ner hjulet lite så kommer den loss.

Evigt tacksam om någon har lite info om denna skönhet :)

PS: Fattar självklart att de mer seriösa märkena säkert är betydligt bättre, men de är också i en helt annan prisklass.
 
Hej d98tp

Det ser ut som du har fått tag på en "Imower". Du kan läsa en hel del om den i denna tråd (typ runt sommaren 2009).
Tyvärr tror jag att man får det man betalar för. Själv tyckte jag att Automowern var dyr när jag köpte den, idag skulle jag gladeligen betala det dubbla. Den är värd det!!

/Ansy
 
Ansy_74 skrev:
Själv tyckte jag att Automowern var dyr när jag köpte den, idag skulle jag gladeligen betala det dubbla. Den är värd det!!
Schh, inte så högt - Husqvarna kanske läser här! :p
 
Hej igen. Har nu kollat upp lite och det verkar som jag har fått tag i en iMower som Ansy_74 sa (eller egentligen en likadan fast direkt från Kina. Som jag förstått det så hette den bara iMower då den såldes här Sverige men det har diskuterats tillräckligt känns det som :))

Jag har också testat att ta en betydligt kortare slinga utan skarvar och bara med den medföljande kabeln. Då funkar klipparen perfekt! Den går snabbt, utan strul runt linan ett varv för att sedan klippa området i mitten och går tillbaka till laddstationen då den behöver.

Men nu är alltså frågan varför den inte riktigt vill med min långa slinga. Kan signalen bli för dålig? Jag använde den medföljande 100 meters kabeln och skarvade sedan bara på vanlig FK-kabel. Sammanlagt kanske 300-400 meter. Blev två skarvar som jag bara tvinnat ihop och satt isoleringstejp runt. Kan tänka mig att detta inte är det bästa sättet att skarva, men innan det eroderat borde det inte vara några problem tycker man. Kan man förstärka signalen på något vis? Är det ok att använda FK-kabel eller vad ska man ha?

Hoppas någon kan upplysa mig om detta!
 
Jag har ju inte samma gräsklippare som du men min Automower är inte kräsen på vilken typ av kabel man använder.
Jag har gjort en ny "ö" kring en tillfällig pool och då tog jag vad jag hade i kabelväg, det blev lite av varje och det har inte varit några problem. Men det borde finnas en gräns för hur långt en klippare kan gå från kabeln, någon gång borde den tappa signalen. Husqvarna har en signalförstärkare: "Ökar signalstyrkan till en tillräcklig nivå i en stor installation med mycket slingkabel." Kostar 1000:-, kanske fungerar med andra klippare också?
/Ansy
 
Automowerkabeln är förtennad för att klara att ligga i marken lång tid. Skarvarna är 3M fettfyllda klämskarvar, samma skarv fast lite mindre dimension (för tunnare kabel) finns bland annat här:
http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=294
http://www.elfa.se/ sök på Förgreningsanslutning eller artikelnummer 48-242-72 bör du hitta dem. Ligger just nu under "Installation och inbyggnad > Installationsmaterial/säkerhetsteknik > Kabelskor > Kabelförgreningar, i färg"
 
Har min automower fått ett spel eller är det bara jag som inte sett detta tidigare? Helt plötsligt stannar den upp och börjar klippa kvadratiskt (runt sin egen axel) där den succesivt ökar på några decimeter åt gången och efter c:a 1kvm fortsätter den vidare en bit och återupprepar beteendet. Gräset är lite längre nu än vanligt men absolut inte "långt". Jag läser i displayen klipptid och klippkraft. När jag söker på klippkraft så hittar jag ingenting på varken hemsidan, manual eller nätet. Nån som har en idé?
 
Bandbredd skrev:
Har min automower fått ett spel eller är det bara jag som inte sett detta tidigare? Helt plötsligt stannar den upp och börjar klippa kvadratiskt (runt sin egen axel) där den succesivt ökar på några decimeter åt gången och efter c:a 1kvm fortsätter den vidare en bit och återupprepar beteendet. Gräset är lite längre nu än vanligt men absolut inte "långt". Jag läser i displayen klipptid och klippkraft. När jag söker på klippkraft så hittar jag ingenting på varken hemsidan, manual eller nätet. Nån som har en idé?
Är gräsmattan välklippt och jämn överallt så går klipparen lättare in i kvadratklippning. Det som styr kvadratklippningen är ett medelvärde över hur mycket kraft som gått åt senaste timmarna och är det bra klippt så blir tröskelvärdet ganska lågt. Alltså, för fin gräsmatta, men det är ett angenämt problem.

Det kan även vara så att det fastnat något mellan hasplåten och knivdisken. Då snurrar hasplåten samtidigt med kniven vilket kräver mer motorkraft. Klipparen tolkar det som högt gräs och klipper kvadrat. Snurra på hasplåten för hand, den ska rotera väldigt lätt då den är kullagrad (dubbla kullager t.o.m, precis som alla klippare med självaktning ;) )
 
Nonkan skrev:
Är gräsmattan välklippt och jämn överallt så går klipparen lättare in i kvadratklippning. Det som styr kvadratklippningen är ett medelvärde över hur mycket kraft som gått åt senaste timmarna och är det bra klippt så blir tröskelvärdet ganska lågt. Alltså, för fin gräsmatta, men det är ett angenämt problem.

Det kan även vara så att det fastnat något mellan hasplåten och knivdisken. Då snurrar hasplåten samtidigt med kniven vilket kräver mer motorkraft. Klipparen tolkar det som högt gräs och klipper kvadrat. Snurra på hasplåten för hand, den ska rotera väldigt lätt då den är kullagrad (dubbla kullager t.o.m, precis som alla klippare med självaktning ;) )
Inget hade fastnat och den roterade jättelätt så det är nog som du säger. Att det var lite längre var alltså inget som påverkade det hela.

Nonkan, tackarrrrrr! :)
 
Om gräset är morgonvått av dagg, brukar den också göra "kvadratdansen" betydligt oftare. Min gjorde det idag på de områden som är i skugga. När det blåser (som det alltid gör på västkusten) går den i princip aldrig in i höggräsläget.
 
Johan Gunverth skrev:
Om gräset är morgonvått av dagg, brukar den också göra "kvadratdansen" betydligt oftare. Min gjorde det idag på de områden som är i skugga. När det blåser (som det alltid gör på västkusten) går den i princip aldrig in i höggräsläget.
Där har vi svaret, väldigt blött idag och lite längre än vanligt.

:)
 
Bandbredd skrev:
Där har vi svaret, väldigt blött idag och lite längre än vanligt.

:)
Skönt att det var enkelt.

Tycker du att den går i kvadrat för mycket så ta ett snack med din ÅF, tröskelvärdet går givetvis att ändra.

Inget man normalt behöver tänka på, men om det är störande så är det.
 
Hej!
Finns det verkligen larm på 220 AC?
När tjuter den? Måste den aktiveras? Hur stoppas den?
Tyckte inte jag såg något i manualen...men kan ha läst den dåligt. :)
 
Rullen skrev:
Hej!
Finns det verkligen larm på 220 AC?
När tjuter den? Måste den aktiveras? Hur stoppas den?
Tyckte inte jag såg något i manualen...men kan ha läst den dåligt. :)
Absolut finns det, kolla under följande:

Huvudmeny > inställningar > säkerhet > alarm

Glad midsommar och åker du bort, välkommen hem till kvarterets snyggaste gräsmatta d^_^b
 
var ju några veckor sedan tråden var igång men för andra som läser forumet så kan jag som har en egen imower meddela att maximal trådlängd är 300 meter enligt medföljande bruksanvisning
ska du skarva så måste den lödas och sätt gärna krympslang på.

du kan eventuellt ha längre kabel om du använder tjockare kabel än den som ligger med (0.5mm2) typ 1.5 - 2.5mm2



d98tp skrev:
Hej igen. Har nu kollat upp lite och det verkar som jag har fått tag i en iMower som Ansy_74 sa (eller egentligen en likadan fast direkt från Kina. Som jag förstått det så hette den bara iMower då den såldes här Sverige men det har diskuterats tillräckligt känns det som :))

Jag har också testat att ta en betydligt kortare slinga utan skarvar och bara med den medföljande kabeln. Då funkar klipparen perfekt! Den går snabbt, utan strul runt linan ett varv för att sedan klippa området i mitten och går tillbaka till laddstationen då den behöver.

Men nu är alltså frågan varför den inte riktigt vill med min långa slinga. Kan signalen bli för dålig? Jag använde den medföljande 100 meters kabeln och skarvade sedan bara på vanlig FK-kabel. Sammanlagt kanske 300-400 meter. Blev två skarvar som jag bara tvinnat ihop och satt isoleringstejp runt. Kan tänka mig att detta inte är det bästa sättet att skarva, men innan det eroderat borde det inte vara några problem tycker man. Kan man förstärka signalen på något vis? Är det ok att använda FK-kabel eller vad ska man ha?

Hoppas någon kan upplysa mig om detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.