Vet att det är en halv vetenskap det här men jag vill gärna veta då jag är lite klantig ibland

radar upp snyggt




1. man har ju upp till 10 ampere säkringari proppskåpet. Dessa bryter självklart när 10 ampere mätts upp (via kortslutning? överbelastning) dödlig dos är 0.1 ampere? Men då man fått ett antal stötar genom åren och agerat som ledare mellan 2 kablar så lever man än idag?
Skulle man lika gärna kunnat dött?

2.om vi jämför med vvs. volt=mängd el som kommer ampere= flödet? hur snabbt det kommer? Amperen som är dödlig?

3. bilbatteri 12 volt. Hittar ingen info på nätet. Jag kan hålla i plus och minuspol och inget händer, tar jag start kablar och dem vidrör varandra så slår det ordentliga gnistor. Har hört att om man lägger en skiftnyckel mellan polerna på batteriet så smälter den. Varför känner jag inget när jag kopplar och vidrör både plus och minus?
Och kan battriet vara dödligt? efter tändspolen börjar det bli lite högre krafter va?
 
Redigerat:
Det är i princip motståndet i kroppen samt omgivningen som avgör om man blir skadad eller ej. Den lägsta spänning som jag känner till där en dödsolycka inträffat är 48 volt, det var en som låg inne i en plåttrumma och svetsade. Han kom i kontakt med en skadad elektrodhållare och den jordade trumman. Det är strömgenomgången som är farlig och över 50 mA ska man akta sig för.
 
  • Gilla
Rickeee00
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är i princip motståndet i kroppen samt omgivningen som avgör om man blir skadad eller ej. Den lägsta spänning som jag känner till där en dödsolycka inträffat är 48 volt, det var en som låg inne i en plåttrumma och svetsade. Han kom i kontakt med en skadad elektrodhållare och den jordade trumman. Det är strömgenomgången som är farlig och över 50 mA ska man akta sig för.
Jag vill förtydliga att det är motståndet i kroppen i kombination med spänningen som avgör strömmen som går. Det är därför det går mindre ström genom kroppen om den kommer från ett bilbatteri än om den kommer från ett vägguttag trots samma motstånd. Om du kortsluter ett vägguttag med en skiftnyckel kan det gå mer ström än om du kortsluter ett bilbatteri, men inte speciellt länge eftersom säkringen i det förra fallet kommer att lösa ut på någon bråkdel av en sekund.

Erik
 
Ska bli roligt att följa detta.

Jag skall ge några "tips" för att förvirra ytterligare.

Ett bilbatteri ger lätt 500A i startström
Spänningen mellan en statisk nylonskjorta och omgivningen kan lätt vara 10000V
 
Så 220 volt genom kroppen är inte dödligt så länge man inte "fastnar"? Eller är det ren tur att man överlever?

Har vi så stark motstånd i kroppen att kroppen gör så att det blir mindre än 0.1 ampere`?
 
I princip är alla form av el, oavsett storlek, farlig. I rätt (fel) kombination och miljö kan man dö av ett 9-volts batteri.
När vi, jag är elektriker, isolationstestar en ny anläggning så skickar vi in 50.000 volt som kommer från 4 vanliga brunstensbatterier.
Och som Nimajneb skrev så kan man få hiskeliga spänningar från de mest konstiga ställen.
Men med en stor protion sunt förnuft så ska man nog överleva ganska många år.
Sen ska man ju inte glömma bort att det faktiskt är olagligt att hålla på med el om man inte är utbildad. El yrket är den enda hanverkskategori som har lagstadgat krav på utbildnin goch behörighet. Kanske kan det bero på något??:wow:
 
Volt går inte igenom kroppen. Volt är statiskt.
40000V klarar kroppen lätt i statisk elektricitet.

Tänk tillförd energi till hjärtat
 
Vet att det är farligt men jag vill ha några "guide lines". Så man vet bär det börjar bli farligt även med bilbatteri.

N¨ågon som känner sig manad till att svara på 1-3?
 
Googla efter Ohms lag

Tänk på att ström gånger spänning blir effekt

jämförelse VVS.

Volt= höjdskillnaden
Ampere: vattenmängden
Resistans: rörstorlek
 
  • Gilla
dannesk1983 och 1 till
  • Laddar…
Ett annat problem är att kroppen signallerar elektriskt. Vid rätt frekvenser kan man t.ex. störa ut hjärtats rytm utan någon större energi tillförs.

10mA genom hjärtat vid 50Hz kan räcka för att bryta den normala rytmen.
 
El blir farlig när det kan gå en farlig ström genom kroppen. En kort strömpuls kan man klara, men det finns inga garantier. De små strömmarna 10mA och uppåt kan vara farliga speciellt med 50Hz frekvens för att det kan störa hjärtrytmen/stoppa hjärtat. Vid strömgenomgång i kroppen kan dessutom muskler krampa, så att du inte kan släppa greppet om den strömförande ledaren. Vid riktigt stora strömmar är elen dessutom vävnadsförstörande ("Du brinner upp",), typexempel: kontaktledning vid järnväg (Dödsolycka senast idag).. och blixtnedslag.

Ju högre spänning (generellt) desto farligare. Eftersom högre spänning kan generera hög ström..
Hur mycket ström som kan gå genom kroppen styrs av impedansen i kroppen och i strömkällan, liksom även hur mycket sröm källan kan leverera (Statisk elektricitet i nylonskortan har en relativt låg laddning, så det blir inga farliga kontinuerliga strömmar). Strömmens frekvens påverkar också, 50Hz är en väldigt farlig frekvens, likström, liksom högre frekvenser är mer tillåtande...

När det gäller kroppens motstånd/impedans, sitter den största i huden, om man råkar beröra en nätledare med torra händer får man bara en liten "stöt" jämfört med om du skulle ligga i ett badkar där tex en strömförandehårtork (utan JFB) hamnar i vattnet, Ett hårt grepp är givetvis värre en en kort beröring´, hudens resistans kan dessutom brytas ner av själva strömgenomgången så att den "förvärras", innanför huden är resistansen mycket lägre...Sätt tungan på ett litet "9V batteri" och sätt tummen på det...stor skillnad..

Sen är det också stor skillnad på "skadan" beroende på hur strömmen går genom kroppen. Om du har "ena handen på ryggen" och s.a.s. får nätspänning endast genom handen, så lär du klara dig, men om strömmen kan passera hjärtat etc är det stor risk för livet..att folk överlevt tex blixtnedslag, eller ljusbågar från högspänningsanläggningar bror ofta på att strömmen gått "utanpå" huden och inte genom kroppen


Så frågan om vad som är farliga spänningar måste besvaras med "det beror på"..(Men 230/400V 50Hz är definitivt livsfarligt).."Rätt inkopplat" i kroppen kan man nog avlida p.g.a endast några volt också....,
 
Det är farligast om det passerar hjärtat tex från ena armen till andra eller från arm till ben då krävs endast en svag ström för att hjärtat ska stanna då växelström stör hjärtats nervcentrum och man får hjärtflimmer och kolar.

Därefter kommer rena brännskador dessa är inte lika farliga iom att man måste utsättas för det under längre tid. I det ovanstående räcker det att bara snudda ledningarna så kan det vara kört pga hjärtflimmer.

Likström är alltså säkrare än växelspänning ur det perspektivet.
 
Så nästa gång man ska sätta upp en taklampa och tror att brytaren är avstängd fast den inte är det så kan det vara sista gången om man har otur? Kanske dags att ta det lite lungt hädanefter då.

Och så var det bilbatteriet. Kan man dö om man pillar på fel sak?
 
Nja säkrast är såklart att bryta strömmen men använder man bara ena handen och står på en trästol kan inte så mycket hända egentligen förrutom att man "bränner sig".

Råder ingen att koppla med saker man inte har 100 koll på, det dör elektriker var o vartannat år och de borde ju ha lite koll.

Är man osäker kan man kolla med multimeter eller spänningsprovare, även mot jord.
 
Lite skrev:
Så nästa gång man ska sätta upp en taklampa och tror att brytaren är avstängd fast den inte är det så kan det vara sista gången om man har otur? Kanske dags att ta det lite lungt hädanefter då.

Och så var det bilbatteriet. Kan man dö om man pillar på fel sak?
Toligen inte så hög risk, men håll fingrarna borta från högspänningsdelarna i tändsystemet....

Största risken med bilbatterier är att du kortsluter någonstans och det börjar brinna, då talar vi 12V vanliga bilbatterier, i en elbil eller eltruck däremot seriekopplar man batterier/celler till bra mycket högre spänningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.