Det var verkligen roligt!

Frågan är naturligtvis hur vi hittar en lagom nivå. Det är ju viss spridning i hur länge vi har hållit på med möbelsnickeri, och det kommer att vara svårt eller omöjligt att hitta en nivå som är lagom för alla direkt.

Pratade ni något om formatet (dvs "kurs-upplägg", eller en helgträff etc?). Har du gett Per en länk till denna tråd så att han kan se vad som händer?

Först måste vi kanske ta reda på vem som är intresserad, och vilken erfarenhet dessa personer har. Så vad säger ni om att vi skriver ihop en lista på dem som kan vara intresserad av att träffas i Teckomatorp (2 mil norr om Lund) för finsnickeri. Skriv gärna lite om vilken erfarenhet av finsnickeri ni har också.
Jag gör mitt bästa för att föregå med gott exempel:

1, Daniel_n - har erfarenhet av samtliga typer av maskiner, men fortfarande mycket att lära på alla fronter.
 
Visst var det kul att han kunde ställa upp. Givetvis är det svårt att hitta en nivå som alla kan behärska men vi får försöka komma fram till något vettigt. Om vi ska köra en träff så måste det tyvärr bli med begränsat deltagar antal, dels pga lokal och även på Per´s inrådan. Som det ser ut nu så är det nog 8 personer max.
Fyll på listan så ser vi hur många som är intresserad av en snickeri träff i Teckomatorp

1, Daniel_n - har erfarenhet av samtliga typer av maskiner, men fortfarande mycket att lära på alla fronter

2, Ezcobar - erfarenheter vad gäller handmaskiner framförallt festools. Lite mindre rutin på stationära maskiner men har dock hyvlat och sågat ganska mycket. Stort nyfunnet intresse för möbelsnickeri som behöver utvecklas.
 
Jag är också naturligtvis intresserad. Har inte använt så mycket maskiner förutom sånt man kommer i kontakt med när man renoverar.
 
Jag har inte varit så aktiv i tråden men vet däremot att det kan vara kul att snickra tillsammans. Att lära sig ett nytt moment tycker jag är kul men vid tidigare tillfälle har bara ett bra gemensamt projekt räckt rätt långt. Säg att man jobbar tre och tre med ett projekt, enkelt som svårt. Blandar man då de som har lite mer erfarenhet med de som har mindre så tror jag att alla får ut mycket av arbetet. De flesta moment går att göra på minst två-tre olika sätt och det är kul att prova nya.
 
Jag är också intresserad. Kanske inte av att köra ner till Lundatrakten en kväll i veckan men deffinitivt om vi kör några väl valda tillfällen.

Jag har använt de flesta typer av verktyg och maskiner men bemästrar inga. Jag vet i regel hur det ska gå till men resultaten brukar inte se ut som jag tänkte från början. :S
 
Jag är definitivt på! Självlärd GDS´are som har en massa proffsverktyg som jag skulle vilja lära mig fullt ut.T-torp är inga probs för min del...
 
Känns som om vi är cirka 6 personer som är intresserade att gå vidare. Det blir nog en ganska lagom grupp!

Är det en helgträff som gäller först kanske? Då kan vi också planera vidare upplägget när vi träffas och diskutera lämpliga projekt.

Det som behöver vara klart innan vi träffas är kanske om man skall köpa med lite material eller andra praktiska saker såsom mat (jag kan grilla!) etc om det blir en heldag vid första tillfället.

Första helgen efter midsommar?
 
6 personer kan nog vara bra att börja med, så det bokar vi in. Nu måste vi dock anpassa oss efter vilken dag Per kan och när vi kan få tillgång till lokalen. Men Lördagen den 3 Juli kan vi ha som ett första alternativ om dom flesta av oss kan då!

Nu får ni komma med några vettiga förslag om vad vi ska göra på första träffen.
Ang. mat så har jag en ide om att beställa fika (kaffe och frallor) från vårt lokala cafe och sedan beroende på hur länge Per orkar och vill hålla på så kan vi sen boka bord på vår lokala restaurang/pizzeria. Där serverar dom både a´la carte och pizzor och om det finns intresse för en snickeriöl så har dom även sprittillstånd.:p
 
Låter utmärkt! Den 3 juli passar mig fint!
 
Det passar mig med
 
Hej!

Long time no see... Låter jättekul, och jag hoppas att jag kanske kan göra er sällskap och kanske trilla in lite senare om ni fortsätter till sensommaren! Just nu har jag själv fullt upp, men jag köpte min första festools idag! :) (Sänksåg 55 mm djup. 75:an var FÖR stor!)

Lycka till!

Mvh,
Andreas
 
Det var trevligt att höra! Törs man misstänka att Ezcobars demonstration var lockande? Behöver du hjälp att ställa in den etc så är det bara att höra av dig.
 
3:e juli bokad hos mig.
 
Den 3 juli är nu inbokad både vad gäller lokal och vår guide i djungeln Per.
Nu behöver jag veta vilka som kan komma så vi kan planera ordentligt. Max antal deltagare är 8.

Skicka mig ett PM om ni vill komma och skriv även vad ni vill få ut av träffen så Per kan försöka förbereda så bra som möjligt.

Fortast möjligt tack
 
Jag skulle gärna ha varit med, men som det ser ut just nu funkar det inte... jag får än en gång hoppas på bättre lycka nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.