salmonia skrev:
vad ni än gör måla ALDRIG fasaden med linoljefärg!.....men måla gärna ALLT annat inomhus med linoljefärg!
Sånt kan man ju kasta ur sig men de hade ju varit kul med lite belägg för varför man skulle följa dessa råd.
 
Bra gjort av folksam att testa färg för något så ovetenskapligt har man sällan sett.

1.varför målar man ?
2.testa av hur färgen fungerar mot alla dom orsaker som gör att man bör måla?
3.Tekniken att applicera färgen är ju också viktig?
4.livslängden?
5.ekonomin?
6.Utseendet?

Demideck påstår att dom har testat och varför testar man inte giltigheten i deras tester?
Påståenden som ingen linoljefärg utomhus?Folksams test visar ju bra resultat?

problemen med mögel..kan det vara så att vissa använder giftigare fungisider och vinner tetset?

Nej färgmarknaden och måleriyrket är en djungel utan vetenskap och tester...
 
Till att börja med, 5 exakta hus på rad byggda samtidigt och målade med samma färg har olika förutsättningar pga mikroklimatet. 3 hus kan stå sig 15 år medans 2 hus får målas efter 7 år.
Alcro Bestå och Beckers Perfekt är exakt samma produkt och ändå får de olika resultat i testet...mikroklimat eller taskig batch avgör själv. säkert är att om man vårdar sitt hus slipper man måla det så ofta. Köp helt enkelt färg från en erkänd tillverkare med eget utvecklingslabb.....att tro att färg enbart är en röra av bindemedel, pigment och ett flyktigt torkmedium lär få måla ofta eller ha riktigt tur. Och nej...att tillsätta fungicid gör ingen skillnad förutom första året, resten av färgens livstid så har man en sämre produkt.

Programmet Plus säger "det går lika bra att tvätta med Yes"...nja, Yes avdödar effektivt, men är samtidigt ett effektivt sätt att försämra fästet för färgen. Stor skillnad finns i att avdöda sporer och att skapa en bra förutsättning för färgen. Sverker lyckas få halva Sverige att gå stenhårt på en kvartsfinal och helt strunta i finalen.


Kort och gått, köp färg från erkänd tillverkare, tvätta inför målning med RÄTT kem. "nytt" virke kan också behöva en avdödande tvätt. Gör som tillverkaren rekommenderar och gå inte på att "jag har gjort så här i alla år och det har gått bra". Köp inte förgrundat virke och missa grundoljan (du missar rötskyddet), om du ändå köper förgrundat så grunda en gång till med riktigt outspädd grundfärg. Köper du riktigt icke förgrundat virke så avdöda innan behandling.

Att man hört talas om någon som det gått bra för gör bara att man blundar för de det inte gått bra för och man gör sig själv en otjänst när det "kostnadseffektiva" kostar när det dubbla över tid.

Sluta odla nära huset och ser du prickar på färgen så avdöda och tvätta hellre än att gnälla på färgen. Smuts på fasaden ÄR gödningsmedel för påväxter. Man får mögel och algpåväxt på glasrutorna också som inte tvättats på 10 år om förutsättningar för mikroklimat finns.

Färgen som säljs nu (topp 3 tillverkare) är bättre än vad den någonsin varit, men ställ det i relation till att mögel och alger aldrig haft så bra förutsättningar för sin existens som de har nu...helt enkelt för att vårt sätt att leva vår vardag ger optimal förutsättning för näring och tillväxt för påväxt.
 
Pon skrev:
Till att börja med, 5 exakta hus på rad byggda samtidigt och målade med samma färg har olika förutsättningar pga mikroklimatet. 3 hus kan stå sig 15 år medans 2 hus får målas efter 7 år.
Alcro Bestå och Beckers Perfekt är exakt samma produkt och ändå får de olika resultat i testet...mikroklimat eller taskig batch avgör själv. säkert är att om man vårdar sitt hus slipper man måla det så ofta. Köp helt enkelt färg från en erkänd tillverkare med eget utvecklingslabb.....att tro att färg enbart är en röra av bindemedel, pigment och ett flyktigt torkmedium lär få måla ofta eller ha riktigt tur. Och nej...att tillsätta fungicid gör ingen skillnad förutom första året, resten av färgens livstid så har man en sämre produkt.

Programmet Plus säger "det går lika bra att tvätta med Yes"...nja, Yes avdödar effektivt, men är samtidigt ett effektivt sätt att försämra fästet för färgen. Stor skillnad finns i att avdöda sporer och att skapa en bra förutsättning för färgen. Sverker lyckas få halva Sverige att gå stenhårt på en kvartsfinal och helt strunta i finalen.


Kort och gått, köp färg från erkänd tillverkare, tvätta inför målning med RÄTT kem. "nytt" virke kan också behöva en avdödande tvätt. Gör som tillverkaren rekommenderar och gå inte på att "jag har gjort så här i alla år och det har gått bra". Köp inte förgrundat virke och missa grundoljan (du missar rötskyddet), om du ändå köper förgrundat så grunda en gång till med riktigt outspädd grundfärg. Köper du riktigt icke förgrundat virke så avdöda innan behandling.

Att man hört talas om någon som det gått bra för gör bara att man blundar för de det inte gått bra för och man gör sig själv en otjänst när det "kostnadseffektiva" kostar när det dubbla över tid.

Sluta odla nära huset och ser du prickar på färgen så avdöda och tvätta hellre än att gnälla på färgen. Smuts på fasaden ÄR gödningsmedel för påväxter. Man får mögel och algpåväxt på glasrutorna också som inte tvättats på 10 år om förutsättningar för mikroklimat finns.

Färgen som säljs nu (topp 3 tillverkare) är bättre än vad den någonsin varit, men ställ det i relation till att mögel och alger aldrig haft så bra förutsättningar för sin existens som de har nu...helt enkelt för att vårt sätt att leva vår vardag ger optimal förutsättning för näring och tillväxt för påväxt.
Mycket bra skrivet! Instämmer till fullo!
 
SVERIGES FÄRGFABRIKANTERS FÖRENING
Utomhusfärger: Folksams färgtest visar inte verkligheten
Återigen försöker Folksam göra PR för sitt varumärke genom att synbarligen testa
utomhusfärgers mögelresistens. Resultatet är enligt Folksam att 38 av 45 (84%)
färger på marknaden blir fulla av mögel på 2 års tid. Testet ger dock inte en
rättvisande bild av risken för påväxt. 84% av husen i Sverige är inte fulla av mögel.
Folksam påstår också att ” Testmetoden är godkänd av Sveriges färgtillverkare” –
vilket är ren lögn.

Bakgrund:
Alla ytor utomhus drabbas av påväxt om betingelserna är det rätta. Målade ytor är absolut inget
undantag. Ingen färg kan garanteras att den inte växer på, precis som det är avseende
trädgårdsmöbler, husvagnar, putsade fasader etc.
De största felen med Folksams studie.
Hälften av Folksams uppmålade testpaneler är riktade i 45 graders vinkel direkt upp mot
himlen. Det säger sig självt att en fasad inte är byggd på det sättet och oavsett vilket material
dessa paneler skulle bestå av skulle de lätt kunna drabbas av påväxt.

Mindre skillnader mellan testpanelerna efter just 2 år blåses upp till bra och dålig färg. Vi
menar att väder, mikroklimat och slump är exempel på viktiga faktorer som man bortser från
när man beskriver resultaten av dessa studier. Än viktigare är dock att påväxt givetvis kan
börja något snabbare på vissa ytor än andra (färger kan ju till exempel vara olika glatta).

I det fall Folksam menar att deras test ger en bra bild av verkliga förhållanden. Varför
avbryter man då testerna hela tiden efter 2 år? Borde man inte låta panelerna sitta 3,4 eller 5 år eller helst ännu längre, det stämmer ju bättre med de verkliga fasader som husägare har.
Svaret är att en längre studie skulle kunna visa att en produkt som är ”bra” år 2, kanske är
”dålig” år 4 och en produkt som är ”dålig” år 2 kanske är ”bättre” år 5. Efter 5-6 år är det
nödvändigtvis inte är så stor skillnad alls mellan de olika ytorna på det sätt som Folksam
testar dem.

I detta test, precis som i tidigare test så har många av fabrikanterna både produkter som
Folksam bedömer som ”bra” och andra som ”dåliga”. Om nu en fabrikant vet hur man gör
en ”bra” produkt, varför fortsätter de då hela tiden att också göra ”dåliga” produkter?

I ett försök att verka trovärdiga skriver också Folksam att ”Testmetoden är godkänd av
Sveriges färgtillverkare”. Detta är ren lögn.

Hur undviker man påväxt?
Några garantier kan ingen utfärda, färg är inte ett bekämpningsmedel, men ett väl utfört
målningsarbete minimerar risken att drabbas. Följ alltid färgtillverkarens rekommendationer vid
målning, och läs gärna broschyren ”Måla Rätt Utomhus” som finns hos de flesta färgfackhandlare
och kan laddas ned här: http://www.sveff.se/Mala_ratt_utomhus.pdf
 
vi målade om huset med flugger akrylatfärg samma dag som jag läste om testet. i testet testar de färgen som där heter 25. den vi köpte heter 100. jag undrar om det är någon som vet om de bara bytat namn. för 25 finns inte längre. eller om de förbättrat färgen?
 
Målade huset 01 med vanligt Alcro Acrylat.
Har tvättat huset 1 gång sedan dess och har MINIMALA problem med svartmögel och då på takfoten. Ytterst lite blekning.
Bor i södra Sverige i närheten av en stor sjö med hög luftfuktighet och en hel del skugga.
Här fick ni ett 10-års test! :p
Kan bara rekommendera!
 
Pon skrev:
Och nej...att tillsätta fungicid gör ingen skillnad förutom första året, resten av färgens livstid så har man en sämre produkt.
Jag säjer inte att du har fel, men hur kommer det sig då att samma färgtillverkare själva tillsätter dylika medel i färg som säljs i andra länder?

Jag har själv testat att tillsätta små mängder starkt bekämpningsmedel i färg och har mcket god erfarenhet av detta, sen är det såklart svårt att veta om det hade möglat om jag inte tillsatt medlet.
 
Johan Gunverth skrev:
Som vanligt hamnade Falu Rödfärg i botten. Hur tänkte de på 1500-talet när den togs fram? Har de inte lärt sig att lyssna på Folksam ens efter 400 år?
Kan ju knappt vara någon hus som är målat med den färgen.

:D
d^_^b

Bor i ett hus från 1800-kallt, äkta Falu rödfärg är det som gäller :)
De kan komma med hur många tester de vill på nya färger, det skulle inte falla mig in att byta till en "modern" färg.
Bor med mycket skog runt omkring, det växer alger, lavar o mossor på träd, buskar, trädgårdsmöbler, plåtdetaljer och tak (tegel), men INTE på fasaden.
Håller fn på att måla sista sidan på huset, senaste gången huset blev målat var ca 25 år sedan. Visst har färgen sedan dess bleknat en del, men det enda som krävs är att borsta lite innan målning. :D
 
Enda rättvisa testet är att göra ett långtidstest...
Är i yrket och vi använder bara linoljefärger till olika kultur objekt,skall det vara linoljefärg är det ottosson som gäller i äkthet.Engwall&classon har inga äkta pigment de kör för det mesta med syntetiska.....Och deras emulsionsfärger har jag skrapat en J...a massa då den blir som ett äggskal och spälker av med tiden:@
Böt fasad för 2 är sedan hemma jag har målat med Alcro bestå i system med noggrann impregnering av ändträ(doppat dom i en 40 cm djup hink)sedan grundat och strukit 1gång med färdigfärg innan uppsättning och slutstrykning på plats.
Håller inte detta då vet ifan vad man kan göra;)
Meo på jobbet anv vi linolja men hemma målar vi akrylat....
 
Alltså. Akrylater har ju inga fördelar annat än priset, jag förstår inte att man vill plasta in sitt hus. Ett av husen på vårat sommarställe är inte målat sedan 50-talet och på norrsidan sitter färgen kvar! Inga flagor, inget mögel, lite smuts och lösa små färgbitar som kan borstas bort med färg kvar under. Nu när vi ska måla räcker det med EN strykning där. Och pigmenten borde man ta större hänsyn till eftersom även dom kan motverka mögeltillväxt (t ex zinkvitt).
 
Kanske beror lite på virket oxå:x Plasta in.. Ni vet väl att oljefärgen är tätare än akrylat!! Därför har akrylatfärg fått dåligt rykte då man struntade att lägga en tät olje grund i botten,man målade många gånger direkt på nytt virke med akrylat vilken släpper igenom en viss mängd vatten..Vissa linolje kulörer står sig bättre mot mögel då vissa pigment är giftiga:Smen de riktigt"bra"pigmenten använd inte längre som innehåller tungmettaller krom kadmium osv..Den lilla mängd gift man har i färgerna idag är det tillåtet att tippa i vattenfärgerna men ej i lösningsmedelsfärg.Så har jag fått förklarat för mig från den tillverkare som säljer mest till yrkesfolk i Sverige.
Olja in huset el plasta in huset jag väljer att plasta även om jag har tillgång till blyvitt och annat som skulle göra linoljefärgen motståndskraftig ,gillar inte att se kulören jag målat på våren är en helt annan på hösten med linolja,men vissa vill ha de egenskaperna ,men inte jag hemma på mitt hus;)
 
Jag kommer i alla fall hälla i bensaltensid i allt jag målar.
Allt vitt som jag har målat har prickar. Har använt alcros färg
 
Intressant att läsa vad du skriver Stefan, men om du är den du uppger dig för att vara (jag har inga orsaker till att betvivla det) lär väl ditt inlägg tyvärr försvinna ganska snart då du inte är konsument.

I alla fall skulle jag vilja tacka dig och Folksam för testet. Det finns säkert en del som skulle kunna förbättras, men jag är i alla fall tacksam att det är någon som överhuvud taget gjort ett test. Som i mitt tidigare inlägg undrar jag om nu Sveff tycker ert test är så dåligt, varför gör de inte ett själva då?
 
Personligen ser jag inget fel i att Stefan kommenterar här. Det är ju inte så att han talar sig varm för en produkt eller försöker sälja nåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.