Status
Tråden går ej att kommentera.
Finns det någon större anledning att köpa en 260 ist för en 220 när man har knappt 1500 kvm gräsmatta? Har några smala gräsplättar och asfalt mellan vissa av de så kan gräsklipparen hitta dit ändå på något sätt?
Bifogar en skiss, det svarta är asfalt, grå singel, mörkgrönt gräs, rött är byggnader och ljusgrönt buskar.
382201092013P2c8c.jpg
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Nonkan skrev:
Testa först med begränsning, men sänk korridorbredd från 10 till 0. Sedan kan du successivt höja korridorvärdet tills det är så högt att klipparen fortfarande kan passera. Står stationen långt från passagen är det bättre med guide för att korta ner söktiden vid laddning.
D>an gick åt till att bredda de smala passagerna, nu är en 1,2 och den andra 1,6 m. För börja installation i morgon istället.

När man lägger ut begränsningsslinan, kan man då lägga en liten ring i hörnena utanför klippområdet så man har lite kabel om man sedan behöver justera?
 
260 har större yttermått vilket gör att den har svårare för trånga passager.

Enda fördelen med en 260 (utöver större kapacitet) är att den har sonar, alltså behöver den inte köra in i saker så hårt innan den vänder.
 
Nu har man slitit i trädgården med gräsklipparen och ännu en gång fyllt 3 stora säckar med klipp. Jag samlar klippet för annars drar ungarna in det i huset. Tiden för en gräsklippning är ca 1 timme och eftersom jag gett mig tusan på att mossan nu ska bort så har den redan fått rejält med näring.
Klippte i söndags och redan efter 3-4 dagar är det dags igen. Nu hann jag inte det efter jobbet så nästan hela fredags eftermiddagen fick vigas åt detta projekt. Gräset borde klippas minst 2 gånger i veckan nu.

Nu överväger jag kraftigt att införskaffa en Automower trots dess pris.

I forumet kan man läsa om hur frälsta många är över klippresultat osv. men hur hanterar man en Automover tillsammans med barn?
Kan man endast klippa på natten och när ungarna är i skola/dagis?Behövs ingen klippning på helgen?
Kan man snabbt stänga av en Automover om ungarna springer ut i trädgården och den är i gång?
Hur snabbt blir man av med mossa i gräsmattan?
 
Jag fick hem min nya 220AC igår lördag. Har barn som är 2,5år och 4,5år. De gick runt och kolla de på klipparen stora delar av dagen, men visste om att den kunde vara farlig för det hade pappa sagt. Skulle den mot förmodan köra på benen så vänder den ju ändå, man måste nog typ ligga på marken med handen på gräset för att det skall kunna hända någonting. Har läst om några som hade hundar och efter ett tag så låg hunden kvar på gräsmattan och sov även när klipparen var ute, brydde sig inte om när klipparen kom och körde på den.

Automower har en stor röd knapp på taken som heter stor. trycker du på den så stannar allt direkt. Klippningen på helgen är ju väldigt individuellt, det får man nog se vad som passar till ditt gräs.
 
Knappen heter givetvis STOP och ingenting annat.
 
Bezt skrev:
Finns det någon större anledning att köpa en 260 ist för en 220 när man har knappt 1500 kvm gräsmatta? Har några smala gräsplättar och asfalt mellan vissa av de så kan gräsklipparen hitta dit ändå på något sätt?
En 260 ska du absolut inte ha på små ytor, det blir bara krångel med att få den att fungera på smalare ställen. Dessutom är det bortkastade pengar.

Vill du ha något med skrytvärde för den ytan så passar 230 eller Solar Hybrid bättre, men en 220 gör jobbet.

Singel kan den köra över om det inte är alltför mjukt. Asfalt är svårare eftersom slingan ska ligga under asfalten isf.

Den ytan som är 2,8 m bred är det enda stället som skulle ställa till det. Det funkar, men är mycket jobb med att få den klippt automatiskt. Du kan göra en ö av det med slingan, klippa med trimmer/handjagare eller sätta någon schysst marktäckare istället för gräs.
 
magnil skrev:
När man lägger ut begränsningsslinan, kan man då lägga en liten ring i hörnena utanför klippområdet så man har lite kabel om man sedan behöver justera?
Inte i loopar, men du kan lägga slinga fram och tillbaka i samma spår (under samma märlor) så räknar klipparen alla udda antal som ett och vänder där. Svårt att förklara, men det står om det i I-boken har jag för mig.

Slinkabel i loop utanför ger störningar.
 
Nonkan skrev:
En 260 ska du absolut inte ha på små ytor, det blir bara krångel med att få den att fungera på smalare ställen. Dessutom är det bortkastade pengar.

Vill du ha något med skrytvärde för den ytan så passar 230 eller Solar Hybrid bättre, men en 220 gör jobbet.

Singel kan den köra över om det inte är alltför mjukt. Asfalt är svårare eftersom slingan ska ligga under asfalten isf.

Den ytan som är 2,8 m bred är det enda stället som skulle ställa till det. Det funkar, men är mycket jobb med att få den klippt automatiskt. Du kan göra en ö av det med slingan, klippa med trimmer/handjagare eller sätta någon schysst marktäckare istället för gräs.
Jag måste ha varit full när jag skrev det där, menade givetvis vad som är fördelen mellan 230 och 220, inte 260 för den är inte intressant som sagt.
Varför finns det inte nyckelpigeskal till Automower för? Vore ju skoj att ha.
 
Vi har två asfaltpassager i vår trädgård.
Jag har gjort ett spår i asfalten med vinkelslip, lagt ner kabeln och fyllt med sand. Funkar kalas.

Vår asfalt är inte direkt vacker, så det kvittar hos mig. Har man nylagd asfalt kanske man inte är så sugen på det...

Snart börjar man väl planera in att lägga VP rör i trädgården för att framtidssäkra när man anlägger gångar. d^_^b
 
Lejon skrev:
Ska ta med den till ÅF'en i morgon så får dom kolla på den, pratade med dom och dom troddde det kunde vara laddstationen som det var fel på, ska tydligen sitta någon sändare, spole i den som skickar signaler till klipparen så den ska hitta rätt och sänka hastigheten när den närmar sig, min klippare gick på laddstaionen med full fart.

Det var fel på en spole i plattan, får tillbaka den på onsdag.
 
Hur driftsäkra är era Automowers? Hur länge klipper den innan den stannar för något såsom slut på batteri, klippare lyft mm?

Jag jobbar för att öka driftsäkerheten men har lite kvar att trimma in, målet är givetvis 100% Som det är nu kan den klippa en vecka i sträck utan att stanna.
 
Bezt skrev:
Jag måste ha varit full när jag skrev det där, menade givetvis vad som är fördelen mellan 230 och 220, inte 260 för den är inte intressant som sagt.
Varför finns det inte nyckelpigeskal till Automower för? Vore ju skoj att ha.
Blir samma svar ändå. Skrytfaktorn :)

Ev skulle man ha nytta av att 230 har dubbla guider, men det borde inte behövas på din tomt.

Skalet är plast, bara att motivlacka. Nyckelpigor finns, men de är hemmagjorda. Det blir lite för plojigt för att HVA skulle göra det officiellt. Det är trots allt inga leksaker,
 
anden213 skrev:
Vi har två asfaltpassager i vår trädgård.
Jag har gjort ett spår i asfalten med vinkelslip, lagt ner kabeln och fyllt med sand. Funkar kalas.

Vår asfalt är inte direkt vacker, så det kvittar hos mig. Har man nylagd asfalt kanske man inte är så sugen på det...

Snart börjar man väl planera in att lägga VP rör i trädgården för att framtidssäkra när man anlägger gångar. d^_^b
Givetvis kan man göra så, men asfalten på bilden var så svart så jag antog att den var nylagd, och det vill man ju inte göra om direkt :p

Kallasfalt i spåret går också bra.

Skulle vara schysst om man planerade med rör och så redan vid anläggning av tomten. Något att ta upp med tomtsäljare kanske?
 
Pojen skrev:
Hur driftsäkra är era Automowers? Hur länge klipper den innan den stannar för något såsom slut på batteri, klippare lyft mm?

Jag jobbar för att öka driftsäkerheten men har lite kvar att trimma in, målet är givetvis 100% Som det är nu kan den klippa en vecka i sträck utan att stanna.
Vad är det som gör att den stannar? Klippare lyft är ju inte så mycket att säga om, men batteriet ska aldrig kunna ta slut på en ny installation, isf är installationen undermålig. Söker den väldigt länge innan den hittar stationen är det något som inte är som det ska, oftast är det ett korridorvärde som är för högt (eller för smal passage).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.