Hej,

Jag har en idé som känns klockren och är på gång att kasta mig ut men vill rådfråga er först.

Jag pratar i hypotetiska termer. Låt säga att jag kommit på en idé om att jag ska hjälpa till med leveranser av varor. Jag kanske har hittat en vara som är så pass billig på en butik så att jag tror att jag kan köpa in ett stort lager av den och sen erbjuda hemleverans inom ett visst område och så att säga ta betalt för frakten och för tjänsten. Jag har inte för avsikt att faktiskt säga till butiken att jag kommer köpa varor från dom som jag sen distribuerar hem till folk mot ersättning men jag tänker mig kanske att sätta upp en enkel hemsida där jag beskriver min tjänst och hur det skulle fungera.

Riskerar jag något här? Jag tolkar det nog som att det här är en win-win situation både för mig och för butiken. Omsättningen på butiken är gigantisk så det är inte ens säkert att det skulle märkas, men spelar det någon roll?

Självklart skulle jag om jag skulle göra detta vilja göra allt vitt så ett bolag måste skapas. Jag ser redan möjligheter att utveckla detta.

Tacksam för råd & tips.
Johan
 
I normalfallet så kan du göra så. Det finns vissa varor som är kopplade till avtal som förbjuder vidareförsäljning, ex. vanligt för programvaror till datorer. Det finns även en del varor där distributionen styrs av lagar, ex. alkohol.

För just alkohol skulle din affärsidé räknas som langning (fängelse).

Det finns även en del andra produkter där du behöver diverse tillstånd för att få sälja, ex. livsmedel.

Sedan låter det för mig som en ganska dålig affärsidé, oftast så är den stora utmaningen för ett företag att hitta eller skapa en marknad, dvs hitta ngn. som är villig att betala för produkten eller tjänsten. OM du nu är övertygad om att du har kontakt med tillräckligt många som vill betala för din tjänst, köp då in varorna direkt från grossist eller tom. egen import, om det är aktuellt. Då bör du kunna förhandla dig till konkurrenskraftiga priser.

Din föreslagna tjänst låter lite som det skulle kunna vara en variant på "personal shopper", dvs enkelt utryckt hemkörning av varor till folk. I så fall tror jag mer på dina tankar, men det finns redan en hel del företag som med begränsad framgång finns i den nishen.
 
hempularen skrev:
Din föreslagna tjänst låter lite som det skulle kunna vara en variant på "personal shopper", dvs enkelt utryckt hemkörning av varor till folk. I så fall tror jag mer på dina tankar, men det finns redan en hel del företag som med begränsad framgång finns i den nishen.
Hej och tack!
Jag förstår din synpunkter. Det är inte alkohol eller något ätbart, knappast något copyright skyddat alls. Jag köper helt och fullt ditt argument om att kontakta grossist direkt men innan jag går så långt vill jag testa vingarna, jag kan leva med en lägre nivå tills jag ser att det finns bärighet. Fördelen med detta är att det inte finns någon startkostnad, knappast någon utveckling, inga inköp heller utan på sin höjd ligger jag ute med pengar ett tag.
 
Som kund vill man veta vem som tar ansvar ifall något blir fel. Om du fakturerar både varan och tjänsten tar du ansvar och risk för "paketet" i dess helhet.

Det betyder att varje gång en kund vill reklamera fel måste man passera genom dig. Detta fördröjer och utsätter dig för både kostnader och andra risker. Och det tar onödigt lång tid för kunden. Handlar det om import från butik i annat land med annan valuta utsätts du också för valutarisker. Bland annat.

Annars tycker jag det låter riktigt vettigt att först testa en marknad i liten skala. Objektivt är det givetvis som hempularen säger: Din enda legitimitet blir att du måste bli bättre och billigare på tillhandahållandet än både butiken och någon annan tänkbar konkurrent. Ett sätt är att senare köpa direkt från butikens egen leverantör. Ett annat sätt att öka legitimiteten är att komplettera varan och tillhandahållandet med ytterligare någon "kundnytta" som inte kan matchas av vare sig leverantören eller butiken eller någon annan distributionskanal.
 
billy_baver skrev:
Annars tycker jag det låter riktigt vettigt att först testa en marknad i liten skala. Objektivt är det givetvis som hempularen säger: Din enda legitimitet blir att du måste bli bättre och billigare på tillhandahållandet än både butiken och någon annan tänkbar konkurrent. Ett sätt är att senare köpa direkt från butikens egen leverantör. Ett annat sätt att öka legitimiteten är att komplettera varan och tillhandahållandet med ytterligare någon "kundnytta" som inte kan matchas av vare sig leverantören eller butiken eller någon annan distributionskanal.
Strålande, tack för tips!

Det kommer knappast bli fråga om reklamationer, priset är lågt, i runda slängar 50 kr per styck och kund-nyttan torde vara rejäl. Det lutar skarpt åt ett seriöst försök. Återstår att sprida ordet så snart en enkel webb-lösning är uppsatt.
 
Göran.W
Ska det gå riktigt rätt till ska du regga firma.
Reggad för f-skatt
Ha trafik tillstånd
Osv
 
Nja, körningarna i detta fall räknas som tillståndspliktiga bara om försäljningen avser transporten som sådan.

Det är mycket vanligt att nystartare testar ny verksamhet innan de registrerar den formellt. Och det är fullt lagligt. Det finns till och med skatteregler som medger att sådana "förskottskostnader" efter registrering medges avdrag i det nya företaget. Men man bör kolla med skattemyndigheten exakta kriterier, och man bör absolut bokföra varenda krona.

Innan den här tråden drar iväg tycker jag för övrigt det vore på sin plats att trådstartaren förklarar på vilket sätt frågan handlar om att "bygga hus".
 
billy_baver skrev:
Innan den här tråden drar iväg tycker jag för övrigt det vore på sin plats att trådstartaren förklarar på vilket sätt frågan handlar om att "bygga hus".
Låter rimligt. Jag är själv trädgårdsintresserad och efter att nyligen ha bytt hus upptäcker jag tjänster jag själv saknar och denna idé föddes förra veckan när jag planterade i det nyanlagda trädgårdslandet. Om det blir allvar och jag faktiskt kommer i mål berättar jag gärna mer i detalj hur jag tänkt.

Återigen tack för alla kloka synpunkter.

Johan
 
Nu hittar jag inte inte artikeln men det var något liv för något år sedan när ett bolag startade någon slags handla hemma variant som kunden köpte levererade och om jag minns rätt monterade IKEA möbler igenom tredjepartsfirman.

Där var IKEA ute och ville stoppa dem på något sätt, men jag kan inte minnas om det var att de använde IKEA i sin marknadsföring eller om det var något annat som gjorde att det skapade irritation...
 
Göran.W skrev:
Ska det gå riktigt rätt till ska du regga firma.
Reggad för f-skatt
Ha trafik tillstånd
Osv
Glöm inte moms in och ut. Både på det du säjer vidare och transporten, om du debiterar denna separat.

Som redan sagts, köp från grossister, inte butiker. Även under uppstarten.
 
rent ur huvudet så låter det inte gångbart den lagliga vägen med fskatt. du har hittat en vara för 50 kronor som kostar 100 kr? i vanliga fall. Kanske en låda skruvar. Du vill köpa dessa för 50 kronor och köra hem till kunden. Då får du fakturera minst 200-300 för att ens tjäna några pengar på det. Om nu varan kostar 100 kr? på bauhaus så vill nog kunden själv åka dit och köpa saken för dubbla priset ä vad du har hittat.

Då låter privathandel via blocket.se som en bättre affär

Men visst har du hittat bubbelbadkar för 50 kronor stycket som du kan sälja för 5000 kronor styck då har du något att gå på men mindre realistiskt.
 
D
Göran.W skrev:
Ska det gå riktigt rätt till ska du regga firma.
Reggad för f-skatt
Det där är ett vanligt missförstånd. F-skatt krävs ENBART om man skall sälja TJÄNSTER. Det finns absolut inget krav på F-skatt för att köpa och sälja VAROR. Har du någonsin begärt F-skattebevis för att handla mjölk på ICA?

Däremot är det många företag som enbart säljer varor som ändå skaffar F-skatt, varav en del gör det enbart för att det här missförståndet är så vanligt att det är enklare att skaffa F-skatt än att förklara reglerna för varje kund.
 
Nämen vad säger du? Jag som var bergsäker på att ett registrerat företag skulle ha F-skatt, är man både företagare och anställd så har man FA-skatt och är man bara löntagare så har man A-skat....för att firman man jobbar för har F-skatt.

Hade jag så fel alltså?

Verkar vara svårt att få eventuella kreditkonton hos grossister eller liknande då dom kräver uppvisande av F-skattebevis.

Japp, nu tittade jag också in på skattemyndighetens hemsida och såg att alla näringsidkare och företag ska ha f-skatt......annars får kunden stå för dom sociala utgifterna och det vill dom ju inte.
 
Redigerat:
D
Glufsglufs: Det är precis som jag säger, det är jag 100 på... Du säger ju själva att kunden riskerar att få betala "sociala utgifter" om företaget saknar F-skatt. Några "sociala utgifter" finns ju inte vid försäljning av varor och alltså är det när man säljer tjänster som det krävs F-skatt.

Se t.ex. If Skadeförsäkring Holding AB. F-skatt ALDRIG registrerad. Menar du att If Holding med en omsättning på nästan 40 miljarder och 120 miljarder i tillgångar skulle bryta mot lagen och det i 26 år utan att någon reagerat? Eller Pharmacia Holding AB 10 miljarder omsättning och 122 miljarder tillgångar? Eller Vasakronan Holding AB, "statens" fastighetsbolag (via AP-fonderna)?

Så här står det på Skatteverket t.ex.

Jag har startat ett företag. Behöver jag ha F-skatt och hur gör jag för att få det? Hur fungerar F-skatten?
Om du är företagare kan du (inte skall du, min kommentar)efter ansökan hos Skatteverket få en F‑skattsedel. Om du har F-skatt betalar du själv din preliminärskatt och dina socialavgifter.
För att du ska kunna få en F-skattsedel krävs att du bedriver eller avser att bedriva näringsverksamhet. Du måste också ha lämnat inkomstdeklaration och redovisat och betalat dina skatter och avgifter.
Om du visar ditt F-skattebevis ska den som anlitar dig inte dra skatt eller betala socialavgifter. Du visar enklast att du har F-skatt genom att ange detta på fakturorna.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.