Är nyfiken på om det finns fler från Örebro län här inne? Vore kul att få lokala tips och se bilder från trakten (då byggnadskultur kan vara ganska lokal). Berätta gärna om era projekt eller länka till bloggar osv.
 
Halloj!

Jag och min sambo bor i ett gammalt hus strax utanför Örebro :) Tycker oxå de vore kul att se lite lokal byggnadskultur.. Vi försöker "byggnadsvårda" så korrekt vi kan på gården.. Den tidigare ägaren blåste ut all inredning och la in nytt i början på 80-talet så nu håller vi helt enkelt på och återställer :)

På bloggen som står i signaturen lägger vi upp mkt av de vi håller på med :)
 
Vi har vårt lilla 1860-tals hus i Hjortkvarn, relativt intakt, som vi pysslar så lite som möjligt med.
 
Jag är också Örebroare som försöker "byggnadsvårda" vårat 40-talshus. Det blir blandning av nytt och gammalt. Vi försöker behålla enkelheten och de strama linjerna i inredningen men använder nya material och nya funktioner.
 
Kul med fler närboende.

Vårt hus är byggt mellan 1696 och ca 1900 (då förlängt från närkestuga tll parstuga).

Tyvärr är det inte så välbevarat men en del fina gamla detaljer finns kvar. Vi försöker framför allt vårda och ta fram det gamla som finns men vissa saker har vi också som mål att återställa. Sådant vi gör nytt försöker vi få att smälta in hyffsat.

Men vi är en vanlig barnfamilj med helt vanliga inkomster så något påkostat museiprojekt bli det ju knappast.
 
Hallå!

Jag tittar in och tipsar om vår renovering i Vekhyttan. 35 km utanför Örebro. Kolla gärna på vår blog. www.ostragarden.blogspot.com

Hälsning Viktor
 
Här är en till. Ett nytt hus i sammanhanget kanske, 1936. Fortfarande mycket bevarat och vi försöker ta var på husets förutsättningar så mycket vi kan. Vi renoverar också så miljövänligt vi har möjlighet till, dvs använda "gamla" och naturliga färger och material.

Kika gärna på vår blogg: Höckerkulla.
 
I höstas blev drömmen vår med ett sekelskifteshus i Örebro, byggt 1923. Grundtanken är att bevara och återställa. Vi har haft ett antal kallduschar som kan följa med gamla hus men kämpar fortfarande tappert.
 
Tycker det är kul att se olika hus både gamla och nyare. Själva byggnadsvårdstanken, att bevara och renovera varsamt med hänsyn till husets ålder och själ är ju applicerbart på hus av alla åldrar.

Ska kika in på alla länkar (tack även till de svar jag fått vi mail)
 
lillfisken skrev:
Hallå!

Jag tittar in och tipsar om vår renovering i Vekhyttan. 35 km utanför Örebro. Kolla gärna på vår blog. www.ostragarden.blogspot.com

Hälsning Viktor
Måste helt ärligt säga att jag blev ganska illa berörd av de bloggen/renoveringen. Jag kanske inte var tydlig nog men jag tänkte mig alltså tips om sådat som är byggnadsvårdsinspirerat.
 
cederbusch skrev:
Här är en till. Ett nytt hus i sammanhanget kanske, 1936. Fortfarande mycket bevarat och vi försöker ta var på husets förutsättningar så mycket vi kan. Vi renoverar också så miljövänligt vi har möjlighet till, dvs använda "gamla" och naturliga färger och material.

Kika gärna på vår blogg: Höckerkulla.
Jag älskar också äggoljetempera. Det är som att måla med mjukglass. :p
 
BillyBragg skrev:
Halloj!

Jag och min sambo bor i ett gammalt hus strax utanför Örebro :) Tycker oxå de vore kul att se lite lokal byggnadskultur.. Vi försöker "byggnadsvårda" så korrekt vi kan på gården.. Den tidigare ägaren blåste ut all inredning och la in nytt i början på 80-talet så nu håller vi helt enkelt på och återställer :)

På bloggen som står i signaturen lägger vi upp mkt av de vi håller på med :)
I vårt hus är undervåningen urblåst tyvärr. På övervåningen finns en del modernare lager också men där blir det mer som "årsringar" som påminner om hur människor bott och levt. I nedervåningen har de blåst ur hela skiten ner till timmret, gjutit platta i golvet (!!!) och smackat på nya ytskikt. Det är klart att det går att inreda det i gammeldags stil men så värst genuint känns det ju inte.
 
bullerbybo skrev:
I vårt hus är undervåningen urblåst tyvärr. På övervåningen finns en del modernare lager också men där blir det mer som "årsringar" som påminner om hur människor bott och levt. I nedervåningen har de blåst ur hela skiten ner till timmret, gjutit platta i golvet (!!!) och smackat på nya ytskikt. Det är klart att det går att inreda det i gammeldags stil men så värst genuint känns det ju inte.
Oj har de till och med gjutit platta! De verkar.. omständigt.. :)

De är tilläggsisolerat i alla väggar i vårt hus.. Men för mej personligen gör de inte så värst mkt, de behöver liksom inte va lerklinade väggar... Men de grejer som man faktiskt ser vill man ju såklart återställa :) Men de är ju väldigt lätth ar ja märkt att nörda in sej och nästan inte vilja såga med cirkelsågen för att de blir för rakt :)

Nästkommande projekt blir att byta ut ett ruttet hammarband i en lada vi har.. Då har jag faktiskt tänkt köpa en tall på rot och bila ut en stock (om nu grannen går me på de)

BTW de är ingen som bor åt gällersta-hållet som vill sälja en rejäl tall på rot?
 
Jag är också relativt pragmatisk, ibland måste det praktiska gå före. Jag skulle gärna lerklina vardagsrummet men det blir i så fall om tio år när det finns tid (=inga småbarn). Om det däremot fanns en intakt lerklining skulle jag givetvis underhålla den. Däri är viss skillnad.

Samma sak med fönster. Vi har tyvärr förlorat originalfönstren och då är det inte rimligt genomförbart att byta ut de nyare vi har mot gamla. Det får funka med fuskspröjsar tills vi har råd att köpa nya i traditionellt utförande - eller har turen att hitta gamla fönster i hyffsat skick (fast då måste det vara riktiga gamla med lösa innanfönster, ej kopplade - de har för dålig isoleringsförmåga).

Att de gjutit platta i delar av grunde beror på att de ville sänka golvet och få bättre takhöjd. Tyvärr är det ju inte så lyckat ut teknisk synvinkel. Golvet är iskallt och vi kan inte ha värmegolv då det skulle dra upp fukt i plattan. Det gamla trägolvet har de tyvärr inte heller sparat och nyproducerade plankgolv i rätt dimensioner kostar skjortan. Ev. skulle linoleumplattor funka stilmässigt men de är också dyra (eller vi fattiga, beroende på hur man ser det).

Jag har respekt över att en del saker i huset ändrats av praktiska skäl, och har ingen önskan att bo i ett museum. Men det är tråkigt när de bytt ut till _sämre_ lösningar och rivit ut fungerande inredning bara-för-att.

Vi har också en liten lada och några andra äldre uthus som ska pysslas om förutom huset. Mycket jobb blir det.
 
bullerbybo skrev:
Jag älskar också äggoljetempera. Det är som att måla med mjukglass. :p
Mjukglass, då blandar vi visst till lite olika konsistenser. Jag ser det mer som mjölk eller möjligen fil. :)

Jag gillar färgen som sagt, men efter att ha målat väggar och tak på 35 kvm samt hyllor med konsoller så börjar det kännas en smula drygt med 3 strykningar. Fast jag vet att resultatet blir så himla bra. Halva kylen är fylld med färgburkar hemma, något som vi fått höra lite lustigheter om. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.