Status
Tråden går ej att kommentera.
Jodå, 230:n heter Fiona. Det är vårat charmerande träsk-troll!

Då har ju du jokomoko en sprillans att rycka och dra i och känna om det glappar i drivaxel/knivplattan!! Bara att rapportera!

Och grattis till ett bra köp! Vår utan tvekan bästa trädgårdspryl.
 
anden213 skrev:
Jodå, 230:n heter Fiona. Det är vårat charmerande träsk-troll!

Då har ju du jokomoko en sprillans att rycka och dra i och känna om det glappar i drivaxel/knivplattan!! Bara att rapportera!

Och grattis till ett bra köp! Vår utan tvekan bästa trädgårdspryl.

Jajamen, en rapport kommer ikväll :) (sitter på kontoret nu)

Fiona - ahh..,första kvinnliga AM-namn så här långt denna tråd ... tjusigt .. :)

jokomoko
 
anden213 skrev:
Då har ju du jokomoko en sprillans att rycka och dra i och känna om det glappar i drivaxel/knivplattan!! Bara att rapportera!
Nu har jag kollat axelglappet på min sprillans nya 230 och jag ska försöka beskriva med ord.
Som du säger, så är det ganska stumt när skivan är på det högsta läget. Ju längre ned skivan är ställd destå mer "flexar" axeln. Om jag trycker skivan från "sidan" (horisontellt tryck med tummen) så rör sig skivan lite pga att hela axel/skivepaketet flexar men jag tycker inte att det är något direkt "glapp". Om jag däremot "vickar" skivan - så glappar det lite.

Vet inte om jag kunde beskriva så bra :x


jokomoko
 
Perkeft jokomoko! Tack för det.
Då ska det alltså inte vara helt stumt alltså.

Då vet jag inte vad det är. Jag provade imorse att hålla handen på chassit när den kör eftersom det låter som om chassit är resonanslåda. Men det hjälpte inte heller.

Kanske skulle ta en sväng till ÅF. Maskien är bara 1.5 år, så det borde finnas någon garanti kvar.

Antar att det är kabeldragning som gäller för dig i helgen jokomoko?! :)
 
anden213 skrev:
Då vet jag inte vad det är. Jag provade imorse att hålla handen på chassit när den kör eftersom det låter som om chassit är resonanslåda. Men det hjälpte inte heller.

Kanske skulle ta en sväng till ÅF. Maskien är bara 1.5 år, så det borde finnas någon garanti kvar.
Det där är ett lite skumt fel faktiskt. Det har hänt oss också, men det brukar lösa sig om man skruvar bort knivdisken, gör rent allt ordentligt och sedan smörjer upp.
Kolla så att inte hasplåten (blanka runda skivan ytterst) snurrar med knivdisken (svarta med knivar på) hela tiden, den ska kunna stå still medan knivdisken snurrar.
 
Tobbe Arnesson skrev:
ordspya
Det borde gå att använda annan kabel, men den måste vara garanterat UV-säker, lagom tjock och på vettiga rullar. 500 m-rullarna har en grövre kabel, men jag tycker 250 m-kabeln funkar lika bra. Det är faktiskt inte det lättaste att hitta annan liknande kabel, och tänk på att ingen kan garantera funktionen om du inte använder originalet. Det är INTE roligt att lägga om all kabel, och inte så kul att felsöka en undermålig slinga heller.

Med tanke på hur det ser ut på tomten tycker jag att 2 x 230 är mer gångbart. 260:n är faktiskt ganska stor i jämförelse, och du har en del passager. 260 är till för stora öppna ytor (tänk hotellpark, konferensanläggning, fotbollsplan) och jag tycker din tomt verkar minst sagt krånglig rent programmeringsmässigt om du ska få en maskin att hitta till alla ytor. Kan lika gärna erkänna att jag har jäkligt dålig koll på 260. Det är 220 och 230 som är volymmaskinerna så de jobbar man med varje dag. Har däremot avrådit en del som ville köpa 260 till sina tomter på 1500 kvadrat för att skryta för grannarna, den funkar helt enkelt inte på små ytor.

1 st 230 med 2 stationer skulle inte hinna med om du vill ha ett bra resultat.

Har för mig att signalförstärkaren behövs vid runt 600 m, men det kan vara lite mindre. Det går bara att säga genom att testa egentligen.

Det där med bilarna kan bli lite läskigt. Klipparen kan säkert tas för vilt om den kommer körande rakt mot vägen. En skylt kanske skulle funka?
 
jag är oerhört nöjd med min 220... kanske den bästa investeringen jag gjort...
det är så fantastiskt skönt att inte behöva tänka på gräsmattan, förens det är dags att ta in "Jameson"...

jag strävar efter att lyckas få till slingan och inställningarna samt planeringen av min trädgård(placeringar på rabatter etc...) så perfekt att jag inte behöver ta fram trimmern...
men det är svårt...

till exempel så har jag kantsten som ligger utmed en gång, kantstenen är storgatsten alltså c:a 10-15 cm breda. jag vill att klipparen skall gå upp så mycket över stenen så han klipper gräskanten.
men det har jag inte fått till...
för sätter jag den så att han klipper gräskanten så ibland när han väljer att inte backa utan att snurra runt så ramlar han över kanten och ner i gången...
detta är inget man kan ställa in eller?? att klipparen alltid backar när han kommer till en kant...

eller har någon en annan lösning...??

man kan inte få klipparen att klippa ett varv längst med kabeln...?? det skulle göra under för mig...

i annat finns inget att klaga över... utan som sagt när man väl glömt vad man betalat så kan jag inte tänka mig något bättre...
 
Hej!

Har beställt en 230 och väntar leverans!

Har en fråga ang begränsningkabel och hur klipparen följer den in, när man sätter i inställning att den skall följa den in, följer den alltid kabeln åt samma håll? åt höger eller vänster?

MVH
Tobias.
 
Till skillnad från många här klipper jag gärna gräset själv med min 6-hästars självgående "monsterklippare". Gillar helt enkelt motionen man får, den gör gott.

Men - jag skulle gärna skaffa en Automower ändå! Varför då då? Jo, för att det handlar om sommarstället och även om jag inte har något problem med att klippa själv när vi är där så är det inget vidare att komma ut till en tomt med decimeter- eller halvmeterhögt gräs. Roboten skulle alltså gå när vi inte är där. Så till problemet. Jag ringde försäkringsbolaget och frågade om det gick att försäkra klipparen på dessa premisser. Vill ju inte köpa en pryl för 25000:- som inte går att försäkra. Fick till svar att de inte kunde gå med på det. Normal aktsamhet osv måste iakttas... dvs man får inte vara "alltför" långt borta. Synd! Var själv ganska övertygad om att de skulle acceptera det då det ju finns både stöldskydd och pinkodslås. Men försäkringsbolaget resonerar som så att detta hindrar trots allt inte klipparen från att bli stulen...

Hur har ni andra det med försäkring? Vad gäller hos era försäkringsbolag?
 
Har man den vid sitt bostadshus och har uppsikt över den, så funkar iaf Länsförsäkringar. Vet dock inte vid fritidshus...

Det jag glömde fråga dem var om åskan slår ner, vilket skall vara rätt vanligt sägs det.. Om försäkringen täcker det då...
 
Hur säkert är stöldskyddet och kodlåset? Finns det något sätt att låsa upp den utan att kunna koden? T.ex. på serviceverkstäder etc? Finns det någon sådan metod är ju låset helt värdelöst eftersom det sällan tar så lång tid innan verktyg för att låsa upp stulna maskiner sprids på svarta marknaden. Ffa när det handlar om saker i den prisklassen som i princip bara är att gå och plocka i trädgårdarna.
 
Jag är fortfarande väldigt nyfiken hur det är med maskrosornas överlevnad om man skaffar en AM. Min förhoppning är att maskrosorna ska förlora kriget då gräset får mer växtkraft men de kanske står emot.

Hur har det gått med era maskrosor AM-ägare?
 
De borde ju inte hinna blomma och därmed inte kunna skicka runt sina frön?
 
Tänkte mer de som redan finns i marken, har 100-tals och är inte så sugen på att gå runt och rycka upp de för hand om det finns andra sätt helt automagiskt.
 
frhe skrev:
Hur säkert är stöldskyddet och kodlåset? Finns det något sätt att låsa upp den utan att kunna koden? T.ex. på serviceverkstäder etc? Finns det någon sådan metod är ju låset helt värdelöst eftersom det sällan tar så lång tid innan verktyg för att låsa upp stulna maskiner sprids på svarta marknaden. Ffa när det handlar om saker i den prisklassen som i princip bara är att gå och plocka i trädgårdarna.
Mycket säkert skulle jag vilja påstå.

När vi får in en klippare som är låst p.g.a glömd kod eller så så börjar vi med att ta leg och logga maskinen i vårt system som är anslutet till Husqvarnas extranet. Där kollas automatiskt om maskinen är anmäld stulen. Är den stulen får man naturligtvis ingen pin-kod av oss.

Sedan har vi ett specialkommando för att ta fram en bokstavskombination. Denna kod måste vi ringa in till Husqvarnas serviceavdelning där de dels känner igen oss som ringer (sååå många ÅF finns det inte i Sverige) och dels måste vi uppge vem det är som ringer, kundnummer m.m. Givetvis loggas detta hos dem. Sedan matar de in bokstavskombon i sina system och får fram pinkod som vi sedan låser upp klipparen med.

Det är totalt 2 eller 3 personer på HVA beroende på säsong som kan låsa upp maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.