:blushing:När jag tittar ordentligt ser jag att jag såg fel, dumstrut på för min del
 
T
Så här vackert blev det när inte bara en, utan TVÅ elektriker varit här och kopplat in en lysrörsarmatur. En hel klammer kostade de på sig också.

(Ber om ursäkt för kvaliteten - jag var tvungen att släcka för att man skulle se den fina kabelföringen inuti armaturen. Undrar om det räknas som dragavlastning om man snurrar kabeln tillräckligt många gånger runt lysröret?)

http://img15.yfrog.com/img15/7573/imagezkq.jpg


Edit: kollade precis, det var värre än jag trodde. Vi hade beställt belysning till ett rum där det saknades, men det drog ut på tiden så jag köpte en armatur och kopplade in med en avklippt skarvsladd och stickpropp. Nu visar det sig att de skruvat upp en dosa och en strömbrytare och kopplat med kulo, men till armaturen har de bara klippt stickproppen och kopplat in i dosan, och tryckt in överskottet i armaturen! Givetvis utan dragavlastning...
 
Redigerat:
Var i sommarstugan och skulle skulle ta bort en oanvänd central för att göra plats för en JFB och såg att i den centralen så hade det dött en råtta.
Jag skrapade bort råttan och tänkte av ren nyfikenhet att jag skulle kolla under locket på den övre centralen och fick då se inte mindre än 7 råttor som knökat in sig i centralen.
En del ramlade ur när jag öppnade locket.
Det är ett under att stugan inte brunnit upp.

Den här typen av hemmapuleri är farlig oavsett vilken djurart man är!:D
 
  • DSC00514.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ljudteknikern skrev:
Var i sommarstugan och skulle skulle ta bort en oanvänd central för att göra plats för en JFB och såg att i den centralen så hade det dött en råtta.
Jag skrapade bort råttan och tänkte av ren nyfikenhet att jag skulle kolla under locket på den övre centralen och fick då se inte mindre än 7 råttor som knökat in sig i centralen.
En del ramlade ur när jag öppnade locket.
Det är ett under att stugan inte brunnit upp.

Den här typen av hemmapuleri är farlig oavsett vilken djurart man är!:D
d^_^b Mysigt!
 
Brukar få in en del möss i min central också... Jävlar vad ett så litet djur kan stinka!
 
Problem med möss i centralen? Prova lägga lite sanitetssilicon (helst av märket Berner) för det gillar dom inte verkar det som.
 
Redigerat:
Ja, det där såg sannerligen väldigt mysigt ut.

//Patrik
 
Sanitetssilicon altså. Problemet är att det är ett rätt stort hål i plåten på ovansidan för att en massa rör ska in, kan man nita dit en ny plåtbit och dra silicon i alla skarvar eller måste man göra på något annat sätt? Får man nita överhuvudtaget?
 
Ljudteknikern skrev:
Sanitetssilicon altså. Problemet är att det är ett rätt stort hål i plåten på ovansidan för att en massa rör ska in, kan man nita dit en ny plåtbit och dra silicon i alla skarvar eller måste man göra på något annat sätt? Får man nita överhuvudtaget?
Jag tror det ska gå att smeta runt lite bara, det är lukten dom inte gillar om jag fattat rätt, prova nu i sommar och se.
 
Jajjemen det ska göras! d^_^b
 
Ljudteknikern skrev:
Jajjemen det ska göras! d^_^b
Gör så och berätta sen hur det gick, vi vet ju att dom kommer utan silicon iaf :D
 
sedan jag bytte till normcentral så har jag inte haft ett enda möss där inne, med diazedcentralen såg det ut som på bilderna, råttbo i dubbel bemärkelse..
men den stinkande plasten i normkomponenterna verkar dom inte gilla.
 
Det är väl den mysiga värmen från belastade diazeder de är ute efter..

Eller kanske lukten av 400V el-zappat kött som drar in mössen ...
 
Grejjen är den att det inte är någon belastning när man inte är där och därför ganska kallt, men min teori är att en råtta har trillat i och "skapat" lite värme och sen så har de andra sökt sig till värmen!:D
 
Behövs nog inga större laster för att de skall känna värmen och kuta i VP-rören. Äckliga och ren brandfara är de i alla fall.
De brukar annars fastna rätt bra i dosorna till radiatorer med.

Katt rekommenderas.

En sak slog mig, kan man inte upplysa mössen om att det krävs behörighet för att rota i en central så är man av med problemet?

/Kent
 
Redigerat:
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.