Här börjar det gå illa.

Glufsglufs skrev:
Alltså....nu för tiden får du gjuta in en EKLK i väggen utan rör så att förlägga en godkänd kabel "ytligt" i väggen är inga problem, att lägga i rör är ju bara en bonus då den blir omdragningsbar.
Men nu pratar vi om kabel i väggen mot ett badrum. Det är problem att förlägga den ytligt, oberoende på om man läser lagen, SS eller bibeln. Det är också ett problem att du så nonchalant avfärdar det bara pga av du inte läst SS.

Glufsglufs skrev:
Sen är väl reglerna så att det är KRAV på jfbr i allmänna lokaler men i hemmet så är det många som undantar tex kyl/frys, vvb osv.
På detta forum rekommenderar vi ingen att undanta kyl o frys. Det gör inte elsäkerhetsverket heller.

Glufsglufs skrev:
Sen har jag en fråga till Bo.....vilket regelverk läser du? Vi har inga fasta i sverige nu så som gula eller blå boken, vio installerar mest på riktlinjer och diverse olika SS alternativ, sen EU får man göra mycket konstigt som man ändå aldrig skulle tänka sig att göra.
Här börjar det gå riktigt illa. Vad i @/&%¤@#¤%& menar du??? Detta är ett konsumentforum.
 
Bo Slitberg:

1. Just vad du skriver som svar angående kabelförlägning ytligt kan jag inte påstå att jag fattar ett dugg av vad du menar. Mitt inlägg var bara ren ironi över alla dessa jävla godkänande av kabelförläggningar som kom för nått år sen då man i princip fick tillstånd att kasta runt kabel hur som helst i väggarna, jag gillar alltså inte många förläggningstyper som är godkända.

2. Jag rekomenderar inget om något där, jag konstaterar bara hur det ser ut ute hemma hos folk och deras villjor inför en installation, självklart sätter man då istället två jfbr och det har man ju gjort ett antal år men det finns som sagt kunder som dels inte vill att det ska brytas på kyl/frys och/eller tycker det är en onödig kostnad att köpa två jfbr. Jag vet inte hur många hushåll jag kommit till som man ser i centralen att det sitter en jfbr som inte tar med kyl/frys och kanske mer saker i köket, sen när installation skedde är ju olika.

3. Ska jag ljuga om att SS inte är riktlinjer? Det finns en anledning till att eljobb ska skötas av utbildad personal så vare sig SS är riktlinjer eller en bunt punkter refererade av ELSÄK så ska arbetena utföras av utbildad personal och inte lekmän vilket också leder till det återkommande "detta är ett konsumentforum" så säg inte det ena eller det andra. Ja, detta är ett konsumentforum där en massa lekmän med blandade kunskaper om elinstallationer ställer frågor och tyvär i vissa fall får svar goda nog för dom att prova installera själva och riskerna med det är ju rent ut sagt livsfarliga vissa fall, så om vi ska spinna vidare på att det är ett konsumentforum så bör då kanske inget sägas om hur man gör för att få en anläggning/apparat att fungera.
Det finns hemmapulare som lär sig att koppla och fine, dom gör rätt på den punkten men sen kanske dom gör det 0,75 tråd för den är billigare.

Det jag menar är helt enkelt att, skit detsamma nu vad som styr en elektrikers installation, ELSÄK, SS, båda i kombination eller dokumenterade avsteg, lekman skall likförbannat inte pula själv.

Det finns vissa hantverksyrken där utbildning krävs pga risker av olika slag och elektriker är ett av dom. Sen kan jag säga att jag ger blanka fan i hur andra elektriker förhåller sig till att tala om för lekman hur dom ska göra, det är var elektrikers eget ansvar att ha på sitt samvete om en olycka skulle ske pga av deras "hjälp".

Sen återigen till er alla som läser och nickar eller svarar på tråden, ingenstans i mina inlägg har jag sagt att det är ok att frångå SS men yrkesman kan göra det om det som Akzid sagt ett antal gånger att det dokumenteras och sen som Rrrr söger, ja från början syftade jag inte alls på elsäkerheten när det gäler att frångå något från SS, det är det bara andra som tolkat min text som.

Sen ka jag nämna att enligt personen jag pratade med på elsäkerhetsverket så sa han (jag citerar) "som myndighet säger jag som så att om man följer SS så kan man lämna anläggning med gott samvete om att man fullgjort en elsäker installation" och då frågade jag helt enkelt om avsteg från SS och då svarade han " SS är riktlinjer och rekomendationer och eventuella avsteg ska dokumenteras men ändå hålla en elsäker standard"

Så jag vet inte jag, vad man nu ska säga om det.

Ni får tjöta vidare om ditten o datten och om vad jag skrivit om vad och om det är något problem med det så gör en förfrågan till elsäkerhetsverket och skicka mig sen ett pm om ni får något svar som inte överenstämmer med det jag sagt, så kan jag då berätta vem jag pratat med där också.
 
Det kanske är dina problem att uttrycka dig på Svenska som orsakat allt gräl här. Mitt namn är felstavat, din ironi ang kablar i vägg framgick inte i ditt tidigare inlägg, och dina andra inlägg kan faktiskt tolkas som att du tar lätt på JFB och SS då det framgår långt ifrån tydligt vad du menar - om du förordar någonting eller bara berättar vad du råkat se hemma hos någon etc. Varför får du annars alla dessa mothugg?

PS. Om du läser SS 436 40 00 så får du veta vad som gäller ang "ytliga" kablar i badrumsväggar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det kanske är dina problem att uttrycka dig på Svenska som orsakat allt gräl här. Mitt namn är felstavat, din ironi ang kablar i vägg framgick inte i ditt tidigare inlägg, och dina andra inlägg kan faktiskt tolkas som att du tar lätt på JFB och SS då det framgår långt ifrån tydligt vad du menar - om du förordar någonting eller bara berättar vad du råkat se hemma hos någon etc. Varför får du annars alla dessa mothugg?

PS. Om du läser SS 436 40 00 så får du veta vad som gäller ang "ytliga" kablar i badrumsväggar.

Hur ditt namn är stavat är ju inte ens intressant för du förstog ju ändå i och mad att du svarade. Om sen forumet är en uppvisning i hur svenska språket ska skötas i trådarna så har du ju en poäng. Att man inte förstår ironi i en skriven text förstår jag fullständigt och just pga att det var ironi så fanns det ingen anledning att prata vidare om det för det var heller ingen annan som spånade vidare exakt på just den punkten (förutom du nu då) men att jag inte gillade alla förläggningssätt av kabel tog jag upp i mina texter vid åtminstonde ett tillfälle, kanske två. Om man sen tolkar att jag tar lätt på SS så är det upp till var och en, det enda jag sagt är att det är riktlinjer, inte lag samt att ELSÄK refererar till SS (plus senare bekräftat återigen i samtal med elsäkerhetsverket). Vad gäller jfb så tyckte jag att jag förklarade ganska bra i mitt senaste inlägg om det, ingen tog upp den punkten separat heller tidigare. Ingenstans i mina texter kan man se att jag förodar något som skulle gå emot elsäkerhet, tolkar man det så bör man läsa en gång till.

Det jag Rrrr och Akzid snackat om från början var att dom inte tyckte att man skulle säga att man ska kringå SS i ett kundforum, en misstolkning tyvär då jag endast menade att att SS inte är lag utan riktlinjer, sen har det gått den vägen framåt.

Sen är det ju också så när det gäller jfb att regeln om att alla uttag upp till 20A som används av lekmän, i allmänbruk plus att alla eventuella utökningar ska skyddas (men vissa undantag får göras för speciella uttag) ska gå över jfb inte blir "tvingade" svensk standard förän 1/4-10 (vilket är vilken dag som helst) men förhoppningsvis så ska väl alla firmor haft det som bruk i alla fall i ett år tillbaka men ändock, det har varit endast en riktlinje/rekomendation, övergånstid eller vad man nu ska kalla det än så länge.

Och åter igen, slå en pling till elsäkerhetsverket, fråga efter någon som kan svara på frågor om föreskrifterna och får du/ni något annat svar än vad jag påvisat i mina inlägg så skicka ett pm om vad dom sa så ska ni få namnet på den jag pratade med.

Vill bara inlägga att till och med Akzid mjuknat så pass att han säger " I alla mina inlägg som jag har skrivit så säger jag också att SS INTE är lag. Men att du i princip måste följa det endå." Observera det jag gjort understruket :D (sorry Akzid men jag kunde inte låta bli, i princip vad jag menat hela tiden :))

Och slutligen, som Rrrr sa nyligen och som jag menade på vid något tillfälle är ju att SS är mycket skrift varav allt inte behövs följas blint då det alltid finns tillfällen för undantag (och det jag menar då är enkla saker som inte påverkar elsäkerheten) och dom ska dokumenteras på ett eller annat vis, byggmötesprotokoll, via egenkontroll eller någon annan separat text. Men observera att fortfarande är det så att lekman ska inte pula med elen så vad som eventuellt kan frångås eller inte berör bara en utbildad yrkesman under behörighet som VET hur det ska handhas vidare för att inte elsäkerheten försämmras. Något för alla hemmapulare att fundera på, anlita elektriker så kan den personen lösa "ett omöjlig uppdrag" på ett elsäkert vis och kanske då tillfredställa lekmannens väldigt speciella önskan, om det nu finns någon sådan.

Ingenting är omöjligt....bara olika jobbigt!
 
Jag tror vi får låta den tråden dö ut och istället börja på nu kula. Det är förhoppningsvis missförstånd här.
 
Troligen mer missförstånd än nödvändigt ja.
 
Ja, väldigt tråkigt att folk behöver reagera så på missförstånd.
 
Ja Glufs är ju ny här så vi kan förlåta han :D

Fast jag tycker att man ska vara lite försiktig med vad man säger till glada hempulare här. Tex brukar jag protestera mot då någon säger "Det är helt ok med 13A till 1,5mm2", även om det ibland är helt ok om man räknar på de.
 
En kollega sa att man alltid kan sätta 13A på 1.5mm2. Då slog jag honom på fingarna och sa nej. :)

//Patrik
 
Snällt av dig Rrrrr :D
 
Säg att man skall bygga ett nytt hus. Är det lagmässigt ok att bara sätta JFB till kök, badrum och på utomhusuttag/belysning? Vill nämligen inte att pump, värme, kyl, frys och allt går bara för det är fukt i en förlängningskabel som ligger ute ex, samt att jag tycker inte vanliga rum är spec utsatta.
Dvs räcker det med jordade uttag i hela huset och JFB endast för utomhus/kök/badrum?
 
Redigerat:
I nya hus ska alla uttag föregås av jfb även spis-uttag, fast anslutna objekt bör.

Det finns ingen anledning att inte ha jfb på alla grupper i en villa.
Personligen brukar jag sätta 300mA BSA på panna, (VP) och VVB resten selektivt på flera 30mA
 
Mikael_L
from92 skrev:
Säg att man skall bygga ett nytt hus. Är det lagmässigt ok att bara sätta JFB till kök, badrum och på utomhusuttag/belysning? Vill nämligen inte att pump, värme, kyl, frys och allt går bara för det är fukt i en förlängningskabel som ligger ute ex, samt att jag tycker inte vanliga rum är spec utsatta.
Dvs räcker det med jordade uttag i hela huset och JFB endast för utomhus/kök/badrum?
NEJ! det räcker inte.

Dagens regler föreskriver att allt är skyddat av JFB. Förutom en del svårapplicerade undantag är det väl endast fast inkopplad utrustning som kan undantas.

Om du är jätteorolig så delar du upp på två olika JFB. En som tar hand om typiska krångelgrupper och den andra resten.
Delar du upp på tre JFB så kan det blir 1. krångelgrupper, 2. hög säkerhetsgrupper, 3 allt annat.

Där 1 är utomhusuttag, varmvattenberedare, infravärmare osv
2 är kyl/frys, serverrummet osv

Men ärligt talat. minst 90% av husen byggda de senaste 10 åren har endast en JFB, jag har inte hört något om att problemen är stora ...
 
Mikael_L skrev:
Men ärligt talat. minst 90% av husen byggda de senaste 10 åren har endast en JFB, jag har inte hört något om att problemen är stora ...
Kanske för att jfb aldrig motioneras :D
 
spinout skrev:
I nya hus ska alla uttag föregås av jfb även spis-uttag, fast anslutna objekt bör.
Okej, så det blir en olaglig installation om man gör på det viset jag föreslog?
Men kan man göra en grupp med JFB som täcker alla uttag, kök, badrum och utomhus och en som täcker takbelysning, pumpar, vvb, kyl/frys, värmeelement som INTE har JFB?

Dvs Komma undan att ha JFB på något av följande: takbelysning, pump, vvb, kyl/frys, datauttag, värmeelement?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.