Hur stor sten klarar en grävskopa av att flytta på... Vi har en sten som är nästan i manshöjd (åtminstonne en liten man strax över 1,40 kanske) över mark. Det är givetvis moöjligt att veta hur stor stenen är under mark, men hur går man till väga för att flytta/spränga/åtgärda stenen? Vad är liksom steg ett? Hur bedömmer man storleken på HELA stenen? Gräva för hand runt om?

....så många frågor...

W
Grävskopor sitter på grävmaskiner så det det är nog en grävmaskin som ska flytta stenen ;) Styrkan på dessa beror givetvis på storleken. Finns från ca 900kg till 200 ton. En 140 cm hög sten kan ju väga allt från 0kg till oändligt mycket då du inte skriver bredden på den.
Är det en sten då? Kanske e det berg.
Hur som helst så är det inga problem vare sig att spräcka den eller ta bort den med grävmaskin men tipsen beror ju på storleken så om du anger bredden eller liknande så blir det lättare samt om du ska ha dit en grävmaskin i annant syfte.

Spräck (eller spräng) stenen så kan en större lastmaskin ta hand om den. Det blir betydligt dyrare att ta dit en stor grävmaskin.

Hur mycket, mellan den smutsiga tummen och armbågen, kostar det att ta dit någon som spränger en stenbumling? (Jag har ingen aning, så alla "gissningar" är bättre än mina... )

Bredden på stenen är kanske 2 m i diameter... hyfsat rund...

Det låter som min sten som jag lät en firma spränga i höstas. Själva sprängningen kostar inte så mycket, det som tillkommer är grävmaskin som lyfta en sprängmatta som ska täcka stenen. Sprängmattan väger ett ton. Sedan måste stenbitarna forslas bort med hjälp av både grävmaskin och dumper.

Problemet kan vara att hitta en sprängare som vill göra ett så litet jobb som att spränga en sten. Jag funderade ett tag på att försöka själv med snigeldynamit och jag är glad att jag avstod för stenen var större än vad man först trodde. Merparten låg under marken.

Räkna på ca 5-10 000 kr för allt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.