Saxlyft är kanske det man ska satsa på.. Varit inne på 2pelare länge men får kanske ta en funderar igen. Räknar man på 2 bilar som ska hållas igång och man vet vad ett fälgkors och skiftnyckel är kan man räkna in en lyft ganska snabbt:) Bara däckbyten kostar ju en rejäl slant per år:) och visst är det billigare att använda en domkraft men det gör man bara inted^_^b
 
Nu måste det sägas, kan inte hålla mig längre. Garage inte bara byggs utan ska byggas av en enkel anledning:

Där ska bilen/bilarna stå istället för att stå på eller utmed trottoaren där de är i vägen när morgontidningen ska levereras!
Och hör sen :D

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Nu måste det sägas, kan inte hålla mig längre. Garage inte bara byggs utan ska byggas av en enkel anledning:

Där ska bilen/bilarna stå istället för att stå på eller utmed trottoaren där de är i vägen när morgontidningen ska levereras!
Och hör sen :D

Kjell G
Det finns inga trottoarer där jag bor. Innebär det att jag slipper bygga garage?

Jag körde som tidningsbud ett par veckor sommaren 2001. Då fick jag lära mig att om det stod en bil framför brevlådan så lade man tidningen på bilen och inte i brevlådan. Tidningsbud är ett intressant jobb på så sätt att man inte kan sköta det utan att bryta mot trafikregler. Jag vill inte prova igen.

Erik
 
Avemo skrev:
Det finns inga trottoarer där jag bor. Innebär det att jag slipper bygga garage?

Jag körde som tidningsbud ett par veckor sommaren 2001. Då fick jag lära mig att om det stod en bil framför brevlådan så lade man tidningen på bilen och inte i brevlådan. Tidningsbud är ett intressant jobb på så sätt att man inte kan sköta det utan att bryta mot trafikregler. Jag vill inte prova igen.

Erik
Bra tänkt, på många ställen finns trottoar bara på en sida, eller inte alls. Självklart är det inget tvång på att bygga garage, det går utmärkt att ha carport, eller bara en p-plats på tomten. I våra kommuner finns det oftast reglerat i detaljplanen att villaägare förväntas bereda plats för egna (och även besökares) bilar på den egna tomten men vid större kalas kan det bli jobbigt :)

Och när det gäller trafiklagar så skulle inte vare sig post eller morgontidningar kunna delas ut med bil eller cykel, dessa fordon får inte köra på trottoarer. Men hittills under närmare 40 år som tidningsbud har jag inte blivit stoppad, och jodå, poliserna är vakna på nätterna också.

När det gäller bilar som står i vägen har jag istället provat att lägga ett meddelande med tidningen eller ta personlig kontakt. Det finns inget som slår det senare när det gäller att komma till rätta med mindre problem, för det är ju inga stora grejer för den enskilde villaägaren men för ett bud som har 3-400 hushåll/tur kan det bli liiiiite jobbigt.:p

Kjell G
 
Göran.W
Även jag har kört tidningar och det är för mig en gåta varför folk parkerar på gatan när dom både har garage och en uppfart som rymmer 2 bilar.
Kör vitvaror i dag och det är allt annat än lätt att parkera i villa kvateren när alla bilarna står på gatan och inte på uppfarten eller i garaget.
 
Guzzi skrev:
Här i området får vi bygga 70 + 40 kvadrat. Jag kan bara konstatera att jag gjorde fel. Jag skulle byggt hus på 40 kvadrat och garage på 70.

Men varför kalla det garage då? "Verkstad" passar väl bättre så faller väl frågan? Då gick det genast över till att bli en språkfråga istället :)

Men visst, många har frågat mig om varför jag inte har bilen i garaget och det enkla svaret är att det har aldrig varit meningen.
Vi får bygga 120+50 och jag försökte bygga garage på 120 och hus på 50+källare+loft men det gick inte :(
 
Kjell_G skrev:
Bra tänkt, på många ställen finns trottoar bara på en sida, eller inte alls. Självklart är det inget tvång på att bygga garage, det går utmärkt att ha carport, eller bara en p-plats på tomten. I våra kommuner finns det oftast reglerat i detaljplanen att villaägare förväntas bereda plats för egna (och även besökares) bilar på den egna tomten men vid större kalas kan det bli jobbigt :)

Och när det gäller trafiklagar så skulle inte vare sig post eller morgontidningar kunna delas ut med bil eller cykel, dessa fordon får inte köra på trottoarer. Men hittills under närmare 40 år som tidningsbud har jag inte blivit stoppad, och jodå, poliserna är vakna på nätterna också.

När det gäller bilar som står i vägen har jag istället provat att lägga ett meddelande med tidningen eller ta personlig kontakt. Det finns inget som slår det senare när det gäller att komma till rätta med mindre problem, för det är ju inga stora grejer för den enskilde villaägaren men för ett bud som har 3-400 hushåll/tur kan det bli liiiiite jobbigt.:p

Kjell G
Man är säkert jättepopulär om man knackar på vid fyratiden o säger att tidningen ligger på din motorhuv för jag kommer inte åt din postlåda. När det är -25 grader ute.
Några mornar med sånt så skulle jag flytta bilen. Nu har jag ju inte tidning men väl vita kuvert m plastfönster hamnar ju i lådan.:)
 
Precis kjell g . vafan ska man ha ett utrymme med en massa skit när man kan ha en bil där som är fräsh varje morron där den inte är ivägen. Har man inte plats för ett förråd så är det väl okej ha fullt med grejer i garaget.
 
RoTe
Jag säger, varför byggs fortfarande villor, när man kan bo i garaget? Är det bara jag som lever för bilhobbyn? Utan bilhobby, vad finns det då för anledning att leva?
 
RoTe skrev:
Jag säger, varför byggs fortfarande villor, när man kan bo i garaget? Är det bara jag som lever för bilhobbyn? Utan bilhobby, vad finns det då för anledning att leva?
Jag håller med fullständigt. Vintrarna skulle bli outhärdliga. Skulle inte klara mig utan mitt garage där jag har mina leksaker som bil, hoj och en gammal Puch dakota. :D.

// Jojje
 
Jojje_63 skrev:
Jag håller med fullständigt. Vintrarna skulle bli outhärdliga. Skulle inte klara mig utan mitt garage där jag har mina leksaker som bil, hoj och en gammal Puch dakota. :D.

// Jojje

+1

Mitt garage är inte riktigt färdigt men jag ser redan fram emot att kunna gå ut och fixa med hobbybilarna och att ta med barnen och lära dom. :)

// Magnus
 
Lizzardo
RoTe skrev:
Jag säger, varför byggs fortfarande villor, när man kan bo i garaget? Är det bara jag som lever för bilhobbyn? Utan bilhobby, vad finns det då för anledning att leva?
Jag håller helt med dig.
I garaget ska det finnas minst ett projekt och så måste det även rymma alla dessa delar man av någon konstig anledning samlar på sig.
En riktig arbetsyta med bänk och alla roliga verktyg.......

Aldrig att allehanda skräp som byggmaterial, trädgårdsmöbler etc skulle komma in i mitt garage :p
Bilen ställer man i Carporten, det blir smutsigt i garaget om den ska rulla ut och in....
 
Nästan hundra kvadratmeter kärlek är en lisa för själen!
 
Gabbe1 skrev:
Men om detta utrymme nu spelat ut sin roll så varför är det då så attraktivt vid husförsäljning?
Ett hus med fint garage blir (enligt mäklare jag talat med) mycket lättare att sälja.
Ja så är det, det skall liksom finnas där. Det är som en handburgare med extra allt:)

Men visst spelar det roll vid en försäljning.
 
Här är en till som nyss kommit in från garaget.
Naturligtvis fullt med allsköns bråte men i lyften hänger Dodgen...... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.