idag murar man väl med cementbruk men i gamla skorstenar som är utdömda och behöver repareras kan det ju lika gärna vara kalkbruk som rör sig betydligt mer.
 
C
Man använder eldfast bruk, dvs C-bruk till eldstäder och skorstenar, såvida jag inte är helt felinformerad. Om det är cementbaserat har jag ingen aning om.
 
cheetah1 skrev:
Man använder eldfast bruk, dvs C-bruk till eldstäder och skorstenar, såvida jag inte är helt felinformerad. Om det är cementbaserat har jag ingen aning om.
C-bruk är väl inte mer eldfast än annat bruk och det är baserat på cement med en andel kalk i för att vara följsammare än A bruk. Frågan är ändå om det är så pass följsamt att det lämpar sig för glidgjutningar, det var väl det som var kärnfrågan. De som renoverar använder ju en särskild typ av bruk av given anledning vill jag påstå ?
Det är som sagt inga problem att få en gjutning med c bruk att de både snygg ut och bli godkänd men hur ser det ut om ett år, två år?
 
C-bruk är väl vanligt cementbruk,ej samma sak som eldfast bruk!.

Eldfast bruk är också cementbaserat, men innehåller inte vanlig sand som ballast, utan en värmetåligare variant.

Cementbaserade bruk är orörligare än bruk med kalk som bindemedel (kalkbruk) sen kan man blanda bruk med både cement & kalk som bidndemedel för att på ett mellanting.. (För både styrka och flexibilitet)

Sen förekommer diverse olika tillsatser för att få olika egenskaper...

För att vara på den säkra sidan: Använd en glidgjutningsmassa som är tillverkad just för det ändamålet...
 
Här är en länk till en YouTube film från Estland som visar glidgjutning med Schiedels massa. Fast de är kanske nog så hårdhänta vid rengöringen. Jag skulle nog gå lite mjukare fram, särskilt i en gammal kalkbruksmurad skorsten.

http://www.youtube.com/watch?v=5rfkX-FYI2U
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
För att se bra ner i pipan firade jag ner en vanlig glödlampa i en lamphållare med lång lampsladd, suveränt bra att kunna få ljus ner i pipan. Såg iofs inte längre än till att pipan krökte sig men det var ändå till mycket hjälp.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hur stor kudde hade ni som tillverkat egna? Mina pipor är halv/halv, ca 140*140 mm och den dragkudde man kan köpa till den storleken är 200*200 mm, tycker det känns lite stort...
 
Du behöver inte köpa någon dragkudde.
Jag beskrev ju hur jag byggde min.
Det kostade c:a 15 kronor.
Då blir den perfekt för din pipa och dessutom nästan gratis.
 
Jo jag tänkte ju bygga en egen kudde enligt din beskrivning men jag hittade bara måtten på bottenplattan som va 100x100mm så jag undrade vad du/ni hade för dimnension på era hemmagjorda kuddar...

Mvh Gren
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Glidgjutning av bruk baserad på cement kan väl knappast vara bra i en skorsten. Den ser väl till en början utmärkt ut men får med tiden sprickbildningar och lossnar.
Borde vara ett jäkla jobb med att få loss en glidjutning av cement.

En glidgjutning av kalk som (E)bruk eller hydraliskt bruk borde väl vara mer lämplig. Vilket av dessa skulle passa mig bäst med en kalkmurad skorsten bäst
För att få bättre hållbarhet på bruket har jag fått till min vetskap att en mindre iblandning av fibrer"isolering" ska vara bra.
Vilken typ av fiber?
På jobbet hade vi någon vit typ av långfibrig isolering av ugnarna som tål upp till 1500grader iblandat i någon vit smet till våra glasugnar.

.
 
Redigerat:
Kan man möjligen använda glaskross i bruket. För använd man det som isolering i ugnar?
 
har läst denna tråd om och om igen. Är verkligen mäktigt imponerad av alla som gjort detta själva och fått tummen-upp av sotaren.

Men jag har även noterat att många kör med C-bruk och har funderat lite på om detta går att använda när man eldar med panna?

Pratade med grannen(murare) och han sa att när de glidgjuter så använder de ett keramikbruk för C-bruk inte håller vid så höga temperaturer..

Så nu till Er som gjort detta själva: eldar ni i ved/pellets/olje/annat-biobränsle panna eller eldar ni i Kaminer?

Och till sist, Zingo, hur ser din kanal ut idag? det är nästan 4 år sedan du startade tråden :D
 
Gren: om din skorsten är 140 x 140 ska du göra bottenplattan 100 x 100, dvs 2 cm mindre på alla sidor så att du kan få skumgummit att pressa sig lagom hårt mot väggarna. Eller jag förstår inte frågan...

wodlemorth: Om några veckor ska mina pipor sotas för första gången och jag ska helt enkelt låta sotaren få bedöma hur det ser ut. Har inte tittat själv på ett år. Blir spännande. Ska rapportera.
 
  • Gilla
p-Petson
  • Laddar…
Jo jag är med på måtten på bottenplattan, men vilken dimension hade du på kudden?
Har byggt en ställning till vinchen nu så det närmar sig ett test så småningom :)
Tack iaf för att du delar med dig av sin kunskaper d^_^b
 
Kudden var ett "urklipp" från en tunn gammal sängmadrass av skumgummi. Den var c:a 4 cm tjock och kanske 10 cm bredare än plattan åt alla håll. De 4 centimetrarna pressas alltså ihop till 2 på vägen upp och bruket trycks av sin egen tyngd in i springorna.

Spännande att höra hur det går. Gör lite testdragningar först bara så att du ser att inget fastnar på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.