Ja det ser ju verkligen misstänksamt ut.
 
Tja, om man tittar på hans hyfsade gräsmatta.. Så verkar han ju ha lite kunskap ;).. Det om Wiper kan jag iaf hålla med om :).. Och nej, jag är inte sonen :p ;)

Men sak jag inte sett på hans sida är vad man ska göra åt de här gula/kala fläckarna som blir när gräset inte klarat av att ligga under snön såpass länge som det blev i vinter.

Får väl sprida ut lite jord o så lite frön... Det lär ju bli väldigt varmt o fint ett par dagar nu det måste ju vara rena kuvösen för gräset :D
 
B
Har ni kikat på Robocare.se ?

Det är en belgisk klippare. verkar väldigt robust.
 
miniGranis skrev:
Råkade skapa ny tråd istället för att svara här...
Någon som kan yttra sig om G1 ?
[länk]
Batterierna är dyra, 2-3000 typ. Har för mig att det är NiCd t.o.m. men är inte helt säker. Är styrkortet bytt så är nog komponenter som hjulmotorer ganska slitna.

G1 tycker jag känns lite konstigt att köpa nu. Lite som att köpa en 10 år gammal dator eller mobil. Den funkar säkert, men modernare alternativ är så mycket bättre.

Du kan få ganska svårt med service/support till en G1, det var en nisch/skrytprodukt för att visa vad som var på gång. G2 och senare är volymprodukter där klipparen faktiskt ska bidra till vinsten, inte bara kosta utvecklingspengar.

Ska du köpa beg, satsa på en G2 yngre än 2003-2004.
 
Bandbredd skrev:
Fastligt tyst det är i denna tråd med tanke på säsong. En fråga till er med gröna fingrar. Nu när gräsmattan blev så pass bra som den blev förra sommaren tack vare automower så undrar jag när det är dags att ge gräsmattan "mat" och vad är bästa alternativet?

Nonkan, du är saknad :)
Jag är här ibland, men det är fasligt mycket på jobbet den här tiden på året och då när man kommer hem vill man prata om vadsomhelst förutom gräsklippare :)
 
Nonkan skrev:
Batterierna är dyra, 2-3000 typ. Har för mig att det är NiCd t.o.m. men är inte helt säker. Är styrkortet bytt så är nog komponenter som hjulmotorer ganska slitna.

G1 tycker jag känns lite konstigt att köpa nu. Lite som att köpa en 10 år gammal dator eller mobil. Den funkar säkert, men modernare alternativ är så mycket bättre.

Du kan få ganska svårt med service/support till en G1, det var en nisch/skrytprodukt för att visa vad som var på gång. G2 och senare är volymprodukter där klipparen faktiskt ska bidra till vinsten, inte bara kosta utvecklingspengar.

Ska du köpa beg, satsa på en G2 yngre än 2003-2004.
1000 tack, jag hoppade över G1'an, får börja spana/spara till en G2.
 
Nya modeller på gång? De snart utgående "pimpas" som sista åtgärd? :D
 
  • AM220ACCOL.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, fenomenet "facelift" kan tydligen appliceras även här.

Är det någon som har köpt Automowerknivar på Ebay? Det är ca halva priset inkl frakt jämfört med hemma. Erfarenheter? (Förutom att det är bättre att stödja lokala handlarn...)
 
Hej!

Jag har en fråga om begränsningstråden som ni kanske kan svara på.

Jag ska snart lägga plattor kring mitt hus och funderar på att lägga ner en begränsningstråd under den yttersta plattraden så klipparen kan klippa upp mot plattan och inte lämna gräs som jag måste ta med trimmern.

Plattorna är 4 cm tjocka !

Vad tror ni??
 
Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Jag har en fråga om begränsningstråden som ni kanske kan svara på.

Jag ska snart lägga plattor kring mitt hus och funderar på att lägga ner en begränsningstråd under den yttersta plattraden så klipparen kan klippa upp mot plattan och inte lämna gräs som jag måste ta med trimmern.

Plattorna är 4 cm tjocka !

Vad tror ni??
Behövs inte. Du lägger begränsningskabeln c:a 10 cm ifrån plattkanten så klipper den en bit över kanten. Kabeln ligger normalt 30 cm från den gräns där den tar emot hindret. Standard är att den passerat kabeln med 17cm, men detta går att ändra.
 
Johan Gunverth skrev:
Behövs inte. Du lägger begränsningskabeln c:a 10 cm ifrån plattkanten så klipper den en bit över kanten. Kabeln ligger normalt 30 cm från den gräns där den tar emot hindret. Standard är att den passerat kabeln med 17cm, men detta går att ändra.
27 cm, annars håller jag med ;)
 
Kan väl iofs finnas ett syfte i att slippa ha kabeln ovan jord. Jag skulle nog passa på att lägga den under plattorna när man ändå håller på. Får man ju även märlor över till andra områden. Och kan vertikalskära utan oro, om lusten skulle falla på (vilket den iofs aldrig gör, men ändå). Frågan är väl bara om de där 4cm sten släpper igenom signalen..? När man gräver ner den i jord har jag för mig att det är ett maxdjup på 20cm som gäller, så det känns väl som att 4cm platta borde funka.
 
Wiper One eller Automower 260...

Har förstått att Wiper One har kraftigare knivar, men innan jag fått styr på tomten kommer det sannolikt gå både en och två. Vad kostar utbytesknivar till repsektive modell? Någon som har en bild på vardera lösning?

Vilken har bäst stöldskydd/larm? Automower känns rätt väldokumenterad i tråden med pinkod och väldigt högt larm, men hur funkar det på Wiper One?
 
fyrkant skrev:
Frågan är väl bara om de där 4cm sten släpper igenom signalen..?
Det fungerar kalas. Jag har ett ställe där automowern går över 4cm marksten för att komma till ett annat gräsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.