kamilenski skrev:
Haha. Du skriver Exakt det en pappa/svärfar till det ena paret säger! Han är ganska så övertygat att så fort det hela tystnar, blir det skit igen. Fast det är inte säkert att just deras bygge ska tillhöra den 3% problemskaran.
Ligger något i det helt klart. Det bästa är ju att flyga med flygbolag som precis kraschat :cool:

Tror folk är lite insnöade också. Finna ju andra tillverkare som gör billiga hus där man snålar in på precis allt. Älvsbyhus är störst och syns mest bara.

En viss typ av precis är ju tillräckligt desperata och lycksökande för att chansa på precis allt.

Allt från den suspekta varan på Lidl som omöjligt kan vara så billig utan något konstigt, till att förskottsbetala till någon skummis på Blocket som har något till halva priset mot vad alla andra säljer. Samma när de ska bygga. De får in 4st offerter på ett jobb där en vill ha 10.000kr och de andra ligger kring 20.000kr. Självklart väljer man den för 10.000kr och sen står man och snyftar och kan inte förstå hur man kunde bli så blåst.d^_^b
 
jhenrikj skrev:
Han har uttalat sig många gånger förut och det har inte lett till något speciellt. All reklam är bra reklam.
Som reklamare måste jag säga att du (och många andra) är ute och cyklar där. All reklam är defintivt inte bra reklam. Hade Michael Jackson levt hade du ju kunnat fråga honom om affärerna gick bra efter pedofilskandalen ;)
 
Mikael_L skrev:
Var ifrån får du att 45 - 55st älvsbyhus per år har problem?
Är det någon som vet ifall Kalla fakta har hittat de enda missnöjda köparna, eller om det fanns hundratals missnöjda köpare att välja och vraka av?

För min del tror jag (OBS tror) att det finns fler problemhus från Älvsbyhus än de tre som Kalla fakta hittat (en del husägare vet kanske inte ens om att dom har fel på sitt hus), men jag tror inte heller att det är så många som 3%.

Men i vilket fall så verkar fel till mindre kostnad än 5% av entreprenadsumman anses vara ett bra resultat inom byggbranchen, i alla fall efter vad forskning inom Chalmers gjort. Jag försökte googla fram någon rapport, men lyckades inte. Ska försöka lite mer sen.
Tror jag också.
De kallas lyckligt ovetande. :)
Alla är ju inte intresserade av sitt hus och hur det mår. Kanske droppar in lite på vinden men ingen i familjen är intresserad att krypa runt och kolla taket en gång om året utan bristen upptäck efter 10år när innertaket släpper.

Mycket handlar ju om den som monterar så jag tror det finns massor av dugliga hus från denna tillverkare.

Jag har min egen uppfattning klar efter att ha tittat i ett visningshus samt sett deras VD in action.
 
jeppeknaster skrev:
Som reklamare måste jag säga att du (och många andra) är ute och cyklar där. All reklam är defintivt inte bra reklam. Hade Michael Jackson levt hade du ju kunnat fråga honom om affärerna gick bra efter pedofilskandalen ;)
Det är klart att du har rätt...men namnet Älvsbyhus hörs ofta, och så småningom faller skandalerna i glömska men namnet finns kvar och klingar bekant hos folk.
 
jeppeknaster skrev:
Som reklamare måste jag säga att du (och många andra) är ute och cyklar där. All reklam är defintivt inte bra reklam. Hade Michael Jackson levt hade du ju kunnat fråga honom om affärerna gick bra efter pedofilskandalen ;)
Nja du har ju rätt men det rullar väl in någon miljard i dödsboet så något fungerar ju trots allt.

Tror det är en liten törn för ett stort företag som Ä.
Se på ASSA och deras mörkande av dåliga lås. Det var nog en rejäl dipp men jag tror de säljer som vanligt nu.

jhenrikj skrev:
Det är klart att du har rätt...men namnet Älvsbyhus hörs ofta, och så småningom faller skandalerna i glömska men namnet finns kvar och klingar bekant hos folk.
Exakt! Om något år så minns inte folk vad det handlade om men varumärket känns bekant och något man vill titta vidare på.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Tror folk är lite insnöade också. Finna ju andra tillverkare som gör billiga hus där man snålar in på precis allt. Älvsbyhus är störst och syns mest bara.
De får in 4st offerter på ett jobb där en vill ha 10.000kr och de andra ligger kring 20.000kr. Självklart väljer man den för 10.000kr och sen står man och snyftar och kan inte förstå hur man kunde bli så blåst.d^_^b
2 frågor.
1. VIlka andra bygger hus i samma prisläge? De jag hittat som är närmst är Smålandsvillan, men det är ändå stor skillnad på pris.

2. Varför skulle det vara något skumt med ett lägre pris? Det finns väl ingen bransch där priserna är så orimliga som bygg och hantverk? Fick min brunn borrad till halva priset mot de etablerade firmorna genom annons på Blocket...
 
Ad acta
Det är ju bra att det finns ett lågbudgetalternativ om man vill bygga villa som ung tex.
Problemen för älvsbyhus i kalla faktareportagen har ju varit skitproblem för älvsbyhus att ordna, förutom det huset man monterade i regn.
 
Var inne på forumet Allt om Ävslbyhus, ett forum för intresserade av Älvsbyhus och/eller bygger med Älvsbyhus. Nu är det ju så som vanligt att det är de som är missnöjda som hörs mest, men 17 trådar och 98 inlägg med positiva omdömen och 57 trådar och 499 inlägg med negativa omdömen kan ju inte bara vara en tillfällighet.
 
jhenrikj skrev:
Var inne på forumet Allt om Ävslbyhus, ett forum för intresserade av Älvsbyhus och/eller bygger med Älvsbyhus. Nu är det ju så som vanligt att det är de som är missnöjda som hörs mest, men 17 trådar och 98 inlägg med positiva omdömen och 57 trådar och 499 inlägg med negativa omdömen kan ju inte bara vara en tillfällighet.
Statistik i all ära men gå in och läs de enskilda trådarna under respektive rubrik så ser du relativt omgående att det är svårt att dra den slutsats du vill göra gällande ovan...

/ Magnus
 
Intressanta inlägg på det där forumet...folk som hotas med inkasso och falska intyg från ÄH när ÄH vägrar åtgärda fel som kommit upp på slutbesiktningen och som husköparen håller inne med betalning för....
 
magnuse74 skrev:
Statistik i all ära men gå in och läs de enskilda trådarna under respektive rubrik så ser du relativt omgående att det är svårt att dra den slutsats du vill göra gällande ovan...

/ Magnus
Du menar när varannan tråd handlar om folk som har byggt med ÄH som skriver med stora bokstäver, bygg aldrig med ÄH, avbryt om du kan, ÄH håller aldrig vad de lovar, för det läser jag lite varstans i det forumet....

Som jag sa, de som är missnöjda är de som hörs mest, men det finns tydligen väldigt många missnöjda trots allt....och föga förvånande försvarar du företaget med näbbar och klor även på den sajten....
 
L. Mäkinen skrev:
2 frågor.
1. VIlka andra bygger hus i samma prisläge? De jag hittat som är närmst är Smålandsvillan, men det är ändå stor skillnad på pris.

2. Varför skulle det vara något skumt med ett lägre pris? Det finns väl ingen bransch där priserna är så orimliga som bygg och hantverk? Fick min brunn borrad till halva priset mot de etablerade firmorna genom annons på Blocket...
Om det är stor skillnad på pris får du precis samma sak hos båda?
Jag själv har jämnfört en del mellan hustillverkare inför mitt eget bygge. Man får jättefina priser ibland men ju mer du nystar i det hela så har i alla fall jag upptäckt att du kanske inte får samma sak. Eller ännu värre du vet inte riktigt vad du får.

Björklidenhus kan du kika på.
De har ju billiga nyckelfärdiga och vad jag vet ett bra rykte.

Ang detta med väldigt låga priser
Självklart kan du hitta undantag. Ibland pricka rätt och göra klipp.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Nja du har ju rätt men det rullar väl in någon miljard i dödsboet så något fungerar ju trots allt.

.
Allt fungerade före skandalen men flera år efteråt krävdes det att han skulle avlida för att människor skulle glömma skandalerna och minnas honom som en fantastisk människa. Så idag är nog allt glömt och som du säger, pengarna rullar in. Lite offtopic kanske.

Men jag tror inte att alla människor glömmer så lätt, det finns alltid en viss grupp människor som minns och tar reda på saker innan man beslutar sig för att välja husleverantör. Sen finns det å andra sidan många som bara stirrar blint på prislappen och hoppas att de inte ska råka illa ut. För ÄH:ss varumärkesarbete är det här en skandal. Fast å andra sidan har människan en tendens till att ändra uppfattning ganska snabbt, bara priset är det rätta...
 
jhenrikj skrev:
Du menar när varannan tråd handlar om folk som har byggt med ÄH som skriver med stora bokstäver, bygg aldrig med ÄH, avbryt om du kan, ÄH håller aldrig vad de lovar, för det läser jag lite varstans i det forumet....

Som jag sa, de som är missnöjda är de som hörs mest, men det finns tydligen väldigt många missnöjda trots allt....och föga förvånande försvarar du företaget med näbbar och klor även på den sajten....
I det forumet du hänvisar till är det 8-9 missnöjda kunder. Resten är antingen SAMMA hus det rör sig om i flera trådar eller att någon inte tycker om bruna golvlister, att trappen knakar eller att de fått sina fel åtgärdade, frågor eller länkar till mediarapporteringar.

Du kan ju inte bara lyfta ur de delar du tycker gynnar ditt syfte bäst hursomhelst. Det enklaste är väl att alla tar del av rapporteringen istället för att det ska gå via ditt "filter".
http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-forum-30.html
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
I det forumet du hänvisar till är det 8-9 missnöjda kunder. Resten är antingen SAMMA hus det rör sig om i flera trådar eller att någon inte tycker om bruna golvlister, att trappen knakar eller att de fått sina fel åtgärdade eller länkar till mediarapporteringar (ofta om samma hus som redan tagits upp i forumet i någon form).

Du kan ju inte bara lyfta ur de delar du tycker gynnar ditt syfte bäst hursomhelst. Det enklaste är väl att alla tar del av rapporteringen istället för att det ska gå via ditt "filter".
Av de första 25 trådarna i det negativa forumet är det 19 st olika skribenter..Du hävdar alltså att dessa 19 skribenter är maximalt 9 byggen? Du verkar ha väldigt bra koll på exakt vem som är vem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.