Tja,

Vi funderar på att bygga nytt. Vad har ni för erfarenhet/gissning/tro på detta?

Totalsumman ska inte överskrida 2 miljoner. Bankens/svärföräldrarnas/kompisarnas kommentar: Det går inte att bygga något hus för under 3 mille, det kostar alltid mer än du tror!!

Förutsättningar:
Tomt + VA + el + övriga tomt utgifter exl schaktning = 250 000kr
Hus = Tex Älvsbyhuset TYR standard á 1 200 000kr (Måste dock inte vara detta hus/tillverkare)
Schaktningning + grund = Vet ej, fått geotekniskundersökningsdokument men de är ju så svåra att tyda! Men för ett otränat öga och stampning på tomten så verkar den ok, dvs ingen sprängning eller pålning. Ingår grund i tex Ä-hus? Pris idé = 250 000kr!?

Övriga överaskningar = 100 000kr. (målarfärg, så gräs osv)

Summa: 1 800 000kr

Jag klarar mig tillsvidare utan garage, flashig stenmur osv. Så lite gräs ska göras dock.

Rimligt eller är jag en drömmare? ;)

Jo, kalkyl från Ä-hus bla är på G, men tills den kommer så vore det kul med era idéer.

Tack på förhand!

Mvh
mrtux
 
A
Självklart går det att bygga billigt om man kan göra en del själv, tumma på kvalitet och inte köpa något exklusivt vad gäller kök, badrum m.m. Frågan är bara hur mycket man ångrar sin snålhet i slutändan?
 
Ett Älvsbyhus bör gå att bygga runt 2millar med de förutsättningarna på tomtpris, ingen sprängning eller mycket fyllning osv.
Förutsatt också att du gör gräsmatta osv. själv.

Det gick iaf för något år sedan, tror inte det blivit så mycket dyrare idag.
 
1,8 för ett nytt hus köpt av hustillverkare låter lite, väldigt lite. Bygger man allt själv i lösvirke och handlar det som är billigast, har tid att vänta på rätt tillfälle, köpa beg, så går det nog att komma undan billigare ändå.

Men vad blir det för hus där alla tillval antingen valts bort helt eller alltid är det billigaste? Och har Ni tid att sitta och vänta på att det billiga ska bli ännu billigare?

Om jag hade 3 mille skulle jag absolut kunna tänka mej att försöka, det vore bara roligt, men att inte ha mer pengar än så och stå med ett 2/3-hus och tom plånbok vore inte lika roligt. Du har ju inte ens koll på vad grundjobbet kommer att kosta?

Jag har byggt ett hus i egen regi med släktens hjälp, vi valde iofs inte det billigaste hela tiden (blir liksom ett j-t trist hus då) men bortsett från det så tror jag att ska man bygga så billigt som möjligt måste man bygga själv. Att köpa ett färdigt hus som Du tycks planera och leja bort grundjobbet osv osv kommer att kosta betydligt mer än 1,8 mille.

Det finns några trådar om Älvsbyhus, läs dom innan Du köper nåt sånt alla fall.
 
mickeosus skrev:
Självklart går det att bygga billigt om man kan göra en del själv, tumma på kvalitet och inte köpa något exklusivt vad gäller kök, badrum m.m. Frågan är bara hur mycket man ångrar sin snålhet i slutändan?
Sant, men ett 60 tals hus med blåbetong, takrenovering, dränering, fuktskydda källaren, badrumrumsrenovering + kök för 1,5 mille känns inte så roligt heller.

Men visst, det är mycket man skulle önska som tillval.

/mrtux
 
Jan-Å skrev:
. Att köpa ett färdigt hus som Du tycks planera och leja bort grundjobbet osv osv kommer att kosta betydligt mer än 1,8 mille.
Ok, du har min uppmärksamhet... Varför ska det behöva kosta betydligt mer?

Schaktning förstår jag kan skena iväg, men jag tänker inte köpa tomten ifall det visar sig bli dyrschaktat. Men enligt kommun är det det bra mark.

Annars förstår jag inte vad som kan tänkas tillkomma som en överaskning?

Ränta under byggtiden, pantbrev mm har jag räknat med... och det är inga jättekostnader/överaskningar.

/mrtux
 
mickeosus skrev:
Frågan är bara hur mycket man ångrar sin snålhet i slutändan?
Jag tycker att ordet "snålhet" är ganska nedvärderande i sammanhanget. För många är det helt enkelt inte möjligt att lägga 3 miljoner på ett hus. Ska man då inte få slippa ha grannar på 1 decimeters avstånd om man kan lösa det till en lägre kostnad?
Jag räknar kallt med att komma ner långt i pris på ett hus och det lutar åt Älvsbyhus just nu. Vi har ingen gammal bostad att sälja så det blir till att spara ihop till kontantinsatsen efter egen förmåga.
Tyvärr har ju räntorna varit låga ett tag nu så utbudet av hus lär öka inom något år vilket gör det till en större risk att bygga nytt på vår tomt.
Nånstans måste man ju säkerställa att det man lägger ner går att få tillbaka.
 
Jag tvivlar, men det är Din målsättning att fixa det det med den budget du sätter upp. Men räkna klart med att du bör ha tillgång till ytterligare en halv mille, för just det där oförutsedda som hela tiden tillkommer. Jag bygger själv i lösvirke, gör allt jobb själv, utom el och en del rörjobb, men utan någon budget, = jag vet att jag får cykla och hämta det som behövs, annars blir det inget hus.
 
Hej.

Vi bygger nu till sommaren. vi bygger med smålandsvillan. villa visingsö 1½ plans. pris för allt:

2 188 700:-

då är det allt från pantbrev, tomt, va, 150 000:- i materialkostnad för att inreda övervåningen, schaktning, grund, fyllnadsmassor, anslutning telia, bygglov, och då är ingår även de tillval vi gjort som är på 152 000:-

lite billigare kommer det bli då kommunen som vi köpte tomten av gjorde fel, så dom får stå för hälften av VA anslutningen, mao. 52 875:-

mvh micke
 
L. Mäkinen skrev:
Jag tycker att ordet "snålhet" är ganska nedvärderande i sammanhanget.
Jag tar inte åt mig, men även om vi väljer ett Ä-Hus TYR så blir standarden högre än vi har idag. Såväl miljön inne som ute.

Jag känner inte att jag har krav på hög standard i form av flådiga badrum och kök, min fokus är ett funktionellt trivsamt boende för min familj. Är man småbarnsförälder och i 30års åldern så känner jag att jag hinner byta ut och renovera allt det andra när man har ekonomi för det, om 5- 10år eller nåt. ;)

/mrtux
 
Jesca_j skrev:
Ett Älvsbyhus bör gå att bygga runt 2millar med de förutsättningarna på tomtpris, ingen sprängning eller mycket fyllning osv.
Förutsatt också att du gör gräsmatta osv. själv.

Det gick iaf för något år sedan, tror inte det blivit så mycket dyrare idag.
Jag (vill) tro på det med! d^_^b Kan inte vara omöjligt efter de förutsättningar jag har.

/mrtux
 
micke_petersson skrev:
Hej.

Vi bygger nu till sommaren. vi bygger med smålandsvillan. villa visingsö 1½ plans. pris för allt:

2 188 700:-

då är det allt från pantbrev, tomt, va, 150 000:- i materialkostnad för att inreda övervåningen, schaktning, grund, fyllnadsmassor, anslutning telia, bygglov, och då är ingår även de tillval vi gjort som är på 152 000:-

lite billigare kommer det bli då kommunen som vi köpte tomten av gjorde fel, så dom får stå för hälften av VA anslutningen, mao. 52 875:-

mvh micke
Om man drar av 200K på huset (Dyrare än TYR), ytterligare 152K på tillvalen och gissningsvis 100K på material till övervåningen så hade ju ditt hus lätt hamnat på ca 1,8 mille.

Kontentan (inte använt det ordet sen skoltiden, äntligen nytta av den :) ) är alltså att det kan vara möjligt.

/mrtux
 
Alla andra kostnader för bygglov, KA, Försäkringar, tomtanläggning mm mm kommer att dra iväg med.
Tyvärr är den bistra sanningen idag att man lägger ca 200k på helt onödiga kostnader vid ett nybygge bara för att det är en massa politiker mm som ska ha lön för att inte tillföra ngt i byggprocessen.
För 20år sedan byggde man ett hus och betalade i princip för att bygga ett hus och inte för alla andras misstag och förståsigpåare.
 
Du skriver 250k för tomt, VA, el osv. Det känns nästan som att tomten inte kostar någonting alls då?
Vatten, avlopp, el, telefon och sådant brukar kunna dra iväg massor och då känns det som att tomten inte kan kosta mer än max 100k?
 
mrtux skrev:
Ok, du har min uppmärksamhet... Varför ska det behöva kosta betydligt mer?

Schaktning förstår jag kan skena iväg, men jag tänker inte köpa tomten ifall det visar sig bli dyrschaktat. Men enligt kommun är det det bra mark.

Annars förstår jag inte vad som kan tänkas tillkomma som en överaskning?

Ränta under byggtiden, pantbrev mm har jag räknat med... och det är inga jättekostnader/överaskningar.

/mrtux
Därför att allt man inte gör själv kostar mycket mer än man trodde, ofta mer än dom man lejde in sa och för att det händer så mycket som Du inte har en aning om idag under byggnationen. Jag har inte heller nån aning om vad som kommer att hända men efter 3 husprojekt och en lägenhetsrenovering vet jag att nåt alltid tillkommer.

Men Du är envis märker jag ;) å det är en förutsättning för att lyckas så jag hoppas det går vägen. Fast det verkar väl ändå som en stor majoritet av vi som skriver här inte tror att din kalkyl håller och det tror inte banken/svärföräldrarna/kompisarna heller så lite ovisst är det nog :rolleyes:
Som sagt bygger Du själv och har tid att vänta på tillfälle, ja då går det. Ska du följa en tidsplan som sätts av en husleverantör med inlejda hantverkare tror jag inte att det går. Ska bli spännande att följa ditt bygge som jag hoppas Du redovisar här.

Är Du verkligen säker på att köpa av Älvsbyhus?? läs tråden på forumet först alla fall och kolla på tv4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.