flygantenn skrev:
Jag köpte ett beg. Lay-z-spa för ett par veckor sedan som jag har på vår inglasade altan.
Tanken är att ha den uppe hela vintern.

Så jäkla skönt att hoppa i 40gr vatten när det är ruskväder och kallt utanför glaspartiet.

Värmer upp den för att bada för 5:e gången nu på ett par veckor.
Elmätaren kommer nog att visa ca 130kWh efter ikväll.

Ca 30kr/uppvärmd kväll, det är bra tycker jag, nu när det är någon minusgrad på nätterna.

Altanen som den står på är inglasad men helt oisolerad, även lite öppen så att katterna kan ta sig in.
Spa´t har jag ej heller isolerat, bara 30mm frigolig undertill. Funderar på att isolera med 5cm runt om, samt att isolera runt pumpen/värmaren.

Blir inte bättre än så här för 2000kr.:)
Intressant idé. Har du värmaren helt avstängd emellan baden? Hur ska du hindra vattnet från att frysa och hur sköter du pool kem? Just nu håller vi på och eldar upp en plastad vedtunna till party temperatur, vilket slit.
 
fredl skrev:
Intressant idé. Har du värmaren helt avstängd emellan baden? Hur ska du hindra vattnet från att frysa och hur sköter du pool kem? Just nu håller vi på och eldar upp en plastad vedtunna till party temperatur, vilket slit.
Ja, hittils har den vart helt avstängd mellan baden.
Efter förra lördagens bad så stängde jag av pump/värmare, när jag startade upp i tors. kväll var det 14gr i vattnet. Fredag morgon när jag gick upp var det 31gr, frost i gräsmattan. Jag tror det gör massor att den står vindskyddad på altanen.

Kemin sköter jag med klor, samma som med utepoolen, funkar bra det med hittils.

Isolerar man lite runt om, så tror jag man klarar 10 minusgrader utan problem.

Jadu, det här med vedeldad tunna, det kräver en del jobb. Har eldat upp en sådan några ggr också, tar i princip en hel dag, rengörning, vattenfyllning, elda, elda och lite mer elda....fast man tycker ändå det är värt allt slit när man glider i med en kall....
 
  • Gilla
mattling
  • Laddar…
Läser man bruksanvisningen så framgår det ju rätt klart att det är själva spa:t, den uppblåsbara delen, som inte klarar minusgrader. Man fick alltså inte vinterförvara det i ej uppvärmt förråd. själva utsidan kommer ju definitivt ha luft med minusgrader mot sig, vilket troligvis förkortar hållbarhet och livslängd.
 
Hur har det gått för er som planerat ha spat uppe hela vintern.
Själv tömde jag vattnet innan det blev minusgrader och tog in pumpen.

Fyllde upp igen igår och värmde till 38 grader. Har dragit 30KWh hittils.
Så länge vattnet inte fryser kan det väl inte vara några problem att ha det igång, eller?
Plastskruvarna mellan anslutningarna hade spruckit, men lite superlim gjorde susen.
 
Hej!
Det går fint, har haft det uppe som sagt hela tiden.
Det är inga problem, det uppblåsbara håller bra, så länge det är varmt i vattnet.
Badade när det var -12gr, skön upplevelse.d^_^b

Så länge värmen och pumpen är igång så är det inga problem.
Den är ju inte gjord för det direkt, eftersom den bara går 1 dygn, sedan måste man aktivera den igen, det är synd. Hopplöst när man skall åka bort några dagar vid kyla, vilket vi ska nu vid nyår....har inte grubblat på hur jag ska lösa det.

Ska byta vatten för första gången idag, kanska flyttar in den i förrådet en vecka för säkerhets skull.

Bada på!

/flygantenn
 
Har haft min i drift sedan 23 december nu och det har inte varit några som helst problem (förutom att det inte är så kul att gå upp :)).
Temperaturen har varierat mellan 22 grader när den inte använts till 38-39 när det ska badas. Nu är det -15 ute men det är inga problem att hålla temperaturen.

Elmätaren visar att det gått åt runt 150KWh hittils, men det tycker jag nog har varit värt.

Jag kommer tömma den efter trettonhelgen och ta in pumpen. Själva spa:t lämnar jag nog ute. Kommer materialet spricka eller varför är det så viktigt att ha det inomhus?
 
draughtmaster skrev:
Jag kommer tömma den efter trettonhelgen och ta in pumpen. Själva spa:t lämnar jag nog ute. Kommer materialet spricka eller varför är det så viktigt att ha det inomhus?
Det har jag svårt att tro, har en gummibåt som ligger ute på vintern och den har inte spruckit. Se bara till att få ur vattnet.

Kul att du har kunnat njuta av spa:t i helgerna. Rapportera gärna totalförbrukning innan du stänger av.
 
Idag tömmer jag poolen. Använde den senast igår och då var det -22 grader ute.
Pumpen hade trots det inga som helst problem att hålla temperaturen på inställda 38 grader.
Totalförbrukningen sedan 23 december stannade på 330KWh, Då har temperaturen legat på mellan 20-25 grader när spat inte används till 38-39 när det används, vilket skett ofta under helgerna.
 
draughtmaster skrev:
Idag tömmer jag poolen. Använde den senast igår och då var det -22 grader ute.
Pumpen hade trots det inga som helst problem att hålla temperaturen på inställda 38 grader.
Totalförbrukningen sedan 23 december stannade på 330KWh, Då har temperaturen legat på mellan 20-25 grader när spat inte används till 38-39 när det används, vilket skett ofta under helgerna.

Men då har du isoleat pumpen eller vad har du gjort..

Pool och pump står väl inte bara på soldäck ?

330 Kwh är ju inte farligt för ca 3 veckor !
säg 400:- spänn

Varför stänger du ner det nu då ?
 
draughtmaster skrev:
Idag tömmer jag poolen. Använde den senast igår och då var det -22 grader ute.
Pumpen hade trots det inga som helst problem att hålla temperaturen på inställda 38 grader.
Totalförbrukningen sedan 23 december stannade på 330KWh, Då har temperaturen legat på mellan 20-25 grader när spat inte används till 38-39 när det används, vilket skett ofta under helgerna.
Intressant. Då kanske man skulle prova att ställa in spa:et i lusthuset och köra nästa höst.
 
liamab skrev:
Men då har du isoleat pumpen eller vad har du gjort..

Pool och pump står väl inte bara på soldäck ?

330 Kwh är ju inte farligt för ca 3 veckor !
säg 400:- spänn

Varför stänger du ner det nu då ?

Ingen isolering, pool och pump står på en oisolerad altan under tak.
Jag är helt klart nöjd med den förbrukningen, men det är väl så att luften i poolen isolerar bra.
Ja, varför stänger jag av? Bra fråga egentligen, kommer nog sakna baden. Men det går ju snabbt att sätta upp den igen.
 
någon som vet var man kan köpa dessa till vettigapengar (läs rea) i stockholmsområdet?
 
kolla på ica maxi, det var där jag köpte billigt!
 
Men de lär ju inte reas ut nu? Kolla i höst. :)
 
faan, skulle sätta upp bubbelpoolen igår, hade satt upp skärmväggar som insynsskydd från grannen och lagt ut frigolit på altanen där poolen skulle vara, tar fram poolen, startar uppblåsaren, efter 20 sekunder stannar pumpen och är livlös....hmm...garantin är ju kvar men undra om de får tag i nya...? Finns dem i affärerna än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.