Mikael_L skrev:
Ja, vad menade du då ...

Att det dör 500 personer per år i trafikolyckor men 7 personer per år i elolyckor, och därför är ett skärpt regelverk över elinstallation en logisk följd?
Alternativt även hårdare regelverk för körkort...

Tycker du sa det bra där, dagens hårda elregler gör att vi har en ganska låg dödlighet. Men det finns lite att titta på än.
Medans dagen tramsigt låga krav för körkort visar på att vi har enorma mängder med saker att titta på.
 
Mikael_L skrev:
Ja, vad menade du då ...

Att det dör 500 personer per år i trafikolyckor men 7 personer per år i elolyckor, och därför är ett skärpt regelverk över elinstallation en logisk följd?

Ja, du ser, du förstog ju precis. Det kanske finns en anledning till låg dödlighet och lite svåra skador kopplade till elinstallationer.

Bara för att gemene man anser sig kunna koppla ihop färg på färg och in och ut i en brytare betyder inte att hela anläggningen är säkert gjord. Samma som att köra bil i två år gör dig inte automatiskt till proffsförare i rally.

Visst finns det också personer med så pass god kunskap att dom skulle kunna bli elektriker men ingen av dom jag träffat på än så länge har tillräckliga kunskaper i det stora hela att dom skulle kunna sköta ett projekt på egen hand och vidhålla den säkerhet som krävs enligt dom normer som ska följas enligt lag och som man dels lär sig under sin utbildning samt fortgående kurser. Sen bör man också vid eventuella problem veta var man ska söka svaret och då räcker inte ett forum som detta till 100%.
Så enligt min mening så är det regelverk som finns över elinstallationer och vilka som får göra dom helt i sin ordning.
 
Problemet är att reglerna är patetiskt löjliga. Jag får exempelvis inte sätta doser och sätta VP-rör själv, inte heller dra kablarna i dessa rör. Det är ingen större vetenskap hur dessa skall dras och detta borde man få en helgkurs för att lära ut hur man drar dessa. Och sedan ett bevis att jag får sätta rör och dra kabel.

Om man får göra detta själv så kostar inte elinstallationen multum när elektrikerna skall komma och koppla in elcentralen, och sedan göra ett test för att se att anläggningen är rätt. Jag tror personligen att det hade minskat hemmapulet mycket, eftersom om man bygger om själv så gör man det lite när man har tid, och då är det svårt att ha sådan framförhållning att man kan beställa en elektriker för att dra rör och kabel med någon månads framförhållning.

För det är många som sätter sina vp-rör själva och när de är satta så finns det elektriker som inte vill göra något och då står du där och måste koppla in allt själv.

Så reglerna är lite löjliga, för jag får inte sätta VP-rören själv, men iprincip får jag bygga om hela huset själv och räkna på balkar själv och sedan själv sätta upp dem, och tillsist hoppas på att det håller.

Men jag förstår din poäng, på jobbet så var där en kille som skulle koppla in en lampa till en lampsladd, i lampan fanns 3 sladdar. Blå, Brun, Gul/grön och i lampsladden fanns 3 färger: Blå, Brun och Gul/Grön. Jag frågade om han visste vad han gjorde och fick till svara att det är inte så svårt. Sedan gick jordfelsbrytaren och killen hade kopplat helt fel: Brun till Gul/Grön, Blå till Brun och Gul/Grön till Blå... Så även om det var "ganska" tydligt hur man borde koppla ihop sladdarna så lyckades han ändå inte... Så visst finns det anledningar till att reglerna finns, men de borde ändras lite där man som husägare borde kunna få certifikat på att sätta VP-rör och dra kablen själv. Jag får ju redan byta ut doser och strömbrytare och där kan man göra lika mycket eller mer fel än med VP-rören och dra 3-5 sladar i dessa
 
Redigerat:
OT om körkort, borde man inte kunna få ngn form av dispenskort för att köra så fort som situaionen tillåter och bryta mot reglerna när det är säkert ungefär på samma sätt som utryckningsfordon får göra om man är proffesionell/utbildad förare?
Känns som med el-cert, vissa saker får alla med nödvändig kunskap göra och annat bara dom utbildade proffsen.

Jag vet inte hur det är med er men jag är betydligt mer nervös för att ge mig ut i trafiken bland alla kassa förare (se bara på det där TV-prog) än vad jag är för att hälsa på en bekant som kopplat in ett par uttag själv ;)

Som ngn skrev innan är det ju löjligt enkelt att ta körkort, ett mer rimligt krav vore att man ska kunna backa runt en rondell med släpkärra och sedan fickparkera, göra en handbromssväng in i en p-ruta osv. klarar man detta så har man troligtvis rimlig kontroll öve sitt fordon i en krissituation men får man panik av dessa moment är man inte lämpad att vara i trafiken för man vet aldrig när en krissituation uppstår.
 
Tossegubbe>Rörande dispensen om att få köra så fort som situationen kräver så finns den i praktiken redan...

Har du en person i bilen som är livshotande skadad så är det rätt viktigt att få denne till sjukhus snarast. Bryter man då mot ett antal trafikregler på vägen dit så är det visserligen brott men det kommer troligen inte att föranleda något i och med omständigheterna.

Att rädda liv går faktiskt före det allra mesta.

/Kent
 
Gladh>Sådana ingrepp i bärande konstruktioner, som du beskriver (jag tolkar dig som), kräver i de flesta fall bygglov och då krävs det beräkningsunderlag.

/Kent
 
Varför ska folk prata om olika saker hela tiden...
Reglerna är inte löjliga för att få AB.. Du får stå för alla sorters eljobb från kärnkraft till kulospikning.... Ni vill ha en en behörighet tlll... Det har inget att göra med reglerna för AB. Ni som verkligen tycker reglerna är löjliga för att få ut AB borde praktisera era elkunskaper på en tung industri inte bara hemma med lite fk dragning. Behärskar ni även detta moment med industrin så har ni troligen redan praktiken som krävs för att få ut AB av elsäkerhetsverket.
 
Gladh skrev:
Problemet är att reglerna är patetiskt löjliga. Jag får exempelvis inte sätta doser och sätta VP-rör själv, inte heller dra kablarna i dessa rör. Det är ingen större vetenskap hur dessa skall dras och detta borde man få en helgkurs för att lära ut hur man drar dessa. Och sedan ett bevis att jag får sätta rör och dra kabel.
Att dra VPrör/slang kan tyckas väldig lätt. Men drar du den lite fel så att de bildas kondens så kan hela huset brinna ner. Även om allt är kopplat rätt.
 
Rrrrr skrev:
Att dra VPrör/slang kan tyckas väldig lätt. Men drar du den lite fel så att de bildas kondens så kan hela huset brinna ner. Även om allt är kopplat rätt.
Och det lär man sig på en helgkurs hur man skall dra dem för att det inte skall bildas kondens, jag misstänker att du menar om man drar dem så att de passerar förbi ett kallt område (typ lägger det på vinden ovanför isoleringen) för annars så har jag svårt att se hur det kan bildas kondens i vp rören om de ligger innan för isoleringen, men jag kan ju ha fel är ju inte elektriker. Tycker bara att fysikens lagar motsäger det.

Och sedan får det bildas mer än lite kondens, utan att det blir så mycket så att det börjar rinna vatten ner till en koppling där vattnet gör så det bildas en kortslutning. För bara för att det är lite fukt i VP-röret så brinner inte huset upp. För om inte musen varit där eller något annat så är ju FK kablen i sig själv omgärdad av isolering.
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Gladh>Sådana ingrepp i bärande konstruktioner, som du beskriver (jag tolkar dig som), kräver i de flesta fall bygglov och då krävs det beräkningsunderlag.

/Kent
Ja det stämmer men om jag inte har helt fel för mig så kan jag göra dessa beräkningsunderlag själv och frågan är då om de på kommunen sitter och kontrollräknar detta i slutändan...

Dessutom så byggs det väldigt mycket utan bygglov precis som det kopplas el utan behörighet men inte sören finns det en myndighet som går ut och varnar för det. I vårt hus så hade man plockat bort en dörr i fasaden och ersatt med ett fönster så nu sitter där 3 fönster istället för 2 och en dörr och då plockade man även bort den pelar som sutit vid dörren. Och vips så har taket satt sig, det var bara fönsterkarmen som såg till att inte hela taket rasade ner. Misstänker att det inte finns/fanns bygglov för det, man borde kanske kontrollera för så fall har ingen kontrollerat beräkningsunderlaget eftersom där inte fanns någon balk alls
 
Redigerat:
Från Elsäkerhetsverkets frågor och svar.

Frågan ställd: 2010-04-06
Fråge-ID: 8714
Fråga:

Med anledning av ert pressmeddelande med en varning till landets konsumenter att inte försöka vara hobbyelektriker har jag en fråga. När jag som installatör blir kontaktad av en konsument som vill ha sin golvvärmekabel, som han själv, snickaren eller golvläggaren har förlagt och ofta också redan byggt in i ett klinkergolv eller liknande, hur skall jag då agera?


Svar:

Förläggning av golvvärmekabel för 230 volt är ett behörighetskrävande arbete som enbart får utföras av en behörig elinstallatör. Du bör vara mycket tydlig mot konsumenten och påtala att den installation han utfört är något som inte är tillåtet enligt 6 § i elinstallatörsförordningen (1990:806). Detta innebär, förutom att konsumenten kan bli polisanmäld, att han kan få problem med att åberopa eventuella garantier och försäkringar vid fel i sin anläggning.
Är golvvärmeanläggningen redan installerad och du ändå väljer att slutföra installationen så tar du som elinstallatör på dig ansvaret att överlämna en säker anläggning till anläggningsinnehavaren. Skulle det i sådana fall bli något fel på golvvärmeanläggningen så att personer eller egendom skadas så löper du risk att bli polisanmäld för brott mot 7 § i elinstallatörsförordningen (1990:806).
Du ska alltså inte slutföra installationen åt konsumenten.
 
Som MickeM:s inlägg säger så kan jag tänka mig att man får liknande svar på alla saker som någon annan än elektriker installerat men vill att en elektriker ska driftsätta.

Förstår nu då gemene man varför det är så många elektriker som inte vill taffsa i en anläggning gjord av hempulare?

I det sämsta läget som kan uppstå kan man bli ansvarig för annans död helt enkelt.
 
Glufsglufs skrev:
I det sämsta läget som kan uppstå kan man bli ansvarig för annans död helt enkelt.
Hur då, om det inte beror på eget fel?
 
Så här står det i §6 och 7 elinstallatörs förordningen:

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

7 § Elinstallatören skall se till att den som utför
elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och
färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den
del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som
arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den
tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara
farlig för person eller egendom.

Så här står det i § 13 elinstallatörsförordningen:
Straffbestämmelser

13 § Bestämmelser om straff för den som bryter mot 6 eller 7 §
eller en föreskrift meddelad med stöd av 8 § finns i 13 kap.
1 § första stycket 3 ellagen (1997:857). Förordning (1997:860).

Så här står det i ellagen:
13 kap. Övriga bestämmelser
Ansvarsbestämmelser
1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som
uppsåtligen eller av oaktsamhet

1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §,
eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap.
1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.




Slutsats du bryter mot § 7 om du kopplar in en anläggning där tex en kund har dragit rören till dig om något går fel. Men kunden bryter mot § 6 eftersom han inte har någon behörighet vilket kan ge honom 1 år i buren om jag tolkat texterna rätt.
 
Redigerat:
Min fråga utgick från förhållandet att elektrikern kommer till en anläggning han tror redan är hempulad. Hur kan han då bli ansvarig för detta?

Att elektriker och kund gör olagligheter i samförstånd är en annan fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.