Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
...Ovanstående är hämtat ur skriften Varför ska utlösning ske inom 0.4 sekunder av Mats Jonsson som jag inte hittar på nätet längre (nån kanske tog anstöt av titeln?)
Magnus Uggla var inne på det tiodubbla, 4 sekunder ... :rolleyes:
 
Och detta är ett så vanligt fenomen att det måste in i alla villor med hjälp av lagboken...?!

Hoppas att jag missuppfattat det här... för det är väll inget aprilskämt...?
 
Mikael_L
Tyvärr är det inget skämt.
Det är helt vanligt Svenskt regelhysteri (importerat från USA, månntro).
 
Patrik_Hed skrev:
Började på ett nybygge av två flervåningshus i Gävle idag och där så såg jag på ritningen att det ska sitta PUS-skena vid varje badrum. :) Så fick svar på min fråga.

//Patrik
Hur monteras denna? Är det något som skall vara åtkomligt?
 
lillePer skrev:
Vad är det man vill uppnå?
Minimera risken för att skadas när man står i duschen och håller ett stadigt tag i blandaren samtidigt som man sträcker sig ur 1,5m och tar i TM SAMTIDIGT som blixten slår ner?
Nja, det räcker att man står i duschen och tar i TM eller att åskan slår.

Skyddsrum, nej, men gärna en Faradays bur!
 
pbengtsson skrev:
Hur monteras denna? Är det något som skall vara åtkomligt?
Det vet jag inte. Det är ett prefabhus med färdiga ytterväggar och badrummen är helt färdiga med kakel, el m.m. Vi ska bara dra fram matning dit och koppla in oss.
Men tänker mig väl att det sitter en PUS-skena bakom en inspektionslucka eller något sånt kanske.

Badrummen är fortfarande inplastade från leveransen, men ska inspektera senare när den rivs bort. :)
//Patrik
 
spinout skrev:
Jag uppfattar som utanför zon 1 är oklassat utrymme och kan därmed uträknas som dush/badutrymme där man normalt inte vistas med fuktig hud. Ett badrum kan ju i praktiken vara väldigt stort, var drar man gränsen?
Jag har emellertid inget konkret svar var det står i klartext, så jag antar att jag kan tolka det fel. Jag har hittat info´n på ett annat forum där experter och paragrafryttare svarar på frågor.
Bifogar för intressant läsning:
Läser vi samma regler, utgåva 2 av SS 436 40 00? I min version är området utanför område 2 oklassat (120cm från duschmunstycke).

Citatet från 702.415.2 gäller bassänger i min version. Badrum behandlas i 701.

Och utanför område 2 kan jag hålla med om att det inte borde finnas behov av kompletterande skyddsutjämning.
 
mycke_nu skrev:
Nja, det räcker att man står i duschen och tar i TM eller att åskan slår.

Skyddsrum, nej, men gärna en Faradays bur!
Okej men är det här en vanligt förekommande företeelse?
Här någonstans tycker jag att det börjar gå riktigt till överdrift...
Jag funderar bara över varför det är sådan säkerhetshysteri kring el och eljobb.

Det finns ju ingen annan bransch eller förövrigt något annat som är så reglerat och dessutom i detalj som el är.

Det kan ju knappast vara staten som är så måna om oss. Och dessutom eller kanske tack vare det så sker det förhållandevis väldigt få olyckor.
Bilar behöver man ju inte ens krocktesta och om man ändå gör det och får dåligt resultat så får man ändå sälja bilen...

Jag kan inte förstå varför det är sådan säkerhetshysteri helt enkelt...
 
mycke_nu skrev:
Vore det inte avsevärt mycket bättre att skyddsjorda apparater i badrummet med 6 mm2 ledare istället?

I fallet kortslutning till höljet på en maskin ansluten med 1,5 mm2 fasledare skulle då beröringsspänningen bli ca 25 Volt (med yttre trafo).
Intressant tanke. Skyddsmässigt låter det som ett bättre alternativ än att koppla samman alla ledande delar. Jag får spänningen till 230*1/(4+1+1+1) = 33V med 6mm2 skyddsledare och med utgångspunkten att 80% av spänningsfallet i fasledaren uppstår efter centralen/PUS.

Lite av detta (grövre skyddsledare) uppnår man ju genom att skyddsutjämna mellan apparaterna.

mycke_nu skrev:
Vid kompletterande potentialutjämning blir ingalunda spänningen 0V. Antag att den främmande delen redan är jordad med 1,5 mm2. Om vi då förbinder denna med maskinen med en lika lång 1,5 mm2 PU-ledare blir beröringsspänning vid kortslutning ca 31 V.
Sant. Det är därför som skyddsutjämningen skall göras så nära badrummet som möjligt. Försökte slänga ihop lite siffror här också för att förstå, men jag håller inte riktigt samma klass som du, 0.5*230*2.67/(4+2.67+1+1) = 35 :( Jag räknar med vanlig spänningsdelning. Visserligen ökar strömmen vid större ledararea, men det blir väl samma spänningsdelning? Eller behöver man ta hänsyn till ett annat resistansförhållande före/efter PUS?

mycke_nu skrev:
Allt det här är bara halvmessyrer. Skall det bli bra så måste man ordna riktigt lågimpediva jordanslutningar från badrummet till PUS.

Tänk tex igenom alternativet där åskan slår i elnätet och kommer in i badrummet via matningen till TM för att sedan gå vidare till vattenröret via 1,5 mm2 FK :O. Då lär beröringsspänningen bli 10 000-tals Volt. Är allt separatjordat i centralen/PUS så uppstår inte sådana strömmar och potentialskillnader.
Man får väl förmoda att åskan går via PUS till både TM och vattenrör, dvs ingen potentialskillnad mellan dem? Grunden för kompletterande skyddsutjämning måste väl vara att skyddsutjämning av hela huset har gjorts?
 
lillePer skrev:
Okej men är det här en vanligt förekommande företeelse?
Här någonstans tycker jag att det börjar gå riktigt till överdrift...
Kan hålla med för det händer ju inte varje dag, dvs att det blir kortslutning i tvättmaskinen, och mot jord dessutom. Betydligt vanligare är nog felkoppling så att TM får fasspänning på höljet, som elektrikern som dog av handdukstorken.
 
Bo.Siltberg skrev:
Man får väl förmoda att åskan går via PUS till både TM och vattenrör, dvs ingen potentialskillnad mellan dem? Grunden för kompletterande skyddsutjämning måste väl vara att skyddsutjämning av hela huset har gjorts?
Måste man? I en äldre fastighet du kommer till och ska göra ett jobb i badrummet ska du göra en kompletterande skyddsutjämning oavsett om huset är korrekt pusat eller ej...?
 
Bo.Siltberg skrev:
Försökte slänga ihop lite siffror här också för att förstå,
Jag räknade så här: 0.8 (trafon) * 230 * 1/3 (en fasledare och två PE) * 0.5 (spänningsdelning) = 30.7 V

Bo.Siltberg skrev:
Man får väl förmoda att åskan går via PUS till både TM och vattenrör, dvs ingen potentialskillnad mellan dem? Grunden för kompletterande skyddsutjämning måste väl vara att skyddsutjämning av hela huset har gjorts?
Ja, då är det mindre fara, men det kan fortfarande mycket väl komma 10 000 A farandes genom utjämningstråden..
 
Akzid skrev:
Måste man? I en äldre fastighet du kommer till och ska göra ett jobb i badrummet ska du göra en kompletterande skyddsutjämning oavsett om huset är korrekt pusat eller ej...?
Hur gör man det rent praktiskt? Sätta upp en kopplingsdosa och dra en kabelkanal på väggen? Lycka till med det i det i ett designat badrum... Nu kanske jag enbart ser framför mig hur de flesta försöker dra det inne i badrummet men rent praktiskt så lär det inte bli bättre om man gör det utanför. Har någon ens provat detta? Gissning är att det kommer att bli gröngul mellan de närmaste två dosorna och sen klart! Jättebra lösning och klart som bara den vilken jord som är vilken ju eller finns det möjligen nån jäkla färg som man kan ha för potentialutjämning? Finns ju liksom en "viss" risk för "vissa" förväxlingar i dosor annars. /Kent sorry att radbrytning inte funkar
 
Bo.Siltberg skrev:
Läser vi samma regler, utgåva 2 av SS 436 40 00? I min version är området utanför område 2 oklassat (120cm från duschmunstycke).

Citatet från 702.415.2 gäller bassänger i min version. Badrum behandlas i 701.

Och utanför område 2 kan jag hålla med om att det inte borde finnas behov av kompletterande skyddsutjämning.
Jag menar område 2, men du förstod vad jag menade iaf. d^_^b

Hur gör man det rent praktiskt? Sätta upp en kopplingsdosa och dra en kabelkanal på väggen? Lycka till med det i det i ett designat badrum... Nu kanske jag enbart ser framför mig hur de flesta försöker dra det inne i badrummet men rent praktiskt så lär det inte bli bättre om man gör det utanför. Har någon ens provat detta?
Jag har gjort ett badrum med den nya principen. Det var öppna väggar så jag drog jordtråd i ett 16rör i väggen från kopplingsdosan ner till ink. vatten där de kom igenom väggen. Anslöt kall- och varmvatten med PUS klämma.
Ink. vatten är bakom ett bubbelbadkar så anslutningen är inte synlig. Pump och styrbox i badkaret är dubbelisolerad så stommen på badkaret skyddsutjämnade jag också från samma PUS-klämma. Likaså en vattenburen radiator på samma sätt, släppte 16 rör vid foten och anslöt jorttråd med en pus-klämma runt röret.
Jag var till och med så duktig att jag kontunitetsmätte alla utsatta delar så där var låg resistans mellan dem.

Det var inga större problem tyckte jag. Det svårast var att förklara för kunden varför man gjorde på detta viset.

kompskyddutj.jpg
 
jag utgår från att det där är ett aprilskämt? /Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.