ok toppen, låter ju simpelt! :)
 
Tänk efter ordentligt när det gäller takstolarna. Hur långt ut vill du att taket ska gå (simslådor)? Vi lät taket gå ut 500 mm. Dels skyddar det portarna/fönstren, men vi fick också plats med snygg belysning.

När det gäller ventilation av vinden så hade vi ventilation i takfoten och tog en mögelstopper/takstolsfack (inga gavelventiler). Det är torrt och bra på vinden och inga prickar. Svårt det är med ventilation då för mycket/för lite ventilation ger fukt på vinden.

Försök att prata med elektrikern om el. Det är inte fel att få med en elkabel in i huset. Skönt att kunna släcka utebelysningen i garaget innifrån huset. Passa på att få med motorvärmaruttag mm.
 
Om du vill snåla lite när det gäller kulverten kan du sätta in en 2 pipig (för till/från golvvärme) och dra med en vanlig vattenslang. Sedan sätter du en genomströmningsvärmare i garaget (ligger på cirka 2 000 kr). Då värmer den vatten enbart när du tappar upp. Inget jätteföde men duger till att tappa upp en hink varmvatten/tvätta händer mm.
 
sweFredrik skrev:
Ex har jag inte valt att ha något stående hammarband/bärlina förutom över långsidan med portarna då alla takstolar står rakt över reglarna, är det fel?
Hej vet inte hur långt du kommit men skippar du hammarbandet har du ju om inte annat gällande konstruktionen ingenting att skruva gipset i, då går det ju en massa kortling som tar tid.:O
 
Det finns färdiga luftavledare i kartong hos dom flesta byggvaruhusen. Passar direkt mot cc 1200mm takstolar.
Både isover o Paroc tror jag har dom i sitt sortiment. Sparar tid!
 
kulvertslang: Vill i framtiden ha möjlighet att sätt solfångare på garaget, och även försörja boningshuset med varmvatten, så det får bli 4 ledare. Någon som vet om 2 st 2 ledare är bättre/sämre än 1 st 4 ledare?

Hammarband/bärlina: Jag har fattat som att den liggande ovanpå reglarna är hammarband och stående är bärlina. Jag har upptäckt en annan sak med bärlinan, och det är att den skapar rätt så svåråtkomliga fack att isolera. Speciellt ovanför portar och fönster. Isolerar man dessa först utifrån innan man sätter utegipset? Någon som fattar vad man menar. jag kanske skall lägga upp en bild...:S Gällande gipset så är ju planen att ha ett "liggande" lager med 45 isolering och således liggande 45 reglar innanför själva stommen, i dessa skruvas gipset. Problemet löst då va?

Jag får googla lite på vindavledare känner jag... :blushing:
 
Googlat och färdigt, och även förstått att det var ett finare ord för att fixa luftspalten :)
 
sweFredrik skrev:
Gällande gipset så är ju planen att ha ett "liggande" lager med 45 isolering och således liggande 45 reglar innanför själva stommen, i dessa skruvas gipset. Problemet löst då va?
Ja, då blir det skillnad.:) Även om jag personligen skulle tycka själva arbetet utan hammarband skulle bli lite snårigare. För enklast i ditt fall som jag ser det är att göra väggarna liggandes sedan resa dem.:) Dessutom stadigare tills du får på stolarna eftersom i ditt fall som jag ser det inte kan använda sträva.
 
Jag har tänkt vidare på det du skrev, och jag har ju planerat att bygga stommen i sektioner liggande på plattan precis som du föreslår. Antar att det inte finns några nackdelar med att sätta bärlinan utåt? Skulle tro att jag slipper undan mitt isoleringsproblem då också. Skall ta och rita in detta och se hur det blir.

Jag är däremot inte med på vad du menar med att jag inte kan använda strävor. För att styva upp, eller?
 
Jag har bara skumläst lite nu men..
Varför vill du inte ha hammarband runtom?
Och ev bärlina över dörrar, portar och fönster?

Är det för att spara pengar så är det fel ställe att spara på. :)
 
sweFredrik skrev:
Jag är däremot inte med på vad du menar med att jag inte kan använda strävor. För att styva upp, eller?
Ja. Du bultar fast en 2 tum fyra i golvet som du sätter en sträva i upp under hammarbandet, så får den sitta kvar tills du ska klä invändigt. Då slipper du oroa dig för att det rör sig. Lagom är väl ungefär varannan meter, eller var tredje är jul ingen raketforskning på de måtten.
 
Fredrik R. Nope, inte spara pengar, blir ju inte många meter. Tänkte mest på att det blir lite pilligt att "försänka" dem i alla stående reglar. Hur som helst så är det precis denna typen av tipps och uppmaningar som är ovärdelriga så nu har jag tänkt om och det blir ?bärlina? runt om hela kalaset. Och den blir på utsidan verkar det som men det kan ju inte spela så stor roll, eller?

Barajag: Jo det var så jag tänkte mig också, men du skrev att jag inte skulle kunna göra så, det var det jag inte fattade. Men det låter ju inte så kul att bulta i golvet dock, då måste man ju passa sig så man inte sätter rakt ner i en värmeslinga tex. Är det inte vanligt att stötta utvändigt istället, eller blir det för ostadigt? Mycket frågor nu känner jag :S
 
sweFredrik skrev:
Fredrik R. Nope, inte spara pengar, blir ju inte många meter. Tänkte mest på att det blir lite pilligt att "försänka" dem i alla stående reglar. Hur som helst så är det precis denna typen av tipps och uppmaningar som är ovärdelriga så nu har jag tänkt om och det blir ?bärlina? runt om hela kalaset. Och den blir på utsidan verkar det som men det kan ju inte spela så stor roll, eller?

Barajag: Jo det var så jag tänkte mig också, men du skrev att jag inte skulle kunna göra så, det var det jag inte fattade. Men det låter ju inte så kul att bulta i golvet dock, då måste man ju passa sig så man inte sätter rakt ner i en värmeslinga tex. Är det inte vanligt att stötta utvändigt istället, eller blir det för ostadigt? Mycket frågor nu känner jag :S
Ja det är inte lätt att skriva när man är van att peka:D Men som jag fattade det först, var att du skulle skippa hammarbandet för att stolarna hamnade på reglarna. Men varjefall, missade att du hade golvvärme:blushing: stötta utvändigt är inte att rekommendera marken rör sig och någon kan stöta till dem. då skulle jag spänna fast en två tum fyra mellan syllarna som jag skruvade fast ( i syllarna) och sätta strävan i den. Hoppas du förstod.:)
 
Ps: Kan rekommendera dubbla hammarband, lite överkurs enligt vissa men sättningarna i bygget blir mycket mindre.:)
 
Jag brukar sätta stående o liggande hammarband, det blir stabilt.
o dubbla stående ovan portar o fönster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.