sweFredrik, du kan förbereda plattan med att gjuta in en slang som är lite grövre än kulvertslangen, det gjorde jag när jag gjöt , funka perfekt.
Men tänk på att inte ha för tvär böj för kulvertslangen är styyyyv!
Mäta ut från närmsta hörn eller nån riktlinje så det blir enkelt att gräva undan när du ska in med kulverten.
 
Va bra! var precis nere på lokala rörfirman och fick lite stöddiga kommentarer att det inte skulle funka :) vilken typ av kulvertslang har du, och vilken typ av rör använder du i plattan? Någon mjuk historia som du kunde böja, eller formade du ett eget? Antar att ett med "räfflor" i inte är så bra då det kan haka sig när man skall trä i slangen senare?
 
hade maxithermslang , den med räfflor och jo det gick bra! tog en hel del yes diskmedel på , borra hål längst ut på slangen trädde igenom en kabel som man drog i så kom den upp.
Tog en gul räfflad slang som används till dränering i vanliga fall, den var liiiiite större i diameter än min kulvertslang var.
Grävde in den under platta och lät de stick upp ett par dm ovan plattan innan vi göt me betongen.
 
ok, fint!

Jag pratade precis med en kille på Hålltorpssäteri, och han menade också att de funka fint, Hans förslag var att gjuta in ett avloppsrör i betong som man senare kunde gräva fram änden på och trä upp slangen igenom. Om man ändå skall ner till 80 cm djup minst så kan man ju lika gärna göra en större grop för att lyckas få in änden i röret och upp genom plattan. Fyller man sedan med skum så borde det väl inte bli några värmeläckor att tala om heller gissar jag.

Det få bli så jag gör, så är det en sak mindre att fundera på innan grunden skall grävas. /fredrik
 
jo du kan ta ett rakt rör o sätta igenom betongen om du ska gräva djup under, men jag skulle nog ta en rörböj o sätta på längst ner så man får en liten natrurlig böj på slangen iaf, jag tror det underlättar med grävningen, jo du kan täta med byggskum sen.
Har du hittat nåt billigt ställe o köpa kulvertslang från?
 
nej inte billigt. blir antingen en pex fr rinkaby med 4 rör, eller 2 st med 2 rör från hålltorpssäteri. verkar som båda landar runt 650 kr/m! Nu när jag kan vänta lite kanske det slutar med att jag drar ända från pannrummet. Men det blir nästan 30 m och rätt dyrt. Å andra sidan får man väl lägga runt 15´ för en värmepump med lite kvalite med. Så i slutändan verkar det röra sig om ungefär samma pengar vilken lösning man än går på. Kan dock se en stor fördel med att dra allt från samma värmekälla.
 
ok, jag skall kolla med honom också då, tack!

Jag har nu gjort klart offertunderlaget som jag planerar att skicka ut till minst 3 olika bygghandlare. Materiallistans är, förutom de delar jag fått offererade (takstolar, portar, fönster, delar till grunden), baserade på byggmax priser. Så här ser fördelningen ut.

Grund 75 kvm (300 mm isolering, kantelement och golvvärmeslingor) : 98 000

Regelstomme (145 X45) : 8000

Ytterväggar( 170x21 panel med hattläkt och utegips) : 21 000

Innerväggar ( isolering 145 + 45, OSB + gips) : 9000

Fönster, dörr och port (5 "vanliga"+1 runt fönster, 2 portar, 1 dörr) : 31500

Tak(27 grader,saxtakstolar+fackverkstakstolar, vittinge tegel): 565000

Innertak (gips, isolering och golvspån för vind) 10500

Övrigt (elektriker, elmaterial, golvbrunnar, kulvertslang 30 m, spik, färg, bygglovskostnader, lysrörsarmaturer, mm) : 55 000

Totalt ca: 290 000! utan snickartimmar, som jag hoppas slippa.

Ge mig gärna lite feedback på dessa siffror från era egna byggen då jag tycker att det har skenat iväg en del, redan :)
 
Har du räknat med spill på virke? Tänk på att ca 15-20% brukar oftast bli ved... varför måste du ha tegeltak? Ta färdiglängdad planjja ist, mycket fortare o billigare.

Fönster,dörr,portar 31500?? Där har du nog snålat? eller ja ,klart om du köper skånska byggvarors portar o fönster kanske det går. Men om du ska ha en kvalitetsport med motor räkna med 25-26 k för två sånna.
 
Jag har nöjt mig med 200mm cellplast i grunden, och det här i Dalarna.
300mm känns lite overkill, speciellt söderöver. :)
Jag betalade runt 17000:- för 2x portar ink motorer om jag minns rätt.

Är vinden helisolerad för 10500:- (ink golvspån) eller är det mellanbjälklaget bara?
 
Takisolering? Vad har du kalkylerat där? 10500 kan ju knappast ge både gips,iso o golvspånskivor t 75 kvm?
Jag skulle tippa att bara en lösullssprutning går på 14-15 k ca 450 mm tjockt.
Då ska du räkna med vindavledare också.
 
FredrikR: samma här skånskabyggvaror portar 2 för 17 inkl motorer inkl 2 garageinredningssatser för däck mm värde 2000 st. Inget jag direkt behövde men tyckte det var en bra deal. vinden är inte helisolerad, bara mellanbjälklaget. Vet ärligt talat inte riktigt hur det blir över saxtakstolarna, men kanske är att tänka på att spruka lösull över hela? Skall dock korrigera kalkylen för endast räknat med 195 mm isolerskivor över 75 kvm.

Anledningen till teglet är enkel, det blir snyggare, och går i samma stil som huset.

Nej, jag har inte adderat något spill, rätt korkat kanske, men tänkte räkna generellt med 10% extra kostnad. Blir lite stökigt i listan annars då den är baserad på cadunderlaget.

Imported_Jo, jag är rätt osäker på själva takkonstruktionen invändigt med ventilation osv, har du några stalltipps? eller någon bra tråd att rekomendera, har sökt men hittar inget som passar direkt.
 
195 mm skiva är lite klen även för ett garage, om man vill ha det uppvärmt.
Och jag personligen tycker att lösullssprutning är klart att föredra, det är ett hellsicke isolera en vinda med rulle el skiva, trångt o mycke svordomar, o gör man det på sommartid blir det typ finsk sauna där inne.

Ventilation behövs inte så mycket, det beror på vad du ska använda garage till? Brukar räcka med några ventiler i vägg. Eller var det nån speciellt du tänkte på?
 
Minns nu att jag tog samma som i väggen för att ha något att räkna med. Har adderat till 400 nu så får vi se hur det blir, ligger ju rätt sent i bygget.

tänkte på ventilation till själva takkonstruktionen. Skall man lämna en liten spalt nere vid takfoten och en ventil på gavelspetsen? På saxtakstols-partiet om man sprutar med ull så blir det ju fullproppat ända upp till råssponten. Hur gör man där?
 
man spikar en liten läkt typ 20x20 på vardera sida om takstolen + en i mellan sedan en masonite på det. då skapar du en luftspalt mellan tak o isolering.
Tänk bara på att inte spika genom taket så att du punkterar takpappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.