Mitt hus är byggt 1969. Jordtrådarna i väggarna är röda men jag har kvar ett par av de ursprungliga elementen och anslutningskabeln till dessa har gulgrön jord. I mammas fritidshus drogs elen in 1976. Där är det gulgrön jord överallt.

Erik
 
Rrrrr skrev:
Vet inte om det har varit någon vedertagen standard. Men här uppe är det iaf betydligt vanligare i äldre installationer med Vit fas, Svart nolla och Röd jord.

Sen kan det ju som nämnts redan vara lite vilka färger som helst. Jag har stött på villainstallationer där ALLA trådar varit vita. Även ett ställe där ALLA trådar var grå.

Jag har sett något liknande i en BRF (byggd på slutet av 60-talet) som var uppdelad på två fastigheter då ena huset var perfekt i färger, även tändtrådar hade alla möjliga färger utom svart, vit och röd så det var enkelt att veta vad som var vad men sen i andra huset kan man tro att det tog slut på vissa färger av FK:n för där fanns svart, vit och röd ut från centralen men sen var ALLT svart och grönt endast.
 
Som vanligt när det gäller hantverk av något slag, så bevisas det återigen att man inte kan lita på hantverkare och man får göra allting själv.

För till och med jag fattar att om det nu är fas eller jord det gäller och tråden tar slut, så får jag åka och köpa några meter till. F-n snart så säljs ju FK-kabel på macken, så man behöver ju inte ens åka långt...
 
Gladh skrev:
Som vanligt när det gäller hantverk av något slag, så bevisas det återigen att man inte kan lita på hantverkare och man får göra allting själv.

För till och med jag fattar att om det nu är fas eller jord det gäller och tråden tar slut, så får jag åka och köpa några meter till. F-n snart så säljs ju FK-kabel på macken, så man behöver ju inte ens åka långt...

Och där har vi ett problem då hemmapulare köper det dom kommer över billigt och drar lite hur som helst... :D
 
Glufsglufs skrev:
Och där har vi ett problem då hemmapulare köper det dom kommer över billigt och drar lite hur som helst... :D
Det måste ju vara bra mycket mindre problem att en hemmapulare drar ledningar av rätt färg inköpta på byggmax än att en elektriker drar fel färg med kvalitetskabel?
 
Tossegubbe skrev:
Men på 70-talet var det inte prat om ngt EU, så varför kunde inte jorden få fortsätta vara röd eftersom det var ngn form av standard då?

Gul/grön jord tror jag aldrig jag sett i ngt innan typ 80-tal
Gul/grön jord är INTE ett EU-påfund, utan en internationell standard som tillämpas världen över (och därmed givetvis ÄVEN inom EU). Att det blev just gul/grön beror på att just denna färgkombination, råkade vara ledig i exakt alla länder. Kravet på just gul/grön (för fasta installationer i Sverige) kom f.ö. under tidigt 70-tal.

Dessutom användes röd inte bara till jord. I äldre installationer, kan man t.ex. hitta den som tändtråd, vilket en gång i tiden varit helt korrekt.
 
nboom skrev:
Jag köpte ett nybyggt hus för 1,5 år sedan. Idag öppnade jag och tittade i en takdosa (amatur-dosa). Jag ser (bland annat) en "sockerbit" där jord och fas är sammankopplade.
Vad i helsike?? Jag gissar att elektrikern fått slut på gulgrön och använt brun.
Hur som helst, hur skall jag ta detta vidare? Skall jag kontakta husfirman och be dem åtgärda? Egentligen borde all el gås igenom av oberoende elektriker. Skall tilläggas att i grannens hus ( samma leverantör) hade elektrikern använt gul-grön som tändledare på ett ställe.
Skall man anmäla nånstans? Puckot som kopplat borde inte få fortsätta med den verksamheten.
Om huset är 1,5 år gammalt så ska du kunna få detta åtgärdat på garanti, nu är jag lite osäker på vilka avtal du har emot din byggare och elektriker men om det är ABS 05 så är det 10 år på arbete och jag anser detta vara en felaktigt utfärd installation och därmed ska detta åtgärdas, du har väl även en 2-års besiktning på gång och där ska du definitivt påpeka detta för huvudbesiktningsman, jag skulle nog kontakta honom omgående om detta.
 
305 skrev:
Gul/grön jord är INTE ett EU-påfund, utan en internationell standard som tillämpas världen över (och därmed givetvis ÄVEN inom EU). Att det blev just gul/grön beror på att just denna färgkombination, råkade vara ledig i exakt alla länder. Kravet på just gul/grön (för fasta installationer i Sverige) kom f.ö. under tidigt 70-tal.

Dessutom användes röd inte bara till jord. I äldre installationer, kan man t.ex. hitta den som tändtråd, vilket en gång i tiden varit helt korrekt.
Vad jag har hört så blev det en tvåfärgad markering på just jord för att lättare kunna skilja den från övriga färger (för färgblinda samt om det är mörkt/svårt att komma åt att titta noga osv)
 
305 skrev:
Gul/grön jord är INTE ett EU-påfund, utan en internationell standard som tillämpas världen över (och därmed givetvis ÄVEN inom EU). Att det blev just gul/grön beror på att just denna färgkombination, råkade vara ledig i exakt alla länder. Kravet på just gul/grön (för fasta installationer i Sverige) kom f.ö. under tidigt 70-tal.

Dessutom användes röd inte bara till jord. I äldre installationer, kan man t.ex. hitta den som tändtråd, vilket en gång i tiden varit helt korrekt.
japan, USA och Kanada använder grön eller blank koppar som jordfärg, deras kabel innehåller röd, svart, vit och grön/blank.
där används istället röd som tändtråd, mellantråd, 3:e fas osv.
 
Japan och Kanada gör som USA, och i USA vidareutvecklar man aldrig någonting, om man väl fått det att fungera en gång. Man ger sig på något annat istället. Det är därför detta till synes högteknologiska land ofta ligger decennier efter oss på även de vardagligaste ting.

De har bättrat sig lite den senaste tiden, men amerikansk elutrustning i allmänhet har varit så hopplöst föråldrat att knappt ens ryssarna kunde uppvisa något lika dåligt. Att de (båda två) hamnade på månen visar att det inte krävs "rocket science" (häpp!) att ta sig dit.

Säger jag, som har erfarenhet av maskiner från snart sagt jordens alla hörn.
 
nu ska vi inte va såna, att hålla fast i saker som fungerar och har "hängt med länge" är inte negativt, det underlättar arbetet då man vet hur saker ska se ut, och så slipper man kostnader i form av ändrng och framtagande av nya produkter.
 
electrocuted skrev:
nu ska vi inte va såna, att hålla fast i saker som fungerar och har "hängt med länge" är inte negativt, det underlättar arbetet då man vet hur saker ska se ut, och så slipper man kostnader i form av ändrng och framtagande av nya produkter.
Men om saker kan förbättras, varför inte göra det då?

//Patrik
 
det är nämligen inte alltid så säkert att en förbättring blir en förbättring i slutändan, men när man hunnit komma på det så är det oftast försent att ändra tillbaka, och så håller det på.. istälelt för att tänka "man vet vad man har men man vet inte vad man får"
 
electrocuted skrev:
det är nämligen inte alltid så säkert att en förbättring blir en förbättring i slutändan, men när man hunnit komma på det så är det oftast försent att ändra tillbaka, och så håller det på.. istälelt för att tänka "man vet vad man har men man vet inte vad man får"
Det vill säga en alternativ formulering av den välkända gnällfrasen "Det var bättre förr". Det är inte säkert att det blir en förbättring i slutändan, men ofta så blir det det. Om man inte försöker så får man inte veta. Jag behöver i alla fall inte fundera speciellt länge för att komma på många saker som har utvecklats till det bättre bara under min livstid.

Erik
 
Gabbe1 skrev:
Det måste ju vara bra mycket mindre problem att en hemmapulare drar ledningar av rätt färg inköpta på byggmax än att en elektriker drar fel färg med kvalitetskabel?

Ja, självklart men i allmänhet så är det fler hempulare som gör fel och det på ren okunskap än utbildade elektriker som i regel gör det pga slarv eller lathet och då tänker jag inte på färger endast utan även dåligt förlagda dolda rör och fel antal trådar i rörena som man inte får ur pga rörstopp eller andra fadäser som när exempelvis biltemaslang används.

Visst, pengar till firman men va fan, inga kul jobb och kunden hade inte behövt betala mycket mer om elektriker kommit och installerat från början. Rensa, färdigställa och göra om efter andra, både elektriker och hemmapulare är riktiga skitjobb, jag föredrar faktiskt att bila lättbetong på en stamrenovering i det fallet. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.