Hej!
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men om inte så kanske nån snäll moderator kan flytta till korrekt tråd.
Jag fick idag ett "värderingsintyg" från bostadsnet.info, tillsammans med en faktura på 499 SEK. Detta är inget jag har beställt, jag har inte ens varit inne på deras hemsida så det känns som ett klassiskt bedrägeriförsök.
Jag har 3 dagar på mig att betala fakturan (vilket jag givetvis inte kommer att göra).
Är det nån mer som har erfarenhet av detta, kanske fått liknande "värderingar"? Och vad skall jag göra, skall jag bara skita i att betala fakturan och hoppas på att det stannar där? :(

mvh
jachri
 
jachri skrev:
Hej!
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men om inte så kanske nån snäll moderator kan flytta till korrekt tråd.
Jag fick idag ett "värderingsintyg" från bostadsnet.info, tillsammans med en faktura på 499 SEK. Detta är inget jag har beställt, jag har inte ens varit inne på deras hemsida så det känns som ett klassiskt bedrägeriförsök.
Jag har 3 dagar på mig att betala fakturan (vilket jag givetvis inte kommer att göra).
Är det nån mer som har erfarenhet av detta, kanske fått liknande "värderingar"? Och vad skall jag göra, skall jag bara skita i att betala fakturan och hoppas på att det stannar där? :(

mvh
jachri
Jag har inte råkat ut för det själv men det verkar vara ett antal som gjord det och fått fakturor för en värdering de inte har beställt. Bestrid fakturan och polisanmäl dem.

http://www.ostran.se/nyheter/oeland/dansk_svindlare_bakom_estniska_husvaerderingar

http://www.ostran.se/nyheter/oeland/faktura_fraan_estland
 
Är det verkligen en faktura? Leta efter en liten text i ljusgrått som nämner något om att det är ett erbjudande eller liknande. Bluffakturorna brukar göra så för att hålla sig någorlunda inom lagens råmärken.
 
Jag tänkte också på det och letade efter en text om erbjudande, typ som Kontorsgrossisten brukar göra. Men jag kan inte hitta nåt.
 
Hemmakatten
Skriv absolut inte något brev med din namnteckning/signatur. Det kan sådana här bluff-firmor utnyttja och kopiera in din namnteckning på ett avtalsformulär.

Det man skall göra är att rita ett streck/kryss på fakturan och skriva "Bestrides, har inte beställt något" eller liknande och sedan faxa tillbaka och/eller skicka tillbaka fakturan till företaget.
 
Hej!

Betala ingenting
Polisanmäl
Kontakta konsumentombudsmannen!

Betala inte en krona, skriv inte på något!

Jävla skojare som satt det där i system, sök på företagets namn på, kolla om det fakturerande företaget överhuvudtaget ens är registrerat företag med F-Skatt, eller enskild firma med AF-skatt(Heter det så? :S)

www.121.nu
www.bolagsverket.se
http://allabolag.se/

MVH!
 
http://whois.domaintools.com/bostadsnet.info

Kolla där, står lite grann om vem som äger hemsidan:

Registrant Name:Registration Private
Registrant Organization:Domains by Proxy, Inc.
Registrant Street1:DomainsByProxy.com
Registrant Street2:15111 N. Hayden Rd., Ste 160, PMB 353
Registrant Street3:
Registrant City:Scottsdale
Registrant State/Province:Arizona
Registrant Postal Code:85260
Registrant Country:US
Registrant Phone:+1.4806242599
Registrant Phone Ext.:
Registrant FAX:+1.4806242598

Hmm, US? :cool:
 
Någon har registrerat domänen via webbhotell el dyl.
 
Till Jachri vill jag bara säga att du inte är ensam att råka ut för detta. Troligtvis är det samma svindlare som tidigare markandsförde kreditförmåga på samma försåtliga sätt. Jag skulle rekommendera dig att skicka ett mail med följande text till den som skickat fakturan:

"Härmed bestrides faktura (nr skrivs ut här) då jag använde tjänsten i tron att den var gratis. Jag anser att bostadsnet.info:s marknadsföring varit vilseledande då jag inte blev upplyst om att tjänsten var belagd med avgift eller kostnader."

Efter ett tag kommer säkert en ny faktura med starkare hot. Gör då på samma sätt (bestrid fakturan) och hänvisa till ditt tidigare mail.

Efter ett tag slutar kraven att komma. Den man som ligger bakom detta har nämligen ingen som helst önskan att framträda i någon rättslig tvist eftersom det är skumraskverksamhet som han håller på med.

leifhellmusic
 
Redigerat:
Nu hade väl trådskaparen överhuvudtaget inte använt tjänsten. Då bör man inte skriva ngt. som kan uppfattas som att man erkänner att man gjort det.

Överhuvudtaget skall man hålla ett absolut minimum av information till sådana här bedragare. En text i stil med "bestrides, har ej beställt" är fullt tillräcklig. Man bör också polisanmäla, om tillräckligt många anmälningar kommer in så blir polisen till slut tvugna att göra ngt.
 
Hej!
Jag har varit bortrest på skidsemester i en vecka, kom precis hem så jag har läst ikapp nu. Innan jag åkte skickade jag ett mail till adressen som stod på fakturan, där jag skrev att jag bestrider denna faktura och så fakturanumret.
Jag fick ett automatiskt svar direkt efter att jag hade skickat mitt mail;

"Hej,
För närvarande får vi många beställningar, på grund av att många av våra trogna kunder utnyttjar vårt specialerbjudande: få 50% rabatt på din andra bostadsvärderingen!

Om du har köpt en värdering från oss under de senaste 12 månaderna, kan du också dra nytta av detta: Få en värdering av din sommarstuga, din familjs lägenhet, eller kanske till och med ditt drömhus - och betala endast 249,40 kr för en oberoende bostadsvärdering.

Tyvärr har den stora orderingången orsakat en lång svarstid för vår kundtjänst. Men du ska inte oroa dig, vi kommer att besvara ditt meddelande så snart vi kan!

Om din e-post berör frågor om betalningar eller fakturor förstår vi att du kan vara rastlös och ivrig att få svar snabbt, eftersom din faktura förfallodag kan komma snart. Därför har vi nu beviljat 30 extra betalningsdagar på alla fakturor. Detta betyder att du inte behöver betala din faktura innan betalningsdatumet som har skrivits på fakturan. Du kan lägga till 30 dagar på betalningsdatumet som är tryckt på fakturan, och du kommer inte att få en dröjsmålsavgift. Vi kommer att svara dig innan den utökade förfallodatum på fakturan.

Om din förfrågan är angående en annullering av en beställning kan du vara säker på att din uppsägning har registrerats, om avbeställningen gjordes innan vi startade värderings-tjänsten. Även om du inte får en personlig bekräftelse på att vi har avslutat beställningen.

Tack för ditt vänliga och välkomnande e-post.

Vänliga hälsningar

Kundtjänst, www.bostadsnet.info"


Men jag har fortfarande inte fått svar på det jag skrev. Känns inte som att jag kommer att få något heller. Jag skall släpa mig iväg till polisstationen och göra en anmälan imorgon.
 
Fick occkså faktura därifrån. min man skulle göra en GRATIS värdering via sbab och har alltså hamnat på bostadsnet.info.
Idag damp det ner en faktura.
Tänker polisanmäla och kontakta konsumentverket.
Till Jachri, berätta hur det går!
 
Fick åxo ett mail från dem idag på ngn värderingar jag tydligen beställt,ingen faktura ännu dock.
 
Då har vi polisanmält, kontaktat konsumentombudsmannen och mailat bostadsnet.info om att vi bestrider faktran!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.