Gick upp och skulle kolla hur det gick för VVS:aren i slutfasen för vårt badrumsbygge. Han hade monterat "blandarbrickorna" för dusch och badkar. Så här såg det ut...

Från sidan:
973201092407A1a89.jpg

Underifrån:
8d3201092520A71b4.jpg


Jag ifrågasatte genast om det inte gick att få dit den bättre och fick till svar att det var silikon bakom, så det är ingen fara.Jag anser att som brickorna är monterade så gör den tätningen varken till eller från. Visst, rörgenomföringen i tätskiktet är ju tätad, men jag stör mig ändå. Och ena stjärnskruven var dragen till oigenkännlighet. Och blandaren lär ju peka något uppåt, smatidigt som det kommer att ligga fukt bakom hela brickan mest hela tiden.
Hade jag monterat detta, så hade jag undrat vad som är fel och försökt rätta till det, men hantverkaren bara kör på. Och det stör mig.

Det är alltså hela brickan och inte bara ena sidan som bilden visar. Något bättre på badkarsblandaren men långt ifrån bra.

Är jag petig?
 
Redigerat:
Dom gjorde det i fel ordning. Först drog åt rören sen ville skruva fast fästet.
Visst håller det tätt. Men jag skulle tjata på dem! Gör de 80% får du betala 80%.
 
Björn_Nilsson skrev:
Och ena stjärnskruven var dragen till oigenkännlighet.
Därav vill han inte lossa det igen.;)

Björn_Nilsson skrev:
Är jag petig?
Absolut inte. Jag skulle påpeka att ville jag ha det dåligt gjort skulle jag gjort det själv, men tyckte det är bättre med yrkesfolk så det blir ordentligt.:)

/Bara jag
 
Svårt att se om det är 100% korrekt, men i stället för att skapa en dålig relation mellan dig och hantverkaren ( som inte hjälper dig), så skulle jag själv fråga hantverkaren om han hade lite transparant silicon som du kunde få, och sedan maskera väggbrickan & väggen med 19mm målartejp,

Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Sen kan du be honom byta ut den dåliga skruven, så att det inte skapar problem i framtiden.

Blir mitt råd.

MvH Jawen
 
jawen skrev:
Svårt att se om det är 100% korrekt, men i stället för att skapa en dålig relation mellan dig och hantverkaren ( som inte hjälper dig), så skulle jag själv fråga hantverkaren om han hade lite transparant silicon som du kunde få, och sedan maskera väggbrickan & väggen med 19mm målartejp,

Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Sen kan du be honom byta ut den dåliga skruven, så att det inte skapar problem i framtiden.

Blir mitt råd.

MvH Jawen
Och att blandaren hamnar ej i våg, spelar ingen roll :(

Jag skulle inte acceptera detta!
 
Jag är visserligen bara hempulare, men som jag ser det, ger inte brickan något bra stöd åt blandaren om den inte ligger an mot väggen. Rören kommer att få ta upp krafterna istället. Det är ju fullt möjligt att det håller o blir tätt ändå, men den sönderdragna skruven indikerar ju att han själv också ville ha in den till väggen. Det ser på bilden ut som att inte ens tätningen av "skumplast" ligger an mot väggen.
Om brickans primära uppgift bara är estetisk, hade jag kanske bara låtit honom "snygga till det".
Bra relation till hantverkaren är det sista jag skulle fundera över om han gjort fel o inte vill rätta till.
 
Det med stödet är viktigt! Tänk på antalet rörelser som blandaren blir påverkat. Efter ett antal år, vem vet kanske 15 spricker röret lite och läckaget uppstår. TS har hunnit sälja huset redan efter 7-8 år och vips blir han betalnings ansvarig. Dold fel?


Rätt ska vara rätt !!!

TS. Vill du bjuda hantverkaren på detta? Ditt val. Men tänk på vad som kan hända. Installationen är ej korrekt utförd!
 
Inte var det vackert. Var säkert en yngre hantverkare. De verkar i geneman vara slarvigare och verkar inte ha så mycket yrketstolthet, men det finns gott om slarvare och fuskare i alla yrken.
Själv skulle jag aldrig godkänt det hela...
 
Nu är inte jag någon röris men det ser ut som rören inte kommer ut i 90 graders vinkel och det gör att brickan sitter rätt i ovankant men sen lutar och gör en glipa längst ned - det är samma i mitt badrum men inte lika illa på långa vägar, verkar vara ett svårt moment det där.

Skruven borde bytas och tyvärr är nog silicon det enda botemedlet då jag iaf inte skulle försöka dra rören rätt - går dom sönder måste hela badrummet göras om.
 
jawen skrev:
Svårt att se om det är 100% korrekt, men i stället för att skapa en dålig relation mellan dig och hantverkaren ( som inte hjälper dig), så skulle jag själv fråga hantverkaren om han hade lite transparant silicon som du kunde få, och sedan maskera väggbrickan & väggen med 19mm målartejp,

Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Sen kan du be honom byta ut den dåliga skruven, så att det inte skapar problem i framtiden.

Blir mitt råd.

MvH Jawen
Jag tycker att det är jättelätt att se att det inte är 100% korrekt.
Väggarna är i putsat tegel som jag bilade ur och lade in de bockade rören i. Rörkrökaren låste fast rören med en bräda med två hål borrade på c/c 160 och patentband längre ner i "fåran" i väggen. Han har alltså satt dit rören. Min snickare murade igen fårorna och vi lät det sitta i nån vecka innan jagg tog bort brädorna med hål i. Efter detta har vi satt ytskiktet och målat väggarna enligt Alkros våtrumssystem.
Det är alltså helt och hållet VVS-gubbens fel att det inte går att få dit brickorna ordentligt, antingen för att han inte satt fast rören korrekt med brädorna med hål i, eller så har han gjort fel när han monterat brickorna.
Beror felet på att rören inte sitter så exakt, är det nog svårt att göra något åt det. Då är det silikon som gäller. Men brädan med hålen i var ganska tjock och vi har även bredspacklat tre gånger så rören bör ha varit vinkelräta ut från väggen, vad jag kunde se i alla fall...
Jag ska ringa mannen jag beställde jobbet av så får han komma och kolla på det. Jag fick en tub med transparent silikon att täta med om det inte går att åtgärda, av gubbens kollega. Så som VVS-gubben gått lös med silikon runt WC-stolen, så silikonar jag nog hellre själv.
Nu när han monterat "takduschens" rör i ovansidan på blandaren är det lite bananvarning på detta.
Ska berätta att duschblandaren dessutom är ganska sned sett framifrån, vilket enbart beror på att rören inte sitter i på samma höjd. Slarv.

Lägger in en bild på rören innan vi murade fast dem.

d9320101010216a1b.jpg

Det stör mig att man inte kan få slappna av och förlita sig på hantverkare, utan att man måste vaka och kontrollera.
 
Det är inte snyggt, det är förmodligen inte korrekt monterat, en skruv är redan sönderdragen. Finns ingen anledning att godkänna eller betala fullt pris för ett sånt jobb, man lejer ju bort jobb för att få det bättre gjort än man kan själv inte för att få det sämre gjort.
Förstår inte heller rådet att behålla en god relation till hantverkaren genom att själv kladda installationen full med silikon, finns väl ingen anledning att ha någon relation till en slarvande hantverkare? undrar hur han gjort med de delar som inte syns?
 
jawen skrev:
Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Blir mitt råd.

MvH Jawen
Jawen, är du mästare på att silikona eller? Det tar oftast inte 5 minuter för att få det snyggt och det blir inte perfekt om man inte har tålamod och kunskap.

Varför ska TS dra silikon när han anlitat en entreprenör som tagit på sig jobbet att korrekt utföra installationsarbeten åt TS?.
 
VVS-gubben bad mig vid ett tillfälle att själv låsa fast rören och poängterade hur noga det var att c/c-måttet stämde. Jag tyckte att det var bäst att han gjorde det själv... Han skulle fixa det när jag bilat färdigt. Tänkte ändå själv fixa det med plattjärn på jobbet, då man kan borra iaf inom 0,2 mm med tjörnprickar, men ändrade mig. Har VVS-en på offert och varför ska jag göra deras jobb? Och betala för det dessutom... Inser nu att jag kanske skulle gjort det själv ändå.

Badkarsblandaren blev inte rätt installerad den heller... Är en FM Mattsson med svängbar pip. När man svänger pipen åt sidorna aktiveras duschmunstyckesutgången och när man har den rakt ut kommer det vatten ur själva pipen. Har jag pipen rakt ut kommer det ur duschmunstycket (på golvet) och har jag den åt sidorna, kommer det genom pipen (alltså på golvet bakom badkaret...) Han kan inte ha provat den efter installation.
Läser man bruksanvisningen står det klart och tydligt hur man ska göra när man monterar pipen...
 
Hur stor är VVS-firman?

En släkting till mig lät renovera badrummet.
Jag var och tittade på när VVS-montören monterade handfatskommoden. Han lade i ordentligt med silikon i avloppsskarvarna, eftersom det läckte.
Han hade tidigare upplyst min släkting om att bara amatörer avgradade avloppsrören efter kapning.
Dessutom när han skulle hänga duschdörrarna i glas tog han upp sitt 40cm vattenpass och strutade i kakelraderna, men då hann vi hindra honom.

Han var en underleverantör till den lokala VVS-firman. Efter ett tag fick han sparken, då det var för mycket reklamationer.

Efter ett tag kom vi på att avloppet från bidén läckte. Det fick någon annan från firman fixa. Det var inte lätt då bidén var vägghängd och limmad mot kaklet...

Det var aldrig något gruff mellan oss och VVS-firman, de får gärna komma tillbaka eftersom de gör rätt för sig, däremot kommer inte rörmontören innanför dörren igen.

Det jag vill komma till, är att det kanske lönar sig att ta dit VVS-firmans chef.
 
Tycker det är lite väl många besserwisser/kritiserare som svarar fast dom inte verkar har kunskap om detta, ingen av er utom Björn_Nilsson kan se tillräckligt bra på dom publiserade bilderna för att säga "Exakt så här är det".

kamilenski du skriver bla:
"Och att blandaren hamnar ej i våg, spelar ingen roll :(

Jag skulle inte acceptera detta!" "slut citat"

Du vet inte ens om väggen är slät och i våg, så sluta spekulera baserat på dom bilderna!

Att blandaren får 2° lutning uppåt, är det ett fel som husAmA eller en ev besiktning skulle slå ned på ?......Svar nej.

Sen får ni gärna kritisera mig, för jag tycker det krävs mer än detta för att börja skapa dålig kommunikation med vvs-hantverkaren, vi vet inte exakt hur din upphandling ser ut, vem som gör vad och vem som köper in vad.
Men jag baserar mina råd på vad jag ser och egen yrkeskunskap vad gäller väldigt många badrum och allt som inkluderar badrum.

Ska vi bara tala om väggbrickor så finns det ett 20-tal olika, och alla är inte lika bra, och jag vet inte ens vem som köpt in detta, kunderna köper massor själv nuförtiden. ( detta kanske var en sämre modell, vad vet jag ?.

Sen om jag också ska börja spekulera lite ( som alla andra redan gör), så skulle jag ev misstänka att rörmontören har kapat rören på kanske 23 mm istället för dom 21mm som monteringsanvisningen säger, och det gör i så fall att väggbrickan inte bottnar helt.

Men igen, det är spekulationer då jag inte sett det på plats
Men att ena skruvens spår har blivit dåliga, tyder på att han i alla fall har dragit skruven i botten på pluggen, men sedan om rören är för långt kapade så går den ju inte in sista mm ändå.( då borde du se den som en "banan" ovanifrån )

Sedan skriver Björn_Nilsson själv:
Citat"
Min snickare murade igen fårorna och vi lät det sitta i nån vecka innan jag tog bort brädorna med hål i "slut citat"

Vem vet om snickaren har kastat in puts, och förändrat något någon mm ?, det händer ALLTID att småförändringar sker.( ett litet kast med putssleven på rören räcker)

Det sista man gör när man murar/putsar igen slitsar som rören till väggblandare går i, är att mycket noga syna av avstånd 160cc och exakt vågräthet första 35mm på bägge rören, så det borde snickaren justerat i detta fall.

'
Gjordes detta.........jag vet inte jag ser fortfarande bara bara dessa 2 bilder på efteråt, som inte säger "jättemycket" till mig.

Sen ser jag på sista bilderna att det är för mycket vatten i flytspacklet också, materialet har delvis separerat.
Jag ser också att yttligare "stagning" skulle behövs på bägge 15mm prisolrören, det räcker inte att dom stagas på 30cm höjd och sedan på 105-110cm höjd.......dom 75-80cm är för långt avstånd mellan stagning för det momentet.

Vilka råd ska vi ge egentligen på sådana forum som detta?
Ska vi spekulera fram lösningar baserade på dåliga inte fullständiga fakta ?.

Alla gör som man vill, men att skapa konflikt med hantverkare gör jag när det är käpprätt åt helvete och jag ska sparka människan, ev brister gås igenom och diskuteras/justeras, sen får man komma fram till vem som ska ersätta den extra tiden..
MEN ingen kund får ett bättre utfört jobb, om man kastar skit innan man har fog för det.

Nej, i min yrkesvärld talar jag klarspråk på vad jag med säkerhet ser, sedan att trådskaparen självklart är partisk i fall som detta försvårar rådgivningen yttligare, då oftast inte allt läggs fram.

Och ni som ifrågasätter min kunskap/seriösitet och mitt sett att rådge andra, kan gå in på min profil och läsa alla mina 268 inlägg eller delar av dom.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.