Vi har ett antal problem med vårt hus, bl.a. delvis ett platt tak med risk för fuktskador samt en källardörr där det rinner in vatten vid kraftigt regn. Vidare så saknas ett varmgarage, som jag har stort behov av som egenföretagare. För att lösa alla problem och även få till ett estetiskt bra utseende behöver vi bygga ut huset ca 4 meter in på grannens åkermark. Denna mark är tidigare avstyckad ett flertal gånger och är nu ca 2000 m2 stor. Bonden som äger marken kan tänka sig att sälja hela markbiten. Han vill absolut INTE sälja delar därav, eftersom den redan är i minsta laget för att bruka till något vettigt. Så det är allt eller inget som gäller.

Första gången jag var i kontakt med kommunen i detta ärende var hösten 2006. Vi har alltså blivit hänvisade hit & dit under 3,5 års tid, men inget beslut kan fattas.
Ett av kommunens argument är att man inte kan äga en stor tomt. Hur stor tomt man kan äga kan de dock inte svara på. Ett annat argument som kommunen har är att tomten vi vill köpa gränsar mot en bäck, så att det blir strandnära. Att bygga till ett befintligt hus 4 meter närmare den lilla bäcken ska dock inte vara något problem. Nu kan det låta idylliskt med en lite bäck i närheten, men i verkligheten syns den knappt pga. all sly som växer där samt att det är en bro till en av länets större vägar i närheten. Vi har tom. erbjudit kommunen att köpa marken, betala alla avstyckningskostnader och skänka 6 – 7 meter av marken närmast bäcken till kommunen. Men ICKE, förhandlingsläget är låst.

Det hade varit mycket enklare om kommunen redan hösten 2006 hade bett oss dra åt helvete, för då kunde vi ha letat efter ett annat hus. Men istället för att ta ett beslut förhalar de ärendet genom att bolla det hit & dit i evighet och ingen vill ta ansvar.

För att fatta mig kort, kan kommunen neka oss att köpa marken av bonden? Hur ska vi gå vidare? Gör det någon skillnad att anlita en jurist?
 
Hej!

Kommunen kan inte neka er att köpa hans mark om den är avstyckad och klar, däremot så har kommunen alltid förköpsrätt, dvs. de har rätt att få köpa marken för att det är av allmänintresse eller liknande!

har lite bråttom nu, Jag kan kolla runt lite så slänger jag in ett inlägg senare ikväll igen i den här tråden! :)

MVH!
 
Marken är inte avstyckad, ännu. Den ingår i bondens flera kvadratkilometrar stora arealer. För honom är det mest besvär med den för honom lilla plätten som är omringad av vägar, den lilla bäcken och vår tomt. Han kan ju knappt svänga runt med de stora maskinerna som han äger.
 
Mera angående huset.

Hösten 2006 installerade vi värmepump med 500 meter slang, så kallad ytjordvärme. För att komma in med slangarna i huset fick vi gräva bort en altan och delar av trappan vid entrén till huset. I samband med detta kom markfrågan med bonden upp, så vi återställde aldrig framsidan på tomten. Vi skickade hem grävmaskinisten, staplade upp gångplattor som en provisorisk trappa och tog kontakt med kommunen. Det skulle väl vara snabbt fixat med en lite markfråga, trodde vi, men icke. Den före detta gräsmattan är på sommaren numera bevuxen av en meter höga tistlar. Så jäkligt har det sett ut i 3 somrar nu.

Det går faktiskt inte att göra något åt huset. För hur jag än vänder hammaren, så är det alltid tillbaka på ruta ett, dvs markfrågan.:@

Fixa taket? Bygglov & markfråga.
Garage & verkstad? Bygglov & markfråga.
Bygga nytt kök? Bygglov & markfråga.
Bygga nytt badrum? Bygglov & markfråga.
Fixa ny entré? Bygglov & markfråga.
Fixa altantaket? Bygglov & markfråga.
Fixa källardörren? Bygglov & markfråga.
Nytt staket? Bygglov & markfråga.
Nytt avlopp? Bygglov & markfråga.
Måla om huset? Ingen idé om vi ändå ska bygga till.
Fixa tomten och ta bort tistlar? Ingen idé då markfrågan = ny infart.
Ny inkommande elledning? Bygglov & markfråga.

Jag blir så trött och jag ska snart avslöja vilken kommun det handlar om.
 
Jag ringde nyss och sökte den ansvarige på lantmäteriavdelningen i kommunen, men hon var inte anträffbar. Återkommer på fredag 08:00 enligt telefonsvararen. Men det är ju inte säkert att jag når henne då, för hon kanske inte är där eller så har inte jag tid och så går det nån vecka till....

I november 2009, då det hade gått ungefär tre år, tänkte jag att det är bäst att skriva ner allt som händer i ärendet. Jag började med ett tomt kollegieblock och har redan 3 sidor fullskrivna med anteckningar om datum, tid och personer som jag har pratat med. Men det har inte hänt ett skit, annat än att personerna har hänvisat mig till någon annan. Det är faktiskt så illa att man kan boka ett möte, ta ledigt från jobbet, åka till kommunkontoret för att få veta att personen man har bokat med inte är där.:@
 
Byggingenjören skrev:
Hej!

Kommunen kan inte neka er att köpa hans mark om den är avstyckad och klar, däremot så har kommunen alltid förköpsrätt, dvs. de har rätt att få köpa marken för att det är av allmänintresse eller liknande!

har lite bråttom nu, Jag kan kolla runt lite så slänger jag in ett inlägg senare ikväll igen i den här tråden! :)

MVH!
Den kommunala förköpsrätten avskaffas den 1 maj 2010 (om sex veckor!) så det är bara att hålla ut till dess!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Den kommunala förköpsrätten avskaffas den 1 maj 2010 (om sex veckor!) så det är bara att hålla ut till dess!
Kommunen är inte intresserade av marken. De vill inte ens ha marken närmast bäcken om de så skulle få den gratis.
 
Då är det väl bara att köpa den om Lanmäteriet går med på avstyckning/sammanslagning med din fastighet?

Om du sedan bygger till enligt plan så kan inte kommunen neka dej bygglov.
 
Jag undrar varför du överhuvudtaget blandade in kommunen i markköpet. Hade det inte bara varit enklare att köpa marken av bonden. Vad jag vet lägger sig väl kommunen inte i det.

Som läget är nu kanske du kan göra så här.

Köp en liten bit av marken som räcker till för dina byggplaner. Du betalar bonden samma pris som du skulle betalt för hela markbiten och lägger in att du arrenderar resten av marken i säg 99 år för 0 kr per år. Då borde du ju komma undan att det blir för stor tomt och att du får strandtomt.
 
mycke_nu skrev:
Då är det väl bara att köpa den om Lanmäteriet går med på avstyckning/sammanslagning med din fastighet?

Om du sedan bygger till enligt plan så kan inte kommunen neka dej bygglov.
Problemet är att Lantmäteriet ej går med på avstyckning/sammanslagning av hela åkern och vår fastighet.

Enligt noteringar sa anvarig Lantmäteriförättare: "Fastighetsreglering norrut är endast möjlig för byggyta + 4 meter. Hela tomten kan ej köpas."

Problemet är att bonden endast vill sälja ALLT eller INGET. Något som ej är förhandlingsbart och jag tror på vad han säger, eftersom han har upprepat det i 3,5 år.
 
mycke_nu skrev:
Den kommunala förköpsrätten avskaffas den 1 maj 2010 (om sex veckor!) så det är bara att hålla ut till dess!
Aha, det visste jag inte om faktiskt! :)

Vart har du läst det? Vore kul att läsa!

MVH! d^_^b
 
Kan du inte köpa marken med minimal del som en tomt för din utbyggnad, och resten som hästhage eller liknande, säga att du skall börja odla prydnadstistlar. Troligen är problemet hos lantmäteriet just att de inte vill få hela marken klassad som tomtmark för bostäder.
 
mudder skrev:
Problemet är att bonden endast vill sälja ALLT eller INGET. Något som ej är förhandlingsbart och jag tror på vad han säger, eftersom han har upprepat det i 3,5 år.

Fast om du betalar vad hela marken kostar och bara köper och styckar av en godkänd del för att förstora tomten. Sen skriver ni ett arrendeavtal där du arrenderar resten av marken på 99 år. Om du föreslår det alternativet så har jag svårt att se att han kan säga nej. Det kommer ju att få samma praktiska effekt för honom som ifall han sålt allt.

Så gå över till bonden och föreslå något sådant, ta med en flaska whisky också, det kan aldrig skada.
 
Köp hela marken, stycka av en del av den närmast ditt hus och gör en sammanslagning av denna med din tomt. Låt resten vara kvar som parkmark/åkermark eller liknande. Inget hindrar väl att du gratis ger bonden en chans att ta vall eller något på plätten.

Kommunen här kommer väl först in när det är dags för bygglov. Resten är en fråga för Lantmäteriet. Lantmäteriet bör kunna göra ett preliminärt utlåtande om att det är möjligt att göra på det sättet innan du köper av bonden.


// Mats
 
Håller med myrstack ovan. Det låter eventuellt som om lantmäteriet är rädd att om du skulle köpa hela tomten och slå ihop den med din egen, så skulle du kunna bygga ett hejdundrande stort hus (jag antar att det är utanför detaljplanelagt område?) och dessutom nära bäcken, något de kanske inte tycker passar.
Men om du och lantmätaren kan komma överens om någon sorts bindande förrättning där du först köper hela marken av bonden, sedan gör en fastighetsreglering av en remsa närmast ditt hus, så kanske det skulle gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.