Ber om ursäkt för att jag inte orkat läsa hela tråden, tappade sugen efter några sidor ;)

Funderar på att bygga pannrum i ett framtida garage med en riktig panna och 4-5kubik tankar. Eventuell kulvert skulle bli mindre än 10m.
Har i dag en kombipanna med laddomat 4030 till 2x500l tankar.

Överväger följande lösning. (Ja, jag är smålänning.)

Dra 2-rörs kulvert + kallvatten till garaget.
Använda beffintligt laddomatpaket(flyttat till pannrummet) som kulvertstyrning och ladda 65-gradigt vatten till kombipannan från tankar i garage.

Har sett att några av tidigare skribenter dockat mot elpannor. Hur funkar det med returtemp och varmvattenkomfort för er? Har en känsla av att det kan blir svårt att få till båda.

Vet att denna lösning inte är bra ur förlustsynpunkt, men jag kan köpa ved för några år för pengarna som annars skulle gått till ny tank,elpatron,tappvattenautomat osv.

PS. Kom på att jag skulle kunna ladda mina tankar med typ 70-grader någon helg och testa lite själv. Men jag är tacksam för synpunkter på lösningen iaf.
 
Redigerat:
_ap_
Med en kulvert på 10m skulle jag sätta 4-vägs kulvert och göra "klart" allt i
det nya pannrummet och röja undan allt gammalt i huset.
 
_ap_ skrev:
Med en kulvert på 10m skulle jag sätta 4-vägs kulvert och göra "klart" allt i
det nya pannrummet och röja undan allt gammalt i huset.
instämmer.
 
Nu måste jag ställa en nyböjarfråga.

Varför ska man sätta en 4-vägskulvert om man ändå ska ha allt ute i nya pannrummet?
Räcker det inte med en stig o en retur?

Anders
 
Varmvatten...
 
Nej Roke, du cyklar inte.
Lika stor huvudtank som slavtank, ladda snabbt och energieffektivt, hoppa över PEX kulverten och kör kopparkulvert (har en ide´ på DIY-kulvert) och minst 95 gradigt vatten
 
_ap_
menar du att man ska ha slavtank om kulverten är 10m?
 
10 meter är det ingen mening med 2 tankar o kulvertstyrning, HAr på att det räknats på detta i nån tråd tidigare o då verkade det som att brytgränsen låg på 25 meter kulvert el längre..
 
2an skrev:
10 meter är det ingen mening med 2 tankar o kulvertstyrning, HAr på att det räknats på detta i nån tråd tidigare o då verkade det som att brytgränsen låg på 25 meter kulvert el längre..
Är det pga payoff tiden? Jag menar om det blir dyrare med kulvertstyrning.
Är det bara pga längden så har man mindre förluster om man laddar satsvis oavsett längd på kulvert.
 
Blir billigare installation då det bara blir 1 tank o förlusterna är inte stora med en 10 meters bra isolerad kulvert då man kör shuntat i kulverten, Behöver man ha vvc så kör man den på timer/rörelsevakt vid tappställena i huset..
Iof så kommer ju endel av förlusterna från en acktank huset tillgodo men de är ju kanske inte under hela året,
Med en aqawarm kopparkulver får man förluster på ca 445 kWh/år i 10 meters kulvert om man kör 60° vatten åretrunt, Bästa tanken (effekta med 90 mm pur) ligger på 1300 kWh/år i förluster..
Med shuntat vatten innan kulverten o vvc (om de behövs) på timer så blir det bara 600-700 kWh/år i förlust på 10 meter kulvert vilket är mindre än en 750 l tank + att man sparar antal tusen på att slippa 1 extratank o kulvertstyrning, Räkna med minst 15000:- dyrare anläggning om man ska in me extratank o kulvertstyrning..
 
Och räkna med sämre utnyttjande av huvudtanken pga sämre skiktning. Alltså behöver den vara större för att kunna lagra samma energimängd.
 
Man ställer ju inte tanken utomhus.
 
Har inte att göra med om den står utomhus eller inte utan att medeltempen är högre när det är dax att elda igen vilket ger lägre lagringskapacitet.
 
Ja det har du rätt i, men 2an jämförde förluster i kulverten med tanken.
Jag menar att kulvert förlusterna är utomhus och dom påstådda förlusterna från tanken har man inne i huset dvs inga förluster förutom på sommaren, om inte tanken står i källaren där man behöver värme året runt.
 
Men å andra sidan är förlusterna från acktanken dubbelt så stora som från 10 meter kulvert så då går det på ett ut om man ser till att man nyttjar förlusterna halva året..
Sen så blir installationen/matrialet som sagt mycket dyrare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.