Ljudteknikern skrev:
Är det den 3-pol automatsäkring? som bryter jord!?
Svar ja. Bryter alla tre ledare...
 
Kinesernas jordade uttag ser ut som ett telefonjack utan undre "hål"...Som ett spöke...:)
 
2hp29fr.jpg

Den stickproppen tyckte jag såg rolig ut när jag öppna den. Undra om det är något proffs som har gjort den?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ser ju ut som om det varit en mus och gnagt därinne!
 
mycke_nu skrev:
Ser ju ut som om det varit en mus och gnagt därinne!
Eller någon verktygslös stackare som är van med att skala sina kablar med tänderna...

//Patrik
 
Nu ska ni inte vara så hårda, den som gjort kontakten tänkte ju i alla fall på att tvinna trådarna:D. Dessutom hade personen tänkt på att jorda skruven son kontakten sitter ihop med...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ordentligt dragavlastad... NOT
 
Tback skrev:
Ja apropå hemska elinstallationer så hörde jag idag från en kollega om en tillbyggnad på ett hus där en elektriker från Polen använt samma färg på ALLA kablar i hela installationen.
Verkar vara poppis på sina håll. För många år sedan hamnade jag i ett hus utanför Örkelljunga, där allt var färdigt att koppla in, så elfirman jag jobbade åt ibland skulle nog bara koppla in trådarna, om jag minns rätt.

Men det visade sig att det mesta var redan kopplat, och som det var kopplat, sen!
För det första var alla trådar alltså svarta. Den som hade gjort installationen påstod kunden "hade åkt hem till Israel", fast vi misstänkte att det inte fanns någon israel, utan att det var kunden själv som varit duktig.
Att det fanns föreskrifter som angav att vissa ledare skulle ha vissa färger ställde han sig helt avvisande till. Men till sist kunde han i alla fall, på lätt bruten svenska, hålla med om att "Kanske lättare koppla".

Rördragningen var av det effektiva slaget. Gick det ett rör i rätt riktning så hade de pillrat in så mycket som fick plats. Sen spelade det ingen roll om det var belysning, elvärme, spis eller ringledning. In med trådarna i röret, bara. De var ju ändå svarta allihop.

Däremot hade de inte mycket till övers för böjfjäder. Detta fick förstås till följd att det blev tjurigt att få in några trådar alls, om röret böjts så att det blivit helt platt. Men även detta hade "israelen" bot mot, lika enkelt som självklart: Dra in tråden först och böj röret sen! Det är inte så lätt i snäva hörn, men där hade de i alla fall lyckats sparka in rören, med tråd och allt, i hörnen, och sen fäst alltihop med fyratumsspik. Att fästa rör genom att bocka en spik runt dem har jag varit med om, men inte att spika rakt igenom... Inte med avsikt, i alla fall.

Efter att ha kallats in för inspektion plomberade dåvarande Örkelljunga elverk (försvann sedan i Sydkraft) huvudbrytaren. Vad det sen blev av det hela minns jag inte. Skollovet var slut, så jag återgick till andra sysslor.

Själv gjorde jag en ganska omfattande ombyggnad i en sommarstuga i Vemmentorp. Ett antal år senare fattade huset eld och brann ner till grunden. Jag tänker på vad som kan ha varit orsaken varje gång jag kör förbi... :wow:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Nybygge...
Efter att jag kört av ett vp-rör med tigern då jag skulle ta hål för köksfläkten så kallar jag givetvis på "elektrikern" så han kan dra nytt.
Gissa om jag började undra då han säger "jak fixa" och sen tejpar ihop FK'n och vp-röret *suck'

Samma stjärna kunde inte heller dra slang utan drog det diagonalt i ett dörrhål. Ojdå, skulle det in en dörrkarm där med?

Samt lyckades med att trots påstötningar från mig koppla in frånluftsvärmepumpen på en vanlig 30 mA jfb *suck* Jag kan läsa en svensk installationsmanual men uppenbarligen var det för avancerad matematik eller nåt för att inse att 30 mA inte = 300 mA.
Resultatet blev en dyr servicekille från väremepumpstillverkaren, minns inte om det kostade 2.500:- eller 3.500:- för kunden.

Men han hade i alla fall olika färger och hade minsann behörighet i polen.

/Kent
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag kom ut till en herre som sa att han hade problem med sin golvvärme,,, När jag kom till huset visade han ner mig i källaren där han själv hade lagt hela golvet (ca 40m2) med golvvärme och sedan klinkers. Redan då börjar man ju bli lite misstänksam...
Frågade var han hade termostaten? Då säger han,
-Eftersom det nästan bara jag som skall vara här så kände jag att jag inte behövde nån termostat... !?!
Han visar mig var han gjort anslutningen... Ur en fog ur golvet kommer en SKK 2x0,75 som han har satt på en stickpropp på och in i ett vägguttag. (Så ingen jord alltså och på tok förliten area!!) Han reglerade helt enkelt värmen genom att dra ur och sätta i sladden, Men nu gick bara säkringen när han stack i den... Förklarade för honom att han nog får klara sig utan golvvärme i källaren ifortsättningen eller ta upp en stor del av golvet och göra lite ändringar ;) Han skulle höra med sin granne som var duktig på el innan han bestämde sig sa han.
Man blir ju mörkrädd! Kabeln hade ju med med största sannolikhet smält och orsakat kortis nånstans....
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Bexx skrev:
Ur en fog ur golvet kommer en SKK 2x0,75 som han har satt på en stickpropp på och in i ett vägguttag. (Så ingen jord alltså och på tok förliten area!!)
Hej Bexx!

En liten fråga... det är möjligen inte SKX 2x0,75 du menar?
 
Enda skillnaden på dessa är väl att SKK är rund och SKX är oval, om jag inte misstar mig, så det är ju lika fel oavsett :)
 
Värsta elkopplingen för oss är nog vårt nybyggda hus!!!
Vi hade en särskild besiktning idag eftersom vår entreprenör (som rekommendeades av vår återförsäljare och så ska/skulle bygga all deras hus i vårt län) har gjort all elarbete trots att han först sa till oss att en behörig elfirma skulle göra detta.
För att göra en lång historia kort så är elbesiktningsmännens ord om elen i vårt hus: Fusk som hör hemma i tv 4:s nya program fuskbyggarna!
Vi får inte använda de flesta eluttagen och vi har levt i 5 månader i ett livsfarligt hus.
Elektrikerna är förvånade och lättade över att inget har hänt oss under den tid vi bott i huset.
Har tyvärr inga bilder ännu men besiktkningsmännen har filmat och tagit bilder,som vi kommer att få kopior på.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
mr.Ola skrev:
Nämen vaffan.. Kontakta genast elsäkerhetsverket om dit problem med huset Isabel76! (www.elsakerhetsverket.se)
Jag har kontakt med en handläggare där.
Det roliga är att byggaren säger sig ha behörighet,elsäkerhetsverket hittar inte honom i deras register och senast sa byggaren att han visst har behörighet bara att han lömt skicka in ansökan.
Men nu har besiktningsmannen kommit på honom,och de är alla 4 överens om att han har inte kunskap om el ens på amatörsnivå.
Tack för länken,tror nog att jag ska ta och skriva ytterliggare ett mail till verket!!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.