Status
Tråden går ej att kommentera.
ktm250 skrev:
extra25: Jag är ledsen, men nu uppvisar du samma brister i fasadkunskap som de gjorde i rutan igår, men det får gå.

Hursom så var programmet dåligt, enligt mig.
Mitt inlägg var mer en frågeställning- allmän diskussion. Men du kan ju berätta hur det skall gå till- respektive hur arbetet var utfört på fastigheten i byggfusk. Jag han inte se detta moment på Tv igår. Men har du ett specialintresse av detta så finns TV-programmet på TV4
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/fuskbyggarna?videoId=1.1538631

Återkom gärna med synpunkter. (om du har några?)

Jag misstänker att jag och byggexperten på byggfusk är lika okunniga/kunniga. Detta är helt enkelt inte en rekommenderad fasad. Dessutom starkt ifrågasatt och experterna är oense om tillförlitligheten. Dessutom så ha de flesta byggföretag i Sverige löst problemen på sitt eget sätt.
http://byggnadsvardsnytt.wordpress.com/tag/tvastegstatning/
 
Redigerat:
H
extra25 skrev:
Jag skulle också köpt vad som helst av denna charmör. En mycket skicklig skådespelare som säkert lyckas bedra fler framöver.

Särskilt skickligt var att beklaga sin bristande byggkunskap, med att arbetsförmedlingen inte vill betala hans bidrag till fortbildning.

En svensk snickare har 3-årigt yrkesgymnasium bakom sig. Därefter 36 månader som praktikant på bygge, med praktikantlön. Därefter är han godkänd som snickare.

En vanlig svensk byggnadsingenjör har i de flesta fall 4-årigt tekniskt gymnasium i bagaget. Därefter troligen några år som konstruktör....

Hit kommer många lycksökare som bara utnyttjar vårt fina system. Varför anlita dessa?
Här kommer du nog att liksom jag fick en gång att få den politiskt korrekte debattören klaskarlsson och hans medsägare på dig. Han sade sig hämta sin stora kunskap ur "bloggar".

Håller annars med dig. Orsaken är den svenska statspropagandan och statscensuren i de här frågorna. Svenskar som lever kvar i den gångna folkhemsidyllen blir blåsta. I och för sig ett mycket större samhällsproblem än det utbredda byggfusket.

Jag tycker det var ett bra program och förvånar mig över att så många här inte vågar lyssna utan sticker huvudet i sanden. Alla kan väl inte vara skuttbyggare eller utlänningar-kan-inte-ha-fel romantiker.

Moderaterna gnölar ju om att vi ska ha fri arbetskraftsinvandring så problem av den här typen kommer nog bara att öka Kan baltiska byggfirmor göra jobbet till halva priset och utan de skyddsanordningar, lyftar och ställningar som svenska byggfirmor anser nödvädiga så är det dit som snåla villaägare vänder sig. Seriösa svenska byggfirmor har tyvärr inte en chans, bygga seriöst blir för dyrt.
 
Jag hade förväntat mig mer av programmet. Man var lite försiktig mot entreprenören, och sedan alla dessa upprepningar. Tror dom att man glömmer bort vad man sett och hört inom 15 minuter?
Lite mera bilder av vad fusket bestod i också hade varit på plats. De där rören man visade flera gånger, jag tyckte att den idén var bra, antagligen skulle väl fönster och ventil byggas igen ändå, det blev ju en tillbyggnad utanför.
 
Det där var ju inte byggfusk utan bedrägeri tycker jag.
 
Kom att tänka på en grej, ska vi se det ur en annan synvinkel?

Paret som bodde i huset kanske hadde ett kontrakt på 1.8 milj, men de kanske beställde massa extra arbeten av företaget och ville i slutändan inte betala?

Finns nog fler sätt att vinkla det på än det tv4 gjort!

Man ska inte lita på media!

MVH!
 
läste nånstans att någon sade att kunderna inte ska vara så naiva. men hur ska mandå veta vem man ska lita på? om man anlitar någon så tror man ju givetvis på dennes ord.....
 
Det viktigaste är ett bra kontrakt!
Har du ett bra kontrakt så kan det inte bli annat än bra!
 
Hemmakatten
Byggingenjören skrev:
Det viktigaste är ett bra kontrakt!
Har du ett bra kontrakt så kan det inte bli annat än bra!
Dålig kommentar! Oavsett hur bra kontrakt du har så hjälper inte det om byggaren går i konkurs eller gör ett uselt arbete. Det innebär ändå en massa elände och otroligt mkt extra besvär för kunden.
 
Hemmakatten skrev:
Dålig kommentar! Oavsett hur bra kontrakt du har så hjälper inte det om byggaren går i konkurs eller gör ett uselt arbete. Det innebär ändå en massa elände och otroligt mkt extra besvär för kunden.
Självklart blir det extra arbete. Det ultimata är ju att välja en bra entreprenör som gör arbete.

Ett bra kontrakt reglerar betalning, hur arbetena ska utföras, AMA, BBR, etc etc, man kan bifoga en tidplan till kontraktet som entreprenören måste följa (t.ex. för att ta in flera olika UE så att allting klaffar). Man skriver att om entreprenör går i konkurs upphör avtalet, om entreprenören inte fullföljer sina åtaganden så har beställaren rätt att ta in personal på dennes bekostnad som slutför arbetena! finns massa man kan skriva.

Har själv erfarenhet från ett projekt på ungefär 600.000.000:- där beställaren hadde skrivit någonting i stil med (osäker på forumleringen): "beställaren har rätt att med omedelbar verkan utan något giltigt skäl avbryta arbetena och i samband med detta upphör alla kontrakt med entreprenörer att gälla. Detta innebär att entreprenörerna INTE har rätt till att få ersättning för eventuell vinst utan endast för det arbete de har utfört samt för material."

X antal sidor kontrakt, dessa 5-6 meningar gjorde stor skillnad i det fallet!
 
taz skrev:
Så bara för att man är naiv och okunnig så får man stå sitt kast? Säkerligen har många av de så kallade "du skulle ha läst, du skulle ha kontaktat jurist för att läsa kontraktet, du skulle ha... osv" expterna sina svaga områden där de blivt blåsta också, eller går ni runt och misstror var enda människa och ber en jurist granska avtalet på en bilreparation också?

Vad jag menar är att man måste kunna lita på folk (inom rimliga gränser givetvis), och inte ha en jurist i bakfickan för varje avtal eller vara man köper.

Sen råder ju sunt förnuft så klart, men att sitta och säga att du skulle, du borde osv med facit i hand är lätt, aningen patetiskt i mina öron
Nu var nog inte detta någon "bilreparation" utan kanske en av dina största investeringar i ditt liv, kanske den största som t.o.m. skulle kunna sätta dig i personlig konkurs, dvs 1,8Mkr, visst tusan tar man hjälp av en sakkunnig då. Så i detta sammanhanget om man inte har kunskapen är det nog mera "patetiskt" att inte köpa den hjälp/kunskap som krävs.
 
å hur vet man som "korkad" kund, vad som är bra kontrakt och inte? hur ska man sätta sig in i sådant? det är vad jag förstått, många saker att tänka på, men som "kund" så är man ju inte insatt i allting till hundra %.
 
tillägg till ovan: jag menar det, att det finns ju många kryphål. och hur ska man veta att ngt sådant inte kan slinka igenom i ett kontrakt?
 
Byggingenjören skrev:
Självklart så är det ingen vanlig inomhus isolering utan en särskild isolering för utomhusbruk som är både fukt och vattenavisande!
Hur vet du det?
Mycket riktigt så skall det vara så, men det jag försökte beskriva var hur byggfuskaren eventuellt utfört isoleringen. Var svårt att se på TV för man såg bara ett litet hål under fönstret ett kort ögonblick. ( jag vet inte)

Skeptisk, med tanke på att man bla drog avloppsrör genom fönstret och vattenrör genom befintlig ventil i väggen så....
 
Redigerat:
extra25 skrev:
Hur vet du det?
Mycket riktigt så skall det vara så, men det jag försökte beskriva var hur byggfuskaren eventuellt utfört isoleringen. Var svårt att se på TV för man såg bara ett litet hål under fönstret ett kort ögonblick. ( jag vet inte)

Skeptisk, med tanke på att man bla drog avloppsrör genom fönstret och vattenrör genom befintlig ventil i väggen så....
Det vet jag inte :D

Jag berättade bara hur det ska gå till om man nu gör så! :)
 
holmertz skrev:
Här kommer du nog att liksom jag fick en gång att få den politiskt korrekte debattören klaskarlsson och hans medsägare på dig. Han sade sig hämta sin stora kunskap ur "bloggar".

Håller annars med dig. Orsaken är den svenska statspropagandan och statscensuren i de här frågorna. Svenskar som lever kvar i den gångna folkhemsidyllen blir blåsta. I och för sig ett mycket större samhällsproblem än det utbredda byggfusket.

Jag tycker det var ett bra program och förvånar mig över att så många här inte vågar lyssna utan sticker huvudet i sanden. Alla kan väl inte vara skuttbyggare eller utlänningar-kan-inte-ha-fel romantiker.

Moderaterna gnölar ju om att vi ska ha fri arbetskraftsinvandring så problem av den här typen kommer nog bara att öka Kan baltiska byggfirmor göra jobbet till halva priset och utan de skyddsanordningar, lyftar och ställningar som svenska byggfirmor anser nödvädiga så är det dit som snåla villaägare vänder sig. Seriösa svenska byggfirmor har tyvärr inte en chans, bygga seriöst blir för dyrt.
Bygga seriöst blev "för dyrt" för länge sen. Nu ska alla HA hus, och eftersom det finns ett överflöd av byggfirmor á la bauhaus, jula, byggmax, så kan alla få det, inklusive problemen det medför. Detta är förstås en djupgående diskussion som jag har svårt att formulera i ord, men förhoppningsvis förstår någon.

Om jag stod i begrepp att göra en utbyggnad som skulle gå på närmare 2 miljoner, då skulle jag se till att jag var med i matchen, det finns inga ursäkter.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.