Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej på er!

Var det någon som såg TV4's avsnitt "Fuskbyggarna"?

Fascinerande att det varken nämndes någonting om:
KA
Byggfelsförsäkring
Färdigställandeskydd
Entreprenörens försäkringar
etc.

Snålheten bedrar visheten!

Jag har själv fördjupat mig väldigt mycket inom entreprenadjuridik och vet att det är en riktig djungel för någon som inte är insatt!
Skulle jag som, ursäkta uttrycket, "okunnig" privatperson teckna ett kontrakt för 1.8 miljoner skulle jag definitivt lägga 10.000 på en juridik kunnig person som kunde granska kontraktet och ge mig förslag och tips!

De visade även deras kontrakt i någon sekund som de hadde skrivit på där var det ABS 09's entreprenad kontrakts mall.
Borde ju ha plingat till hos paret, "men vänta nu, vad är abs 09? kanske kan söka på google efter abs 09 och se vad jag hittar!?"

Väldigt synd att några rötägg förstör ryktet för hela byggbranschen! :@

MVH
 
Jo reagerade också på det där, man får ju inte ens bygglov utan att dom där sakerna är uppfyllda??

Byggingenjören skrev:
Hej på er!

Var det någon som såg TV4's avsnitt "Fuskbyggarna"?

Fascinerande att det varken nämndes någonting om:
KA
Byggfelsförsäkring
Färdigställandeskydd
Entreprenörens försäkringar
etc.

Snålheten bedrar visheten!

Jag har själv fördjupat mig väldigt mycket inom entreprenadjuridik och vet att det är en riktig djungel för någon som inte är insatt!
Skulle jag som, ursäkta uttrycket, "okunnig" privatperson teckna ett kontrakt för 1.8 miljoner skulle jag definitivt lägga 10.000 på en juridik kunnig person som kunde granska kontraktet och ge mig förslag och tips!

De visade även deras kontrakt i någon sekund som de hadde skrivit på där var det ABS 09's entreprenad kontrakts mall.
Borde ju ha plingat till hos paret, "men vänta nu, vad är abs 09? kanske kan söka på google efter abs 09 och se vad jag hittar!?"

Väldigt synd att några rötägg förstör ryktet för hela byggbranschen! :@

MVH
 
Tossegubbe skrev:
Jo reagerade också på det där, man får ju inte ens bygglov utan att dom där sakerna är uppfyllda??
Precis, PBL reglerar ju detta!

"12 § Byggnadsarbetena får inte påbörjas
1. om det krävs en sådan byggfelsförsäkring eller ett sådant färdigställandeskydd som
avses i lagen (1993:320) om byggfelsförsäkring m.m., förrän ett bevis om försäkringen
respektive färdigställandeskyddet har visats upp för byggnadsnämnden,..."


Dessutom så skall kommunen kontrollera och godkänna den kvalitetsansvariges kontrollplan!
"9 § Vid byggsamrådet eller snarast möjligt därefter skall byggnadsnämnden, om det inte
är uppenbart obehövligt, besluta om en kontrollplan för arbetena. I kontrollplanen skall
anges vilken kontroll som skall utföras, vilka intyg och övriga handlingar som skall
företes för nämnden samt vilka anmälningar som skall göras till nämnden...."


Byggnadsnämnden får även begära att KA byts ut om de anser att denna in sköter sina uppgifter!
"15 § Om byggnadsnämnden finner att den kvalitetsansvarige har åsidosatt sina
skyldigheter, får nämnden besluta att en annan kvalitetsansvarig skall utses. Nämnden
skall, i de fall den kvalitetsansvarige har riksbehörighet, anmäla sitt beslut till det organ
som meddelat riksbehörigheten. Lag (1994:852)."
 
Lugn och fin nu! Det kommer fler program där det säkert tas upp mer av det ni pekar på! Mycket bra att denna ruttna branch sätts under lupp!
 
Teoretikern
Snurre. Den här branschen är inte rutten, den är möglig bara.
Och tyvärr så ser man ju den mögliga ytan först. Hade branschen varit rutten hade alla byggnadsverk i Sverige behövts rivas.

"Mögel" kan man alltid torka ut, och det genom nya hårdare regler och för- samt mellanbesiktningar på plats av oberoende branschmän under byggnadstiden.
 
Det är knappast branchen i sig som är rutten utan vissa personer i den (och i vilken branch är alla hederliga och duktiga) helt ärligt så känns det som det borde ringa en massa varningsklockor när ett utländskt nystartat bolag i storstad vill ha betalt i förskott??

Hade det vart min bekanta sedan skoltiden som drivit byggföretag i 20år så visst kan jag ge han förskott om det är så men inte mer än material mm.

Snurre skrev:
Lugn och fin nu! Det kommer fler program där det säkert tas upp mer av det ni pekar på! Mycket bra att denna ruttna branch sätts under lupp!
 
Naturligtvis synd om de drabbade familjerna oavsett om det skulle plinga till eller ej när de ser en viss typ av kontrakt eller ej.

Programmet i sig var uruselt!!
 
patrik659 skrev:
Programmet i sig var uruselt!!
Stängde av efter 1 minut. Kändes mycket roligare att plugga föreskrifter för tunga släp..
 
Byggaren var ju en historia för sig själv men hur kan man vara så korkad att betala något i förskott till nån man inte känner och som har en nystartad firma????

Men jag håller inte med föregående talare att programmet var uruselt, kunde dock varit bättre men jag tyckte det var helt okej..
 
Avseende det "fina" kontraktet- det kanske hade varit bättre med löpande räkning....?

inte så dumt ändå... då kan man sparka ut byggaren på några minuter.
 
mycke_nu skrev:
Stängde av efter 1 minut. Kändes mycket roligare att plugga föreskrifter för tunga släp..
Var väl mer ett underhållningsprogram än ett 'byggprogram'. Tror inte jag såg en enda hammare i arbete under hela timmen :(

Bygglov är bättre :|
 
Jag kanske är taskig och dryg, men sån här problem skulle aldrig uppstå om det inte fanns en massa idioter där ute att lura.

Hur i h*vete kan man betala ut 1,8 miljoner när man själv ser hur förjävligt det ser ut, hur mycket som är kvar och när firman redan kursat en gång??? Hur kan man betala ut en massa pengar varje vecka när arbetet står still?

Det enda påtryckningsmedel som man har och som fungerar är pengar, håll hårt i dom och betala alltid enligt prestationsbaserad betalningsplan, alt efter löpande räkning mot redovisade kostnader.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jag kanske är taskig och dryg, men sån här problem skulle aldrig uppstå om det inte fanns en massa idioter där ute att lura.

Hur i h*vete kan man betala ut 1,8 miljoner när man själv ser hur förjävligt det ser ut, hur mycket som är kvar och när firman redan kursat en gång??? Hur kan man betala ut en massa pengar varje vecka när arbetet står still?

Det enda påtryckningsmedel som man har och som fungerar är pengar, håll hårt i dom och betala alltid enligt prestationsbaserad betalningsplan, alt efter löpande räkning mot redovisade kostnader.
Alla är inte byggnadsingenjörer.............
Tyvärr så har staten genom sin reglering och förenklade regelverk bidragit till katastrofen.
 
Tycker att diskussionen kring byggbranschen är j*vligt snedvriden.
Jag tycker att det definitivt är något ruttet när man hela tiden, från både myndigheter, leverantörer och försäkringsbolag, lägger ansvaret på beställaren att ta på sig både livrem och hängslen för väldigt mycket pengar och utan säkerhet för att se till att allt blir rätt. Var är leverantörernas ansvarsskyldighet? De kan ju bevisligen bete sig hur som helst i stort sett utan reprimander!

Sedan finns det säkert övervägande seriösa och kunniga aktörer, men de är uppenbarligen väldigt dåliga på att gemensamt driva frågan för att rensa upp i branschen.
 
OMLAJA skrev:
Var väl mer ett underhållningsprogram än ett 'byggprogram'. Tror inte jag såg en enda hammare i arbete under hela timmen :(

Bygglov är bättre :|
Det är aldrig tänkt att vara ett byggprogram, så varför skulle de visa något sådant?

Meningen är väl att visa upp all den skit som finns inom byggsvängen och se till att folk blir lite medvetna så att skojarna får svårare att lura folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.