Tapetskarvar och flisor i golvlister är INTE vad vi pratar om här. Parkettgolv eller plastmatta är ovesäntligt. Dessa småproblem finns överallt. De småsaker ni eventuellt ser är ingenting mot det ni INTE ser.Torpargrund är inte bra ur fuktsynpunkt det finns spaltkilometer skrivna om detta. Alla serösa bygger med isolerad platta på marken nuförtiden. Det ni skall titta på är konstruktionen utifrån och in , material för material. Älvsbyhus väggar är skräp tex 1 mm papp istället för 15mm utegips etc. Tak har plastfolie istället för råspont och papp.När ( inte om) en takpanna går sönder och det blir ett hål i plasten regnar det in. Finns massor mer , Be älvsbyhus om specen och låt en snickare berätta hur man skall bygga. Jag var väldigt lockad av Älvsbyhus priser men valde en annan leverantör. Dessutom dom säljer ett hus till en kudn en gång så dom bryr sig inte om kunden är nöjd eller inte. Detta i kombination med mindre noggranna snickare gör att Älvsbyhus i längden är dyrare än alla andra.
 
Jovisst är Älvsbyhus regntätt efter 20 timmar.
Tex efter 20 timmar oavbrytet regnande in i isoleringen....

Lösvirke byggs med stommen först som ett skal. Dvs utsida och tak byggs först innan det finns något inuti som kan ta skada av vatten. Om det sedan tar en eller 20 veckor att göra resten spelar ingen roll. Dessutom kan du som kund inspektera och ifrågasätta eventuellt byggfusk varje dag. Det fusk som älvsbyhus gör varje dag kan du aldrig se... i kombination med en obehaglig företagsledning verkar det inte bra att köpa där
 
anders67 skrev:
Tak har plastfolie istället för råspont och papp.När ( inte om) en takpanna går sönder och det blir ett hål i plasten regnar det in. .
En liten fråga bara, brukar dina takpannor gå i sönder och varför skulle det samtidigt bli hål i plasten?
 
Takpannor brukar normalt gå sönder med tiden. Man behöver "ofta" byta ut någon eller några. Plasten är inte alls lika hållbar som ett riktigt tak, även om den är armerad och genomtrampningssäker. Det blir hål i den. Det finns anledning till att bara Älvsbyhus kör denna kosntruktion. Jag gjorde så till min öppna carport för att det var en budgetlösning. På kåken skulle jag inte sätta något annat än råspont.
 
Men då ställer jag mig frågan, om man behöver byta ut sina pannor ofta kanske man borde se över skötseln på sitt tak. Det enda mig veterligen som förstör pannor är stormar och frostsprängning och det förekommer oftast på pannor som är dåligt skötta och man låtit mossa och annan skit växa på. På vårt ÄH har de suttit där de sitter sen 2000 och på sommarstugan sen 1984. Inte ens stormen Gudrun tog med sig någon. Så jag skulle nog vilja påstå att sköter man sitt tak som man ska så håller det. Tror man att man är trygg från allt för man har papp och råspont och inte behöver underhålla sitt tak så tror man fel. Huvudsak är att man håller pannorna rena och fräscha

Att plasten inte är lika hållbar som råspont, det håller jag med om. Men förstår bara inte vad det är som skulle förstöra plasten?
 
Vi betalade 995000 för vårat Torgrim -08 (med lite tillval och oinredd vind) Och ja man törs bygga med ÄH enligt mig har funkat bra,
 
Några kommentarer om tidigare inlägg...

" De småsaker ni eventuellt ser är ingenting mot det ni INTE ser.Torpargrund är inte bra ur fuktsynpunkt det finns spaltkilometer skrivna om detta. Alla serösa bygger med isolerad platta på marken nuförtiden. "

För det första har inte älvsbyhus torpargrund, utan en sluten krypgrund, vilket är stor skillnad. Vilket man också kan läsa om på en massa olika trådar.

" Älvsbyhus väggar är skräp tex 1 mm papp istället för 15mm utegips etc. Tak har plastfolie istället för råspont och papp. "

Många hustillverkare som inte har utegips på väggarna, utan har papp.
Taket har plast istället för råspont, detta är dock inget nytt, flera hustillverkare har haft detta sedan 70-talet utan att det har varit några som helst problem.

Som vanligt har någon tyckat att älvsbyhus var skit, och således skrivar han " fakta utan veta något om det ", det gamla vanliga fenomenet på detta annars utmärkta forum sålänge det inte handlar om älvsbyhus.
 
Hur husen är konstruerade vet jag inte om det skulle påverka mig i mitt val, däremot företagets agerande om problem skulle uppstå. :(
 
Om besiktningsmannen är dålig så hittas inte felen . Om besiktningsmannen är bra så hittas fel som sedan avhjälps och lagas. Dock kommer han inte att kunna anmärka på att huset är byggt utan råspont och papp i tak dvs med riktig lågbudget kvalitet. Faktum kvarstår att Ä-hus är skräp
 
anders67 skrev:
Om besiktningsmannen är dålig så hittas inte felen . Om besiktningsmannen är bra så hittas fel som sedan avhjälps och lagas. Dock kommer han inte att kunna anmärka på att huset är byggt utan råspont och papp i tak dvs med riktig lågbudget kvalitet. Faktum kvarstår att Ä-hus är skräp

Nej, det är inte alls något "faktum" utan din egen åsikt!
 
magnuse74 skrev:
Nej, det är inte alls något "faktum" utan din egen åsikt!
Fråga ARN och se vad dom tycker :)
 
kungkokos skrev:
Fråga ARN och se vad dom tycker :)
Vad det gäller anmälningar hos ARN så består de anmälningar av byggfel. Byggfel förekommer hos alla entreprenörer. Sedan är det beklagligt att ÄH inte åtar sig att åtgärda felen, det finns det inga ursäkter för. Detta betyder inte att ÄH är skräp som en tidigare skribent skrev utan att bygglaget som uppfört huset på något vis gjort fel. Som säkert några av er sett så är programmet fuskbyggarna på TV 4 ett bra exempel på att felen beror på entreprenören och inte materialet.

Jag hoppas att du är medveten om vad du skriver Anders67 för du idiotförklarar allal ÄH ägare när du skriver att det är skräp. Men jag förmodar att du har alla fakta klart för dig och känner till hur taket kommer hålla hos alla ÄH.
 
Redigerat:
Snailman
Bonan skrev:
Vad det gäller anmälningar hos ARN så består de anmälningar av byggfel. Byggfel förekommer hos alla entreprenörer. Sedan är det beklagligt att ÄH inte åtar sig att åtgärda felen, det finns det inga ursäkter för. Detta betyder inte att ÄH är skräp som en tidigare skribent skrev utan att bygglaget som uppfört huset på något vis gjort fel. Som säkert några av er sett så är programmet fuskbyggarna på TV 4 ett bra exempel på att felen beror på entreprenören och inte materialet.

Jag hoppas att du är medveten om vad du skriver Anders67 för du idiotförklarar allal ÄH ägare när du skriver att det är skräp. Men jag förmodar att du har alla fakta klart för dig och känner till hur taket kommer hålla hos alla ÄH.
Skillnaden är väl att det i älvsbyhus fall är deras egna bygglag, de jobbar väl bara med älvsbyhus och är anställda av älvsbyhus, så var det ju inte i fuskbyggarna...(rätta mig om jag har fel)
 
Snailman skrev:
Skillnaden är väl att det i älvsbyhus fall är deras egna bygglag, de jobbar väl bara med älvsbyhus och är anställda av älvsbyhus, så var det ju inte i fuskbyggarna...(rätta mig om jag har fel)
Glöm inte bort att besiktningsmännen också är anställda av ÄH, skulle inte förvåna mig om de har en och annan KA på lönelistan också. Alltså kommer de att godkänna massor av fel på besiktningen och sen vägra göra nåt åt det.

Kvalitet kostar, så enkelt är det bara. Man kan köpa en indisk Tata för 15 000 eller så kan man köpa en BMW för 500 000. Jag tror inte nån kan påstå att det är lika bra bilar, likadant är det med hus. Man får vad man betalar för. Kvalitet kostar.
 
" Skillnaden är väl att det i älvsbyhus fall är deras egna bygglag, de jobbar väl bara med älvsbyhus och är anställda av älvsbyhus, så var det ju inte i fuskbyggarna...(rätta mig om jag har fel) "

Du har fel!
Det är vanliga byggfirmor som kontaktar älvsbyhus för att bygga deras hus.
De får sedan vara med och bygga några hus med ett erfaret bygglag så att de lär sig hur de ska göra.
Älvsbyhus har inga " egna " bygglag.

" Glöm inte bort att besiktningsmännen också är anställda av ÄH, skulle inte förvåna mig om de har en och annan KA på lönelistan också. Alltså kommer de att godkänna massor av fel på besiktningen och sen vägra göra nåt åt det. "

Du är inte tvingad att ha " deras egna besiktningsmän eller KA. "
Du får ju anlita vem du vill för dessa uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.