Marlene Eskilsson skrev:
Nu har Älvsbyhus blivit fällda i ARN igen, den här gången rekommenderade att betala kunden 420 000 kr. [länk]

Det ska verkligen bli spännande att se hur de hanterar det den här gången.
Ser redan framför mig när vdn står och försvarar att ja lite snö på vintern på man ju tåla. Det är väl bara att gå upp på vinden och skotta ut snön. Du får vad du betalar för avslutar han med.:cool:
 
Jag varken har ett Älvsbyhus eller funderar på att bygga ett men jag uttalar mig ändå :)

Tycker det är jättebra att det finns husföretag med billigare hus. Om man tycker det är ok med laminatgolv, plastmatta i badrummet och torpargrund så är det ju jättebra att det finns såna alternativ. Argument som att det kostar bara några hundratusen till för att få ett mycket bättre hus spelar ju liksom ingen roll om man inte vill/kan lägga några hundratusen till.

Det är precis som i segelbåtsforum där alla klankar ner på Bavarior fast de själva aldrig ens åkt i en.
 
byggankan skrev:
Jag varken har ett Älvsbyhus eller funderar på att bygga ett men jag uttalar mig ändå :)

Tycker det är jättebra att det finns husföretag med billigare hus. Om man tycker det är ok med laminatgolv, plastmatta i badrummet och torpargrund så är det ju jättebra att det finns såna alternativ. Argument som att det kostar bara några hundratusen till för att få ett mycket bättre hus spelar ju liksom ingen roll om man inte vill/kan lägga några hundratusen till.

Det är precis som i segelbåtsforum där alla klankar ner på Bavarior fast de själva aldrig ens åkt i en.
Frågan är väl mer, törs man bygga med ÄH efter allt turer?
Det är väl inte husens prislapp som är problemet/diskuteras.
Eller ska man ta alla ev. problem för att man betalat mindre menar du? :)
 
Enligt min uppfattning får man väga prisen mot risken för problem och därefter hanteringen hos ÄH av dessa problem. Är du beredd att ta risken för att tjäna lite pengar så är det ju ok, alternativt om du är beredd på att bråka via tingsrätten.

Å andra sidan får man titta på vad andra leverantörer erbjuder, finns andra billiga leverantörer som i vart fall inte är så öppen med sitt kundförakt. Där kan man kanske tänka sig att det är lättare att nå framgång med krav på åtgärder.

Jag hade utan tvekan valt en annan leverantör än TH.
 
Om jag var intresserad av Älvlsbyhus så skulle jag våga bygga med dom. Men jag skulle sätta mig in i bygget ordentligt och kontrollera villkoren i kontraktet noga. Men det gör man väl oavsett vilken leverantör man bygger med.

Om de däremot bara hade byggt ett fåtal hus och man bara kunde hitta negativa fakta så hade jag inte vågat bygga.
 
Älvsbyhus är enda husleverantören som är på Råd&Röns svarta lista.
*Därför att vi har gett kunden det den betalar för..nåt mer kommer vi inte ge..'

Ja jag säger då de.. ja jag har inte haft möjlighet att se Kalla Fakta förräns nu.
Men de e klart, media har nog vinklat allt..
 
Idag blev jag uppringd av Älvsbyhus representant eftersom jag beställde en katalog i höstas. Jag förklarade att jag inte tänker göra affärer med ett företag vars VD uttalar sig som han gjorde på TV. Hon ville inte försvara det, men påpekade att varje tvist har två sidor. Då förklarade jag att det inte spelar någon roll vad de trätar om då det inte var problemen i sig utan VD:ns agerande jag vände mig emot.
Egentligen hade jag inte slagit dem ur tanken innan samtalet, men jag insåg att jag inte skulle känna mig bekväm med att göra affärer med dem.
 
Suhagg skrev:
Ser redan framför mig när vdn står och försvarar att ja lite snö på vintern på man ju tåla. Det är väl bara att gå upp på vinden och skotta ut snön. Du får vad du betalar för avslutar han med.:cool:
Idag restes ett ÄH i full snöstorm, vet inte om det ingick i avtalet:p

Hursomhelst, undan går det. De började vid sjutiden och det var rest o täckt när jag kom hem vid femtiden. Det har byggts minst ett till i området och inte hört några klagomål därifrån, verkar nöjda. Hoppas det går bra för alla som bygger med dem, tycker att själva hustyperna o den enklare standarden är sympatisk, det måste som nån sa, finnas alternativ.

Kjell G
 
FredrikR skrev:
Älvsbyhus är enda husleverantören som är på Råd&Röns svarta lista.
*Därför att vi har gett kunden det den betalar för..nåt mer kommer vi inte ge..'

Ja jag säger då de.. ja jag har inte haft möjlighet att se Kalla Fakta förräns nu.
Men de e klart, media har nog vinklat allt..
Hur deras VD svarade på sina frågor är omöjligt att vinkla.

Men visst smäller man upp flera hundra hus per år med div underleverantörer med hård tidspress så går det så klart fel någon gång. Hur man löser problem är det viktiga. De har skött sig illa. Klart reportage ska återspegla det.

Vill du ha med ett företag att göra som ledningen har den inställningen till sina kunder?
 
Om du ber de olika tillverkarna att redovisa tex väggkonstruktion från tapet till yttrepanel så kommer du att se stora skillnader. Prata också med en erfaren snickare vad dom tycker är bäst. Personligen tycker jag att det bästa är att bygga lösvirke och att ha en duktig person som kontrollerar jobbet löpande
 
Älvsbyhus med källare är väl inga problem, de har ett informationsblad om hur man ska göra.
Husen står ju på en betongkarm, eller betongbalkar som de kallar det. Murar man en källare med samma form är det inga krypgrundsproblem. dessutom blir det bättre isolerat, man får lite värme i nedervåningen eller garaget.
Gjuta betong är svindyrt, och kostar nästan lika mycket som älvsbyhuset, det är mycket bättre att mura med isolerande hålblock. Och så har man älvsbyhus "på platta".
 
anders67 skrev:
Om du ber de olika tillverkarna att redovisa tex väggkonstruktion från tapet till yttrepanel så kommer du att se stora skillnader. Prata också med en erfaren snickare vad dom tycker är bäst. Personligen tycker jag att det bästa är att bygga lösvirke och att ha en duktig person som kontrollerar jobbet löpande
Den normala anledningen till att man vill bygga med Prefab är ju att man vill ha tätt hus så fort som möjligt. Normalt sett tar det väl ca 36 timmar (alltså början man på morgonen har man tätt hus på kvällen efter) från det att stomresning börjar tills dess att man har ett tätt hus, något som lösvirke aldrig kommer att klara av. Men jämfört med ÄH så verkar lösvirke vara tätt oändligt mycket tidigare än ett ÄH ;=)
 
jhenrikj skrev:
Men jämfört med ÄH så verkar lösvirke vara tätt oändligt mycket tidigare än ett ÄH ;=)
Vid normal arbetsgång är ett Ä-hus under tak (och tätt) under de första 20 timmarna. Inte som klantarslena som satt upp vissa hus i göteborgsområdet.

Vårt var helt täckt inom 15 timmar från den första modulen lastades av och det tackar vi ett bra, effektivt snickarlag för!

/ Magnus
 
Suhagg skrev:
Hur deras VD svarade på sina frågor är omöjligt att vinkla.

Men visst smäller man upp flera hundra hus per år med div underleverantörer med hård tidspress så går det så klart fel någon gång. Hur man löser problem är det viktiga. De har skött sig illa. Klart reportage ska återspegla det.

Vill du ha med ett företag att göra som ledningen har den inställningen till sina kunder?
Jag vill bara förtydliga att jag var ironisk ovan ang. att det skulle vara vinklat. :)
Och nej, jag skulle aldrig befatta mig Älvsbyhus efter allt som uppdagats i tv och tidningar de senaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.