elmont skrev:
Specarna anger MAX förbrukningen och i en vanlig bostad använder man bara normalt en bråkdel av max effekter. Jag tycker att du först ska prova för att sedan OM det behövs byta ledningar och säkra upp, alternativt dra fram en trefasgrupp och dela upp den.
Jag kommer dra ett tomrör till centralen redan nu.. Kan inte göre detta efteråt då jag sätter igen alla väggar och sedan skall det bygga övervåning.
 
Om du är osäker kan du dra ett 20 rör så är du väl förberedd.
 
Slugge skrev:
Om du är osäker kan du dra ett 20 rör så är du väl förberedd.
Jupp, det är 20 rör jag köpt :)
 
Mja det är klart det finns så små anläggningar men det är inte riktigt samma definition på hemmabio som vi entusiaster har, jag vet iaf att mina två separata 16A grupper löste ibland (varav den ena var till kylanäggningen) så jag fick dra fram 3fas 16A till en typ av canalis-skena och sedan dess har det fungerat bra. Vet inte dom inviduella effektsiffrorna men mycket är det i peak, kke 10kw förstärkareffekt? 3.5kw kylning 1kw div elektronik och säkert ngn mer till belysning och kylskåp mm

elmont skrev:
Att en hembio skulle dra 2-5 kW betvivlar projektorn drar mellan 300 och 650 Watt förstärkare kanske 100 W, receiver ca 100W, cd/dvd ca 100 W. Man använder inte alla delar samtidigt, men om man har en mycket stor anläggning kan man kanske pressa upp förbrukningen till 1 kW. Skulle effekten stiga över två kW skulle det bli olidligt varmt i rummet på mycket kort tid. I princip blir ju all den energi som förbrukas till värme.
 
Menar att det i ett nybygge känns som principfel att ha mindre än en grupp per rum till uttag, möjligen kan man ha flera belysningsuttag på samma grupp.
I tex kök och vardagsrum bör man ha en grupp per uttag eftersom dom iaf inte klarar mer än man kan förväntas belasta dom med.
Man kan tex inte köra kaffebryggare och fritös samtidigt på 10A
sedan vill man ju ha brödrost, smörgåsgrill micro, vattenkokare mm mm


Mikael_L skrev:
Och med det menar du ...
 
Till ett nybygge gör man en elritning, den anpassas till "normala" förhållanden, varje rum får ström från två olika grupper, ca 10 "belastningspunkter" per grupp, kök och tvättstuga får flera uttag beroende på vilka apparater som ska användas. Att dra el för att alla "nördar" ska bli nöjd tror jag att flertalet inte skulle acceptera pga kostnad. Så har man ett "udda" intresse måste man vara på tå och tala om det i ett tidigt skede.
 
Håller med dig, i ett sovrum eller liknande får man kompletera vid behov om man har högre krav men däremot är alla köksmaskiner jag räknade upp idag standard i dom flesta kök och vet även flera bekanta som morrar över underdimensionerad el och har förlängningssladdar liggande över golv osv för att kunna använda sitt kök normalt.
Och i ärlighetens namn så lägger man 3milj på ett hus så är det ingen som klagar på 5000kr mer för att få 2-3gruppar till i kök och vardagsrum jämnfört me om man ska behöva ha kablar liggandes över golven.

elmont skrev:
Till ett nybygge gör man en elritning, den anpassas till "normala" förhållanden, varje rum får ström från två olika grupper, ca 10 "belastningspunkter" per grupp, kök och tvättstuga får flera uttag beroende på vilka apparater som ska användas. Att dra el för att alla "nördar" ska bli nöjd tror jag att flertalet inte skulle acceptera pga kostnad. Så har man ett "udda" intresse måste man vara på tå och tala om det i ett tidigt skede.
 
Du skulle bara veta vad folk klagar när det gäller vissa saker som tex. el och kostnaden för den. En arbetsbänk av sten för 70 - 80 000:- är helt ok men en elinstallation i hela huset för 100 000:- är hutlöst.
 
El får inte kosta, eftersom den inte syns.
 
Jodå jag vet allt, därför jag rekomenderar våra kunder att satsa på funktion först och sedan på lyx.

elmont skrev:
Du skulle bara veta vad folk klagar när det gäller vissa saker som tex. el och kostnaden för den. En arbetsbänk av sten för 70 - 80 000:- är helt ok men en elinstallation i hela huset för 100 000:- är hutlöst.
 
Ganska kul faktiskt, det här med å säkra upp, för i min värld så byter jag hellre en 10A säkring för att dammsugaren, tv, dator å 350W halogenspottar ligger på samma säkring än att jag byter huvudsäkringar för att all belastning + tvättmaskinen ligger på varsin 10A säkring å aldrig löser ut..
Detta är dock bara min åsikt, menar inte med detta vare sig att man ska underdimensionera sitt behov eller för den delen ha snebelastade elanläggningar med många höga förbrukare på samma fas!
 
Orkar inte riktigt läsa allt som skrivits. Men du har några alternativ. Antligen byta ut din 10A mot 13A då får du ut lite mer watt iaf, då ligger du iaf närmare 3kw per fas. Utan att byta upp dig från 1,5 till 2,5. Men ifall du har 3 fas i huset då skulle jag iaf dragit fram en 3-fas grupp. Om du vill vara korrekt så märker du i centralen "3 fas grupp med 1-fas objekt". Men som sagt se till att det är L1 L2 L3 och inte två av lika fas få dår är vi inne på att returkablarna inte räcker till. Skulle då inte hålla på och byta ut kablarna till 2,5mm2 och använda 16A Lämna det till spis och ugn eller liknande.
 
Jag måste ÄNNU en gång höja ett varningens finger angående rådet att, - det är bara att byta säkring till 13 A- , så enkelt är det inte. Det vet dom flesta med lite insikt i ämnet och det har behandlats i hundratals inlägg. Vill nån ha fakta bakom så sök på forumet.
 
elmont skrev:
Jag måste ÄNNU en gång höja ett varningens finger angående rådet att, - det är bara att byta säkring till 13 A- , så enkelt är det inte. Det vet dom flesta med lite insikt i ämnet och det har behandlats i hundratals inlägg. Vill nån ha fakta bakom så sök på forumet.
Nej, självklart byter jag inte bara säkring... Nu är väggskivorna på plats och det blev separat 20mm rör upp till ovanvåningen där jag skall ha en UC och sen vidare ner till Huvudcentralen. Upp till vind har jag 2st 32mm rör, så det skall funka hur elkillen än väljer att koppla, antingen sätter han det i UC, eller så får han dra ner det till huvudcentralen så att all el i bottenplan kommer i samma central.

Bör väl vara bäst och enligt alla konstens regler :)
 
elmont skrev:
Jag måste ÄNNU en gång höja ett varningens finger angående rådet att, - det är bara att byta säkring till 13 A- , så enkelt är det inte. Det vet dom flesta med lite insikt i ämnet och det har behandlats i hundratals inlägg. Vill nån ha fakta bakom så sök på forumet.
Måste fråga lite varför du höjer detta varningens finger. Har lite svårt att förstå varför detta skulle vara ett så stort problem så att man måste tänka på det i en villa. Det är ju inte riktigt så att han ska dra typ 70m+ eller liknande. Om han har en 1-fas grupp som är förlagt i rör 16mm vi säger typ 20m så ser inte jag det som ett problem. Sökte lite på ämnet som du skrev hitta inget ordentligt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.