110=ett modernt fyrtumsrör.
 
Aha, jag trodde att dedt var antingen 95mm ("virkes-4tum") eller ca: 100mm (4 * tum) mmen ok, det var ett snabbt svar, då ska jag bara gräva fram ett ur marken :D

Nä, förhoppningsvis hittar man en bit nånstans, för det var intressant och måste kollas upp.

Tackar !

/ J
 
felräkning
 
Redigerat:
Ok, nu har jag gjort testet här i Bollebygd och vikten blev 800 gram, vilket multiplicerat med 127 = 101,6 kg.

Då vet jag vad min fru ska göra imorgon :blushing:

Det känns vanskligt attt dubbla den vikten på taket, bättre skicka upp henne som väger hälften :)

/ J
 
Har själv varit uppe på uthustaket i går och tagit bort en del snö,Delvis vindpackad snö 40-60 cm... taket är av gammal halvrostig sinusplåt (tjock plåt så den håller många år även när allt galv försvunnit...), Lutningen är lagom djävlig, dvs snön ligger kvar , men har man skottat bort den lutar det för mycket för att få fäste med skorna.., om snön däremot lossnar blir det som med skorna, den far nedåt, men.. det krävs liksom att den skall släppa från plåten först... tröttnade efter att ha skyfflat längs nocken några timmar... snön längre ned på taket släppte inte av sig självt så då var snölasten till viss del flyttad från nock till några meter längre ned :@, tog sen en lång smal trästång med en tvärslå och drog ned en hel del snö "nedifrån"...Även en tunn regel blir tung om den skall vara så lång som behövs..., och sönder gick den....Nåja det taket har ju funnits i 70+ år så det kanske håller...

Tittade på youtube och såg att någon tydligen redan hade konstruerat det jag vill behöver: En lång hyggligt hållbar stång, i änden en tvärslå med två "piggar" åt ena hållet och en "snöraka" på den andra. Man drar först "piggsidan" genom snön för att s.a.s. skära av sidorna, sedan vride man stången 180 grader och hackar tag i det "frilagda" snöflaket och drar ned det.. Nån som vet om(och var) denna pryl går att köpa?
 
Drog av snö från lagårdslängan idag. Ja på nocken och sambon ner, stark tunt nylonrep mellan oss som vi "sågade" med längs med taket. En lätt provokation och flaklavinen av taket var ett faktum. tekniken kan rekomenderas.
 
Var du snäll och ställde dig vid nocken eller var det självbevarelsedriften ifall all snö skulle släppa och landa på den nedanför ;)
 
Skottade precis den södra sidan av taket som det hade drivit rejält på. Där det var som tjockast var nog snödjupet på närmare 1 meter efter gårdagens snöande. Såg att i alla fall en granne till började skotta taket efter att jag var klar :)
 
Byggmästaren som varit i farten här har tagit i så ända in i bängen med virke så än har jag inga planer på att skotta tak.
 
Skottade ena delen av huset idag. fick ju 30 cm snö till senaste 2 dagarna varacv 20 var blötsnö. Hade runt 50-60cm på tak som har lutning 12 grader. Skottade av större delen av den nu. Stora delen av huset är bra mycke mer lutning så det får vara.
 
Ingenjören skrev:
Detta grundvärde multipliceras med en formfaktor som styrs av takets utformning, låglutande, brant sadeltak eller sågtak etc. Denna faktor kan både öka eller minska den belastning man ska räkna med. T.ex har ett pulpettak med 8gr lutning en faktor på 0,8.
I mitt fall med taklutning 19 grader skulle formfaktorn bli 1,9 då? Nu har jag dock valmat tak, kanske annat värde på formfaktorn då?
Snözonen är 2,5.
Låt se;
2,5 kN/9,82=254,6 kg
254,6 kg *1,9=483,7 kg.
483,7 kg/kvm
Har jag tänkt rätt ?

//Templar
 
Redigerat:
Jag har ett trädgårdsbord på 1.5 kvm som stått ute. Snötäcket har nästan helt raka kanter utefter bordet. Bordet väger nu ca 110 kg vilket ger omkring 70 kg/kvm. Bor strax söder om Stockholm. Stämmer med snövikten rakt österut i Finland enligt länken ovan.

Mitt hustak har lutning 5:10 (hittar ingen uppgift om takvinkel) och är dimensionerat för 100 kg snö / kvm enligt ritningen. Takstolarna har c/c 100 cm.

Jag har skottat altantaket, men avvaktar ett tag med hustaket. Men trycket på hängrännorna är hårt på norra sidan (varför just norrsidan kan man ju undra?).

Pen
 
Ja detta är något som skapat hysteri. 1. Det är stora "lador" med dålig konstruktion som rasat in eller andra byggnader som ej följt normen. 2. Har du ett hus från 90 - 2000-talet som följt boverkets normer och säljer över hela sverige och räknar med säkerhetsmarginalen ovanpå boverkets regler så behöver nog svensson inte oroa sig. 3. Men platta tak i hus eller framförallt amatörmässiga altantak, carportar som får mycket snö som rasar ner eller blåser på bör nog röja. 4. Det är ytterst ovanligt att bostadshus drabbas enligt IF
 
Delar din åsikt skogis om att det till stor del är vanlig mediahysteri. Samtidigt gav helgens snöande rejäla mängder snö på läsidorna av mina tak och eftersom "min" metod funkade bra och var tidseffektiv så tyckte jag att 3 timmar insats var ett billigt pris jämfört mot att behöva bygga upp raserade uthus...

Gjorde som så att jag skottade upp "diken" där jag ville lägga repsnöret (6mm). Dels längst uppe vid nocken och på vardera sidan av takstegen.

La ut snöret och såg till att jag kunde nå ändarna.

Greppade och sågade snöret genom snön. Viktigt att ha koll på vinkeln på snörena i förhållande till taket.

Med lite tur släpper snön direkt, annars får man jogga upp och ge den en knuff med skoveln. Viktigt att inte kliva på det område som precis gjorts instabilt.

Knuffa till och njut av din egenskapade lavin!
 
  • Snow2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snow4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snow6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snow8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
TN-Funkis skrev:
Finns det någon tumregel/mått på när det är dags att ta bort snö från taket ?
När man har valt fel försäkringsbolag?

If Skadeförsäkring täcker kostnaderna om taket skadas......Enligt Folksams grundvillkor för villaförsäkring kan skador ersättas om tung snö knäcker takkonstruktionen på bostadshuset........Länsförsäkringar ger inga ersättningar för tak som skadas av tung snö.


http://nwt.se/dalsland/article657367.ece?service=mobile
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.