Snözoner och dess krav har väl ändrats under åren. Tittade i Svensk byggnorm 1967 och där är snözonerna inte samma som idag. T.e.x. södermanland är snözon D och om jag tolkar det rätt 100kg/m2. Idag där jag bor (södermanland) har vi snözon 2 (200kg/m2)

Just nu är det ungefär 100kg/m2 snö på backen. Uppmätt igår.

Ska man börja oroa sig ?

Det jag menar är om nu huset är byggt efter svensk byggnorm 1967 så klarar det ju bara det kravet. Sen att man nu har ökat kravet (dubbelt) så klarar husest inte mer för det. Får en känsla av att man mest tittar på vilken snözon som gäller nu men det är ointressant det intressanta är ju vad huset byggdes enl.

Redigerat:
Behövs inte, enkelt att räkna ut. 1mm regn = 1 liter = 1 kg / kvm under förutsättning att absolut ingenting av vattnet rinner av taket. Åtminstonde så är inte mitt tak format som en hink.... ;-)

GoForIt pratade dessutom endast om mildväder vilket jag tolkade som varmare temperatur. Nederbörd av regn skrevs det inget om.

Tigger skrev:
GoForIt

Och vad gör det för skillnad att det ska bli mildväder till helgen....
Ja, jag tror ju att det med nuvarande snömassa/olika lager på taken innebär att snön kommer att bli betydligt tyngre, och absorbera regnet utan att det kommer att tina upp så pass mycket att börjar att glida/rinna av = Betydligt högre tyngd på taket.

Här i länet gick man via lokalradion ut nu i eftermiddag och uppmanade alla med mer än 50 cm snö på taket att skotta, oavsett takkonstruktion.

Jag hann lite före, för här är taket skottat sedan lunchtid idag. Vi hade 1 meter tjockt vid övergång mellan hus/altan och cirka 60-75 cm på hustaket. 20 cm är kvar ungefär, för där är en hårdare isskorpa.

Tigger skrev:
Behövs inte, enkelt att räkna ut. 1mm regn = 1 liter = 1 kg / kvm under förutsättning att absolut ingenting av vattnet rinner av taket. Åtminstonde så är inte mitt tak format som en hink.... ;-)

GoForIt pratade dessutom endast om mildväder vilket jag tolkade som varmare temperatur. Nederbörd av regn skrevs det inget om.
I prognosen för mildväder till helgen ingår det just nu övergång från snöblandat till regn, och nollgradigt. Sedan är det minusgrader på gång igen.

Ja vist är det så att dom raporter man hör om inrasade tak är stora lokaler.
Det jag är orolig för är om taket framåt våren är så nedlastat att regn gör att trycket blir för stort, då är det ju lättare att skotta nu när snön är lätt !

sen så lär nog inte en villa ras på samma sätt som en idrottshall, men det kan ju bli en regäl sättning eller nåt annat dryt, även om inte hela aket försvinner (taket kan ju inte försvinna på samma sätt som på en lagerlokal, då det är mpnga väggar inne i en villa.)
Och dom villor som redan i dag har fått skador är det ju ingen jornalist som sett, då det inte syns utan på huset, så det är ju klart att det inte raporteras om det.

Tak borde vara dimensionerade för den snölast som nu råder, men det innebär också att träkonstuktioner har en ganska stor nedböjning.
De stora problemen borde komma när vinden ökar.

Har man ex ryggåstak med gips som innertak så håller det för lasten, men det kan ge en del sprickor i innetaken.
Oavsett, glöm inte säkerhetsutrustningen då man hoppar upp på taket.

En annan fördel med att få bort så mycket snö som möjligt är att det minskar mängden smältvatten som ska ner i hängrännor, stuprör, markvattenrör osv. I alla fall mina hängrännor är fyllda med is. Med den tjäle vi har nu lär jag få problem då alla stup går till stenkistor om det blir stora volymer som ska ner då det börjar smälta. Jag låter hellre snön sakta smälta/dunsta från gräsmattan.

GoForIt det beror väl lite på vart i landet du är....

Bara för att vara tydlig.

Jag tycker att det är helt rätt att man drar av sitt tak för att vara på säkra sidan. Har gjort det själv. Det jag däremot reagerar på är mediernas "kris på taken" rapportering och deras återkommande mantra att snön på taken blir tyngre bara av att det blir mildare vilket är fel. Tillför man vatten oavsett om det är i flytande eller fryst form så ökar vikten såklart momentant, men faller det 11 mm regn över 24 timmar med en temperatur på runt 2-3 grader så ska det mycket till innan nettoökningen på taket blir 11 kg/kvm.

Då är problemet större om nederbörden kommer som snö eftersom snön kan driva, packas och dessutom ligger kvar.

Förövrig ska det komma 25 mm till i Dalarna närmaste veckan! :wow:

Tovan skrev:
En annan fördel med att få bort så mycket snö som möjligt är att det minskar mängden smältvatten som ska ner i hängrännor, stuprör, markvattenrör osv. I alla fall mina hängrännor är fyllda med is. Med den tjäle vi har nu lär jag få problem då alla stup går till stenkistor om det blir stora volymer som ska ner då det börjar smälta. Jag låter hellre snön sakta smälta/dunsta från gräsmattan.
Det fina med snön är just att tjälen är ganska ytlig. Jag ska flytta i början av nästa vecka och för att förbereda för flyttbilar mm så fick jag skotta rejält kring huset vi bor i idag. Och då upptäckte jag att under några dm hårt packad snö låg pudersnön kvar. Och under den kom gräset fram, helt utan tjäle. Blir en kanonsommar för fästingar och annat skit som man önskar hade frusit ihjäl i vinter. q(;^;)p

"OK - Nu har jag skottat taket, vad var det nu jag skulle göra?
Visst ja - skotta fram dörren var det...."

alternativt

" Nu har jag skottat taket så att det inte rasar in av snölasten.
Dags att skotta fasaden så att ytterväggen inte rasar in av snölasten...!

• Resize of IMAG0031A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tigger skrev:
GoForIt det beror väl lite på vart i landet du är....
Självklart bör ju taken i Norrland vara bättre konstruerade än vad de är i södra Sverige.
Efter vad jag förstår så är snömängderna norr ut dessutom under det normala på många platser.

Läser Myresjöhus rapport som gullegrizen länkar till.

Det svåra för äldre hus är ju att veta vilka korrigeringar som gjorts vid beräkningen av snölasterna.

Vårt hus är från 1968, och borde väl därmed förhoppningsvis vara konstruerat med SBN67 som grund. Tolkar jag det riktigt, så är då den beräknade snölasten för område "D" i så fall bara 100 kg per m2. Ser man sedan i tabellen från SMHI angående snöns densitet, så anges vindpackad nysnö till 200 kg per m3. Så då stämmer ju gränsen på 50 cm ganska bra..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.