Det var en Zeiss koordinatmätmaskin. Och nej, jag har inte en egen koordinatmätmaskin. Riktigt så illa är det inte ännu.
 
mattiasp skrev:
Det var en Zeiss koordinatmätmaskin. Och nej, jag har inte en egen koordinatmätmaskin. Riktigt så illa är det inte ännu.
Är det typ en sådan här du menar? (google is your friend...)scanmax.jpg

Isåfall förstår jag att du inte har en sådan hemma även om man nästan skulle kunna tro det, du är ju en riktig verktygs/prylnörd (om jag inte minns fel från alla verktygstrådar du skrivit i:blushing:).

Men för alla oss som inte har tillgång till så här häftig hitechutrustning, hur gör vi för att kolla om våra vinkelhakar visar rätt?
 
Redigerat av moderator:
Det var mer en sån här:
distec_ag_-_ZEISS_PRISMO_5HTG.jpg
 
Jag tar en skiva, ser till att jag har en exakt rak kant (sänksåg på skena eller en bra fabrikskant).

Sen börjar jag med utsidan av vinkelhaken. Jag lägger vinkelhaken mot kanten, drar ett streck med en vass kniv eller en skarp penna. Sen vänder jag på vinkelhaken (så att den andra flatsidan av bladet ligger emot skivan) och ritar igen (se till att det är minst 10mm eller så mellan strecken). Därefter mäter jag så noga jag kan med ett skjutmått mellan linjerna. Är vinkeln helt 90 grader så är måttet mellan linjerna lika stort längst ut vid kanten av skivan som längst inne mot mitten av skivan.

Alternativt kan man istället för att rita streck lägga vinkelhaken och sen lägga någon riktigt rak aluprofil eller liknande mot kanten (som man normalt ritar emot), spänna fast denna profil i bordet och sen göra likadant när man vänt vinkelhaken. Man kan då anvåda "innermått-funktionen" på skjutmåttet, vilket gör att det blir betydligt lättare att mäta exakt.

För att ta insidan av vinkelhaken gör man likadant. Om utsidan är OK så är insidan bara fel om kanterna på bladet inte är parallella, vilket jag bara har haft problem med på en, mycket gammal och sliten vinkelhake.
 
  • Gilla
Stefan o Anna
  • Laddar…
altaxis skrev:
Men för alla oss som inte har tillgång till så här häftig hitechutrustning, hur gör vi för att kolla om våra vinkelhakar visar rätt?
Ett sätt att kolla är dra ett steck eller en rits från en rak kant med vinkelns stock åt höger, flippa över stocken till vänster och dra ett nytt streck. Skillnaden mellan strecken är dubbla felet.
/B
 
Med tanke på hur jag hanterar min vinkelhake så är det nog tur att jag har en från biltema för 39:90.
Ibland när det är någon bräda eller regel som inte vill på plats riktigt så tar jag ju det som är närmast (vilket ibland är vinkelhaken) och slår med.
Dessutom används den ibland till att bryta loss saker med ( jag böjde bacho vinkeln jag hade).



Jag tror att vinkelhaken fortfarande är hyffsat rak, men jag har aldrig kollat noga i och för sig.
:rolleyes:
 
mattiasp skrev:
Det var mer en sån här:
[bild]
OJ!
Den var ju lite fetare än den jag hittade! Tror nog det är svårt att motivera för frugan att ha en sådan ståendes i ladan bara för att "kontrollmäta vinkelhakar":S.
Har man en sån hemma är man verkligen ett mätfreak.

Till er andra som berättat hur man mäter utan sån här häftig utrustning:
Tack d^_^b. Nu vet jag hur man gör och ska se om jag inte kan lyckas kolla mina vinkelhakar någon dag.

/Samuel
 
En sk sinuslinjal använde man förr men den kräver ju att man ska räkna lite med och använda passbitar mm men ger en noggrahet på bortemot 1/10 000 grad ;) ja man måste ju vara försiktig så man inte håller i den med händerna så att inte kroppsvärmen påverkar precisionen...
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Jag tar en skiva, ser till att jag har en exakt rak kant (sänksåg på skena eller en bra fabrikskant).

Sen börjar jag med utsidan av vinkelhaken. Jag lägger vinkelhaken mot kanten, drar ett streck med en vass kniv eller en skarp penna. Sen vänder jag på vinkelhaken (så att den andra flatsidan av bladet ligger emot skivan) och ritar igen (se till att det är minst 10mm eller så mellan strecken). Därefter mäter jag så noga jag kan med ett skjutmått mellan linjerna. Är vinkeln helt 90 grader så är måttet mellan linjerna lika stort längst ut vid kanten av skivan som längst inne mot mitten av skivan.

Alternativt kan man istället för att rita streck lägga vinkelhaken och sen lägga någon riktigt rak aluprofil eller liknande mot kanten (som man normalt ritar emot), spänna fast denna profil i bordet och sen göra likadant när man vänt vinkelhaken. Man kan då anvåda "innermått-funktionen" på skjutmåttet, vilket gör att det blir betydligt lättare att mäta exakt.

För att ta insidan av vinkelhaken gör man likadant. Om utsidan är OK så är insidan bara fel om kanterna på bladet inte är parallella, vilket jag bara har haft problem med på en, mycket gammal och sliten vinkelhake.
:) Ursäkta, kunde inte hålla mig. Din metod är så lik min så det enda som skiljde var behovet att vilja mäta, och jag bara kände jag behövde kommentera, helt i onödan. Jag gör precis som du fram till rak kant och dra streck och vänd på vinkelhaken.

Därefter skiljer det. Istället för att separera strecken med 10 millimeter för att kunna mäta streckens skillnader (glöm inte mäta mitten, det kan var en buktning på linjalen du helle rinte vill ha), så lägger jag vinkeln mot den raka kanten och precis intill strecket, så exakt jag kan. Om någon del av strecket försvinner in under vinkeln, eller bort från vinkeln, och jag är kapabel att se skillnaden, så är vinkeln inte 90 grader eller linjalen inte rak.

--- Mats ---
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag har kommit på ett sätt där man kan mäta avvikelsen med en upplösning av ca 0,01 grader med ganska enkla redskap. Det behövs ett digitalt skjutmått med upplösningen 0,01 mm och en mätklocka med samma upplösning. I teorin når man upplösningen 0,0057 grader, men om man säger 0,01 så är det ganska säkert.

Kanske kan någon som fredagskul räkna ut hur jag hade tänkt mig mätuppställningen?
 
Jag ska be Biltema om ursäkt. Jag har kontrollmätt med nya Hultaforsen och så illa är det inte med biltema-vinkeln, inte vad man kan se och känna i varje fall. Så Biltema-vinkeln helt i alu får fortsätta och hänga med på "grovbyggena". Däremot blir det en hel del grader i alu-vinkeln, verkar inte vara eloxerad. Nåja, petitesser :)

Starrett verkar vara trevliga grejor, men överkurs för mig. Tycker fortfarande rikthyvling är ett mysterium, så det är snarare mitt handlag med snickerimaskiner som är begränsningen, men en bra vinkel att lita på är ju aldrig fel som grund.

Kan tipsa om finjustering av vinkeln hos anhåll på justersåg (det är nästan omöjligt att fixa med en vinkelhake däremot), finns ett fint videoklipp på www.logosol.se (klicka vidare på snickerimaskiner, PS315 och på Filmer/ Video). Oslagbart säkert tips, jag har testat och justerat.
 
mattiasp skrev:
Jag har kommit på ett sätt där man kan mäta avvikelsen med en upplösning av ca 0,01 grader med ganska enkla redskap. Det behövs ett digitalt skjutmått med upplösningen 0,01 mm och en mätklocka med samma upplösning. I teorin når man upplösningen 0,0057 grader, men om man säger 0,01 så är det ganska säkert.

Kanske kan någon som fredagskul räkna ut hur jag hade tänkt mig mätuppställningen?
Förmodligen har du riggat klockan så att du kan mäta en avvikelse på 0,01 mm över en sträcka på 100 mm. arctan(0,01/100)=0,00573 grader. Om det hela bygger på att du flippar vinkelhaken behöver du förmodligen ta hänsyn till eventuella variationer i bladets bredd, och här kommer skjutmåttet in i bilden. I varje fall med metoden jag kom på i hast...

Jag gjorde en enkel skiss på hur man skulle kunna göra (se bild). Mätklockan nollas när vinkelhaken ligger som på bilden. Sen flippas vinkelhaken runt och mätklockan avläses på nytt. Avläsningen motsvarar dubbla felet om bladet är jämntjockt, men om vinkelhakens blad inte är helt jämntjockt blir det tokigt. Genom att mäta bladets bredd med ett skjutmått i höjd med stoppet och mätklockan kan man enkelt räkna ut det rätta värdet på "dubbla felet".

Om mätklockans upplösning är 0,01 mm kan man alltså mäta fel på 0,005 mm. Detta motsvarar ett vinkelfel på arctan(0,005/200)=0,00143 grader.

Givetvis funkar detta bara i en perfekt värld där, till exempel, "någonting rakt" på bilden verkligen är rakt. Bör också betona att jag aldrig har provat metoden - jag bara triggades av mattiasp:s inbjudan till fredagskul ;)

Mattias, du får gärna avslöja hur du gjorde.
 
  • vinkelfel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul diskussion, men.. ni som är lyckliga ägare till justersågar;

Vad får ni för absolut noggranhet och repeterbarhet i vid sågning i trä i praktiken?
 
Känns som diskussionen blir mer och mer en principsak, mer än en praktisk betydelse. Möjligen inom möbelsnickeri kan jag sr nyttan av denna noggranhets hets, men i praktiken på ett husbygge......
 
Jag sa aldrig att jag hade gjort mätningen, utan att jag hade en idé till hur man skulle kunna utföra den :)
Bygga_Bo kom på samma som jag. En aluminiumprofil borde vara tillräckligt rak inom detta mätområde. Sen har vi lite olika idéer om hur man kan beräkna noggrannheten som kan uppnås. Om man räknar med att man är rätt inom 0,02 mm i varje mätning bör man med viss marginal klara 0,01 grader eller 36 bågsekunder. Inte så illa med så enkla medel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.