Sådär. Nu har jag tagit ut snickare som kollar och ska lämna pris.

Jag kommer inte att isolera ut till takfot som jag tänkt förut. Bara en bit över entren där vi tänkt ta upp, så man ser upp till övervåningen när man kommer in genom ytterdörren.

Nåt man bör tänka på? Tips?
 
Sylar skrev:
Sådär. Nu har jag tagit ut snickare som kollar och ska lämna pris.

Jag kommer inte att isolera ut till takfot som jag tänkt förut. Bara en bit över entren där vi tänkt ta upp, så man ser upp till övervåningen när man kommer in genom ytterdörren.

Nåt man bör tänka på? Tips?
Jag rekommenderar isolering hela vägen, så att kattvinden blir isolerad. Om den inte är det får du vattenrören inne i rummen iom att det blir kallt som fan utan isolering i kattvind. Nu kanske jag fattar fel när du skriver "ut till takfot" men .. ;) Bättre att tipsa ändå.
 
Hej.

Vi håller på med övervåningen på vår Villa Västervik och ett brea tips är att tänka på hur badrummet skall se ut.
Vill man tex ha ett massagebadkar så skall man förstärka bjälklaget med balkar från sida till sida, kortlingar duger inte. Befintligt bjälklag är dimensionerat för 250kg, och ett badkar inkl badande kommer enkelt upp över den lasten.
Vi fick krypa in i kattvinden och lösa infästningen av balkarna samt dra om delar av elen innan vi kunde gå vidare. Vår säljare glömde att informera om den lilla detaljen om maximala vikten för befintligt bjälklag.

Sen måste man ju givetvis tänka på att man inte får ha två fukt/tätskitk. Det kan ställa till det om man väljer att spruta lös isolering i hela övervåningen.

Oisloerad kattvind är inga problem, det är bara att isolera vattenrören den lilla del som de sträcker sig i kattvinden.
 
Hej,

Vi ska också köra igång med övervåningen i vår Villa Västervik och jag funderar på kommentaren om badkaret och bjälklaget.
Behöver man verkligen förstärka om badkaret ligger "på tvären" över bjälklaget så att man föredelar tyngden på iaf 2 balkar?
Var har du fått siffran 250kg ifrån? Har för mig att jag har läst någonstans att det handlar om 400kg.
 
Buttox skrev:
Hej,

Vi ska också köra igång med övervåningen i vår Villa Västervik och jag funderar på kommentaren om badkaret och bjälklaget.
Behöver man verkligen förstärka om badkaret ligger "på tvären" över bjälklaget så att man föredelar tyngden på iaf 2 balkar?
Var har du fått siffran 250kg ifrån? Har för mig att jag har läst någonstans att det handlar om 400kg.
Vi håller på att planera vår övervåning och jag har varit i kontakt med SMV's tekniska avdelning gällande bla badkar. Till mig sa de att det går att ha ett "gammalt hederlig" badkar som inte överstiger 250 kg utan att förstärka bjälklaget, men om man däremot vill ha ett massagebadkar och liknande så måste man förstärka bjälklaget med hela bjälkar som ska läggas längst med de befintliga (alltså cc300) och det räcker inte med kortlingar som Lier72 också påpekade.
 
Lier72 skrev:
Sen måste man ju givetvis tänka på att man inte får ha två fukt/tätskitk. Det kan ställa till det om man väljer att spruta lös isolering i hela övervåningen.
Vad betyder det? Skiva där badrummet ska vara?
 
Hej.

Det var, precis som Madeleine&Daniel påpekade, när vi tog kontakt med SMVs tekniska avdelning som svaret om maxlast på 250kg på övervåningen kom fram.
Det är bara att summera vikten av det man vill ställa upp på en begränsad yta och se var man hamnar.

Placering av badkaret eller hur många bjälkar man fördelar lasten över säger inte SMV någonting om. Har man inte påbörjat isolering eller reglande av väggar är det ett ganska enkelt jobb att lägga i extra balkar. Man måste bara tänka på att elen är dragen igenom befintligt bjälklag så antingen är det bra att ha tillgång till elektriker när man gör jobbet eller så får man klyva balken, ordna genomförning för kablarna och sedan sammanfoga balken med spikplåtar eller k-plywood som spikas och limmas på balkens sidor.
Har man som vi både väggar och isolering på plats är en stor portion tålamod att rekommendera... :rolleyes:

En annan sak som kan vara bra att förtydliga är att det enbart är under lasten (badkaret) som extra balkar är nödvändiga. För vår del klarade vi oss med två extra balkar, resten av golvet förstärkte vi med kortlingar för att få ordentligt underarbete för klinkergolv.

Ang tätskikt så kan jag rekommendera att läsa http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Man skall alltså inte ha två tätskikt/diffusionsspärrar någonstans så har man plastat efter isolering så får man ta bort denna alt perforera den eftersom man måste ha en fuktspärr/tätskikt under ytbeklädnaden. Det är bra att ha en dialog med sitt försäkringsbolag om just detta. Ta bilder och dokumentera...
 
HURRA! Idag sprutisolerades äntligen vår övervåning!! :D :D Herregud vilket slit det har varit att förbereda för isoleringen. Detta gör jag aldrig om igen. Hade jag vetat detta så hade jag lejt ut arbetet så att vi har all energi kvar till att inreda.

Nu är det dags för planlösningsfunderingar! :D
 
Någon som har någon smart planlösning till en Kalmar-övervåning på lager?;-) Inboxa gärna!
 
Vill bara kommentera det där med kortlingar! Tror helt klart att det duger att kortla upp det i cc30 i badrummet. Några nya bjälkar rakt över blir verkligen att ta i! Kortlar du upp och sedan har du badkarat över fler bjälkar är det inge problem. Du har juh ingen ständigt vikt i badkaret precis eller?

Just nu har jag själv 2,2 ton gips stående på övervåningen! Har inte raset ner det senare 1,5 året iallafall så lycka till ;)

/R
 
Hej, som alla andra i denna tråd är vi igång med att fixa iordning där uppe.

Men jag har lite frågor som jag inte riktigt klurat ut ännu.

1. Vi kommer flytta badrummet från den plats SMV tycker det skall vara. Frågan är då hur man löser avloppen, är det enklaste att avloppen från toaletten (110mm rör?) ute i kattvinden och lägga det "på" balkarna för att sedan koppla på det på det avloppsrör som går ner?
Och för avloppet till duschen/handfatet skall det räcka med 70mm rör, då får man borra 70mm hål i balkarna? Om det är någon som gjort denna operation skulle jag uppskatta lite bilder på det hela.

2. Anslutning för elementen som kommer upp i kattvinden, räcker det med att endast "hålla in dem" i huset medans man isolerar, så kan rörmockaren fixa detta i efterhand med all dragning av dessa rör, de borde ju ligga precis innanför isoleringen och dras bakom ribben man fäster utanpå plasten?

3. Hur har ni gjort vid "golvet" för att inte få in kalldrag från kattvinden, ta bort lite isolering som ligger och och "lappa över" med den isolering som kommer gå uppåt i varje takstolsfack?
 
Ang. kalldrag.

Det är en historia i sig. Det kan vara jävligt svårt att få ordning på det. Vi har hållit på ett bra tag nu och tackar högre makter för det helgon till snickare vi fick som montör av vårat Nybro.

Han har tilläggsisolerat och donat men fortfarande drar det kallt. Vi valde till isolering ner i KV för att kunna ha vattnet där men det drar in kallt i en del av rummen. Nu har vi säkert ett litet större problem än ni, det skiljer ca 4-5 grader mellan allrum2 (allrum1 får antas vara där nere då...) ;) och rummet i vinkeln. Dreva isolering inifrån rummen, kryp ut i KV och isolera extra där med..

Kolla runt i huset efter starka kalldrag. T ex om ni har kalla trösklar eller så. Skruva upp trösklarna och se så att det inte sitter nån skit mellan gummilister osv...

Have fun och lycka till!
 
Vårat hus är ju ÄNTLIGEN isolerat och nu efter lite "vila" så tänkte vi börja med nästa steg. Men innan vi kan börja med nästa steg så tänkte vi sätta spottar i köket. Så min fråga är hur jobbigt det egentligen är att dra elen till spottarna? Får man upp skivorna hela eller måste man köpa nya? Hur gör ni där takbjälkarna kommer i vägen för röret? Även om hålet inte är så stort så bör man väl inte såga i takbalkarna?
 
Jag skulle rekommendera att köpa nya skivor då de mesta kommer gå sönder om du kapar upp. Har själv precis dragit rör för all värme och det är svårt att hålla skivorna hela. Jag har kapat upp och lagt dit nya skivor. Det är inge problem att göra hål för elledningarna i dina bjälkar! Om du sätter 12v så glöm inte sätta transformatorn där du kommer åt den när den går sönder!

/Robert
 
Hej,
Vilka skivor menar du? Takskivorna i köket eller golvskivorna på övervåningen. Så här gjorde i alla fall jag. När vi kopplade in spottar i köket på undervåningen kapade jag upp golvet på övervåningen för att komma åt och dra el. Sedan såg jag till att plocka strömmen från takkontakterna i undervåningen. Dessa styrde i sin tur trafosarna som jag monterade på övervåningen på strategiska ställen. Glöm inte lådorna mot värmen. När det gäller uppkapningen och återmonteringen av skivorna, kapade jag längs med golvreglarna. Så nära spikarna som möjligt, vilket gjorde det möjligt att lägga tillbaka skivorna. Dessa limmade och skruvade jag när allt var klart. En sak som kan vara klurig är trafoplacering, med tanke på kabellängder. Får man problem kan man alltid montera dessa i spotlådorna, som då måste vara extra stora.

På detta sätt har jag fått in spottar i hallen, tvättstugan, toaletten och köket. Hoppas det gick att förstå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.